سفیر و معاون نماینده دائم ایران در سازمان ملل با تأکید بر شفافیت، پاسخگویی و عدم برخورد دوگانه شورای امنیت گفت: شورای امنیت باید از تمسک به فصل هفتم منشور برای حل مسائلی که تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی نیستند، خودداری کند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، غلامحسین دهقانی سفیر و معاون نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در نیویورک روز سه‌شنبه به نمایندگی از اعضای جنبش عدم تعهد با ایراد سخنرانی در نشست بررسی شیوه‌ها و رویه‌های کاری شورای امنیت سازمان ملل اظهار داشت: جنبش عدم تعهد بر این باور است که شورای امنیت به ویژه اعضای دائم آن، لازم است گام‌های بیشتری برای ارتقا رویه‌های کاری شورای امنیت بردارند.
 
وی افزود: شفافیت، پاسخگویی و عدم برخورد دوگانه اصولی هستند که شورای امنیت باید در کلیه فعالیت‌ها، رویه‌ها و شیوه‌های کاری خود به آنها توجه کند. باید همه اقدامات لازم برای داشتن یک شورای امنیت دموکراتیک و پاسخگو که همه اعضای ملل متحد را نمایندگی کند صورت گیرد. تنها در این صورت است که شورای امنیت می‌تواند در انجام مسئولیتش در حفظ صلح و امنیت بین‌الملل کارآمد و موثر عمل کند.
 
دهقانی افزود: تنها با اتخاذ چنین شیوه‌هایی شورای امنیت می‌تواند در مواجهه با حجم گسترده امور محوله و پیچیدگی و چند وجهی بودن وظایفش در رسیدن به صلح و امنیت بین المللی به طور کارآمد و موثر نقش آفرینی کند.
 
سفیر کشورمان از تمام کشورهای عضو خواست به مفاد منشور ملل متحد درباره وظایف و اختیارات مجمع عمومی احترام گذاشته و به آن عمل کنند.  
 
وی در این خصوص از رئیس مجمع عمومی، نهاد اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل و شورای امنیت درخواست کرد در راستای ارتقاء همبستگی، انسجام بیشتر و ایجاد حس تفاهم در اجرای برنامه‌ها و رویه‌های کاری هر یک از ارگان‌های این سازمان، هماهنگی لازم ایجاد و مباحثات منظم برگزار کنند.
 
وی در ادامه گفت: به اعتقاد ما شورای امنیت از تمسک به فصل هفتم منشور به عنوان ابزاری برای حل مسائلی که لزوما تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی نیستند خودداری کرده و به جای آن ضمن توسل به دیگر شیوه‌های پیش بینی شده در منشور نظیر مذاکره، میانجیگری، داوری و تصمیمات قضایی مانع بروز درگیری و مناقشات شده و از توسل به بند هفتم به عنوان آخرین راهکار استفاده کند.
 
دهقانی افزود: جنبش عدم تعهد خواستار آن است که شورای امنیت سازمان ملل سالانه گزارشی مشروح، جامع و تحلیلی به مجمع عمومی در خصوص عملکرد شورا ارائه کند.
 
وی همچنین درخواست اعضای این جنبش را از شورای امنیت برای ارائه گزارش‌های ویژه جهت بررسی از سوی مجمع عمومی به اطلاع اعضا رساند و افزود: جنبش عدم تعهد از شورای امنیت مصرانه درخواست می‌کند تا گزارش ارائه شده از جامعیت و دقت لازم برخوردار بوده و در زمان مناسب به مجمع عمومی تقدیم شود.
 
سفیر کشورمان در پایان سخنان خود بر استفاده از نظرات و دیدگاه‌های اعضای غیر عضو شورای امنیت سازمان ملل که همواره به طور فعالانه در مباحثات، جلسات کاری و کمیته‌های مختلف این نهاد بین‌المللی مشارکت دارند، تاکید کرد.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: دهقانی ، سازمان ، ملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار