برای نخستین بار نمایشی از شهرستان آمل به جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه پیدا کرد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری ، بر اساس رسوم دیرینه ، مراسم ورف چال در آمل فقط با حضور مردان در دامنه کوه برگزار می‌شود و در روز برگزاری این آیین هم زنان روستای اسک به هیچ فرد غریبه ای اجازه ورود به این روستا را نمی‌دهند.

آیین سنتی وَرفِ چال که سابقه حدود ۶۰۰ ساله دارد ، هرساله در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود و مردان روستا با نظمی‌خاص و با حفظ آداب ملی و مذهبی برای ادای دین و برآوردن حاجات شرعی، با تمسک به ادعیه ائمه اطهار (ع ) برای حمل برف با نشانه تقدس وسفیدی بخت با دست به دست کردن برف از دامنه‌های ورفِ چالِ اَسکِ وَش اقدام می‌کنند.

اهالی روستای اسک بر اساس یک رسم و سنت قدیمی‌در منطقه اسک وش با جدا کردن تکه‌های برف و حمل آن حدود یک کیلومتر به سمت گودالی که حدود ۱۰متر عمق و یک متر پهنا دارد، آن را پر از برف می‌کنند و معتقدند آب این گودال در فصل گرم سال برای رهگذران و حیوانات منطقه قابل استفاده است.

در این روز زنان اسکی در روستا می‌مانند و مردان در پی برگزاری مراسم برف چال از روستا خارج می‌شوند و به این گونه است که زنان روستا به صورت موقت زمام امور روستا وبه اصطلاح حکومت را در دست می‌گیرند.

زوج هنری به نام‌های محسن اردشیر و غنچه شکوهیان از گروه هنری "سونر" نمایش ورف چال، شهر زنان را اجرا می‌کنند.

این نمایش که به هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان راه یافته بود توانست برای اولین بار از این شهرستان به جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه پیدا کند ./س


برچسب ها: جشنواره ، تئاتر ، فجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.