عليزاده شايق با اشاره به لزوم شفاف سازي ميزان واردات برنج گفت: براي تحقق اين امر بايد ميزان واقعي مصرف سرانه اين محصول در کشور مشخص شود.

جميل عليزاده شايق در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، در مورد لزوم شفاف سازي ميزان واردات برنج به کشور اظهار داشت: ريشه ي اين اختلاف در اين است که به اعتقاد وزارت جهاد کشاورزي، موسسه ي تحقيقات برنج و انجمن برنج کشور مصرف سرانه هر ايراني سالانه بين 36 تا 37 کيلوگرم بوده بر اين اساس نياز ما به واردات (با لحاظ ذخيره سازي) حداکثر 600 هزار تن است.

وي افزود: اين درحالي است که به اعتقاد وزارت صنعت، معدن و تجارت که تصادفا مسئوليت واردات نيز با اين وزارت خانه است ميزان مصرف سرانه هر ايراني بين 44 تا 45 کيلوگرم بوده و براين اساس نياز ساليانه ما بر واردات برنج حدود يک ميليون و 100 تا يک ميليون و 200 هزارتومان است.

شايق با اشاره به هدر رفتن 600 هزار تن اختلاف ارزي در اين ميان، اضافه کرد: گروهي محقق و بي طرف بايد ميزان واقعي مصرف سرانه برنج در کشور را مشخص کند.

وي تأکيد کرد: اين موضوع بايد به صورت علمي مورد بررسي قرار بگيرد.

شايق با بيان اينکه مشخص نيست واردکنندگان اين برنج ها چه کساني هستند، افزود: آمار موجود در اين زمينه آمار رسمي گمرک است در حالي که مرزهاي غيرقابل کنترل زيادي در کشور وجود دارد که از اين مرزها نيز واردات انجام مي شود.

وي با اشاره به نامشخص بودن ميزان برنج هاي وارداتي از اين مرزها و ناتواني برخورد با اين مسئله اضافه کرد: با بررسي 4 سوال مي توان اين موضوع را حل کرد:

1.ميزان مصرف سرانه ما چقدر است؟

2.براين اساس و براساس ميزان توليد، چقدر کسري داريم؟

3.چه ميزان واردات بايد انجام شود؟

4.اين واردات چگونه انجام گيرد که قابل کنترل باشد.

***افزايش نرخ و ناخالص برنج هاي شمال پس از ورود به تهران

دبيرانجمن برنج کشور در مورد افزايش قيمت برنج شمال پس از ورود به تهران نيز گفت: در حال حاضر قيمت هر کيلو برنج درجه يک با دو، سه درصد جزء در شمال بين 6 هزار و 600 تا 6 هزار و 700 تومان بوده اما قيمت همين برنج پس از ورود به تهران بين 8 تا 10 هزار تومان متغيير است.

شايق با بيان اينکه دو سه سالي است که اين اتفاق رخ مي دهد، افزود: در گذشته درصدي معقول(هزينه ي حمل و نقل از مرکز توليد به تهران و مقداري سود عادلانه) به قيمت اين برنج ها افزوده مي شد.

وي اضافه کرد: اتفاق ديگري که پس از ورود برنج هاي شمال به تهران رخ مي دهد مخلوط کردن اين برنج ها با برنج هاي کم کيفيت داخلي يا برنج هاي واردايت است که سبب ايجاد ناخالصي در برنج مي شود.

شايق ادامه داد: اتفاق ديگري که به ويژه در سال جاري رواج يافته وجود عده اي سوداگر با وانت هاي آبي است که دست به اختلاط برنج هاي شمال با انواع بي کيفيت يا وارداتي آن مي زنند.

وي اضافه کرد: اين سوداگران با خريد برنج هاي وارداتي و انتقال آنها به شمال کشور، برنج هاي شمال را با انواع وارداتي مخلوط کرده و در مبادي شهرها آن را به عنوان محصول درجه يک آن شهر مي فروشند.

شايق با اشاره به اينکه اين مسئله نيازمند نظارت است، تصريح کرد: سازمان هاي نظارتي و حمايتي که تحت ع ناوين مختلف فعاليت مي کنند، بايد اين نظارت را انجام دهند.

وي با بيان اينکه انجمن برنج حامي مصرف کنندگان است، افزود: ما قدرت اجرايي نداريم، سازمان هايي که اين قدرت را دارند بايد با اقدام فوق مقابله کنند.

***دلالان انسجام يافته عامل ناآرامي ها

دبير انجمن برنج کشور با اشاره به افزايش غيرطبيعي وناگهاني اين محصول در دهه دوم شهريورماه نيز گفت: اين افزايش قيمت در زمان اوج برداشت برنج در مزارع و بي دليل اتفاق افتاد.

عليزاده شايق افزود: در شهريور ماه امسال نه تنها مشکلي در زمينه توليد وجود نداشت بلکه واردات هم که هيچ گاه در اين زمان وجود نداشت، انجام گرفت.

وي اضافه کرد: با توجه به اين مسائل و لبريز بودن بازار از انواع برنج داخلي و خارجي علت اين افزايش قيمت چيزي جز وجود دلالان انسجام يافته و متحد نبود.

شايق ادامه داد: خوشبختانه به دليل ورود ميزان زيادي برنج به بازار، نقشه دلالان در آشفته کردن اوضاع نيمه تمام ماند.

انتهاي پيام/

برچسب ها: نیاز ، واقعی ، واردات ، برنج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار