جو از جمله گياهاني است كه حداقل 10 هزار سال در ايران قدمت دارد و همه كشاورزان آن را مي‌شناسند و نيازي به آموزش ندارند.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، این محصول در کشور برای تغذیه دام استفاده می‌شود و سالانه علاوه بر مصرف تولید داخل حدود یک میلیون تن وارد کشور می‌شود، مصرف دام کشور از این محصول سالانه 4 میلیون و 200 هزار تن است.

این میزان واردات جو در حالی انجام می‌شود که قابلیت کشت این محصول در اکثر زمین‌های کشور وجود دارد، جو محصولی مقاوم به خشکی و شوری است و در سال های گذشته هم ارقام مناسب‌تری اصلاح و معرفی شده است.

50 هزار هکتار در اراضی دیم و 16 هزار هکتار در اراضی آبی آذربایجان شرقی به کشت محصول جو اختصاص یافته بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: 130هزار تن جو در استان با در نظر گرفتن سطح زیرکشت محصول تولید شد.

مسعود محمدیان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: برخی کارشناسان معتقدند اصرار در خودکفایی گندم طی سال های گذشته مانع از توسعه کشت و تولید برخی محصولاتی مانند جو شده که در شرایط یکسان تولید با گندم دارد.

وی ادامه داد: هدف نهایی اداره جهاد کشاورزی برای تداوم و تضمین تولید در بخش زراعت، پایداری بخش زراعت است که احداث بندها و سدها و مهار آب‌های سطحی گامی موثر محسوب می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: جو از محصولاتي است كه خودكفايي در آن شيريني خوش طعمي را براي صنعت كشاورزي ايران به همراه خواهد داشت.

محمدیان اظهار داشت:  كشاورزان در دورترين مناطق كشور مي‌دانند كه جو چگونه كشت مي‌شود  بايد براي آنها امكانات لازم مانند بذر كافي، كود و علفكش تهيه و تامين شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران به افزایش سطح زیر کشت جو در سال حماسه اقتصادی اشاره کرد و افزود: در سال جاری 58 هزار هکتار در اراضی دیم و 23 هزار هکتار از اراضی آبی برای کشت جو در نظر گرفته شده است. 

ایوب ایرانی فام با معرفی شهرستان های تولید کننده جو در این حماسه گفت: زارعان اهر، میانه، هشترود، مراغه و چاراُیماق در اراضی دیم و زارعان مرند، بُناب و تبریز در اراضی آبی تولید کننده محصول جو به عنوان محصولی استراتژیک خواهند بود.

وی ادامه داد: مساحت زیادی از  سطح زیر کشت جو در کشور دیم است و بنابراین تولید محصول تابعی از خشکسالی و تَرسالی است.

ایرانی فام تاکید کرد: جايگزيني علوفه سبز به جاي دانه مي‌تواند تناوب را در بخش زراعت ايجاد كند و زمين‌هاي كشاورزي را از فرسودگي نجات دهد در نتيجه با كاهش آفت و بيماري در اراضي كشاورزي رو به رو مي‌شويم و در آخر صنعت دامپروري توسعه مي‌يابد و شير و گوشت ارزان و فراوان در اختيار مردم قرار مي‌گيرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اظهار داشت: متوسط تولید جو در برنامه چهارم کمتر از ۳ میلیون تن بوده که پیش بینی می شود در برنامه پنجم سالانه ۷٫۲ درصد رشد داشته و بتواند بخشی از نیاز گندم را جبران نماید.

وی رعایت الگوی کشت را در خودکفایی جو دخیل دانست و گفت: رعایت الگوی کشت، سیاست‌های مناسب خرید تضمینی، نوسان نچندان زیاد قیمت محصول و نهاده، آگاهی کشاورزی از قیمت محصول و نهاده قبل از کشت را می توانیم از شاخصه های تاثیرگذار در خودکفایی جو قلمداد نماییم.

ایرانی فام افزود: جو غیر از استفاده محدود در برخی غذاها و نان ها به عنوان مهم ترین غذای پرانرژی در خوراک و جیره دام ها اعم از طیور، گاو و گوسفند و شیلات بوده و  به طور کلی اهمیت خاصی در دامپروری دارد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: ميزان واردات جو بستگي به شرايط جوي، ميزان بارندگي و وضعيت مراتع در كشور دارد.

سعید سلیمانی افزود: رعایت اصول فنّی، تاریخ کشت مناسب و همچنین شرایط مناسب قلیمی را باید از عمل موفقیت در کشت جو قلمداد نماییم.

وی ضمن معرفی رقم جوی مورد استفاده زارعان استان یادآور شد: رقم "آبیدر" جو توسط زارعان برای کشت انتخاب شده است.

سلیمانی از عوامل تاثیرگذار در کاهش انگیزه کشاورزان گفت و اظهار داشت: تغییر کاربری اراضی دیمی و آبی، حفر چاه‌های مجاز و غیرمجاز و میزان برداشت آب توسط حق آبه بران از قنوات، چاه‌ها و رودخانه ها و خشکسالی‌ها، تغییرات آب و هوایی و نرخ‌گذاری‌ها بر محصول و کودهای شمیمایی و حیوانی همه از عواملی هستند که ماندگاری کاشت را کاهش داده است و خود سبب کاهش انگیزه زارعان برای کشت محصول گندم و جو پاییزه شده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی  با اشاره ای به افزایش قیمت خرید تضمینی جو  تاکید کرد: از جمله ابزار تشویقی دولت و تمهیدات بخش زراعت در سال جاری اعلام نرخ یک هزار و ۱۵۰ تومان برای هر کیلوگرم محصول گندم و جو بود که این رقم در شهریور ماه ۱۳۹۲ اعلام شد و با نهادینه شدن می تواند افزایش انگیزه را برای تحویل گندم و جو به سیلوها در پی داشته باشد.

سلیمانی افزود: كشاورزي از مهم ترين بخش‌هاي اقتصادي كشور است و از آنجا كه کشاورزی را  به طور مستقيم با تغذيه انسان‌ها در ارتباط مي‌ دانند در سطح كلان اهداف متعددي از جمله تامين امنيت غذايي، دستيابي به خوداتكايي و ‌حداكثرسازي سودآوري اجتماعي را دنبال مي‌نمايد.

وی خاطرنشان کرد: کارشناسان تولید 150 هزار تن جو در سال آینده در آذربایجان شرقی دور از انتظار نمی دانند.

بر اساس این گزارش با رویکرد دولت مبنی بر خودکفایی در محصول جو و افزایش خرید تضمین این محصول و با پشتیبانی و حمایت کارشناسان، خودکفایی در این محصول استراتژیک و بی نیازی از واردات آن قابل پیش بینی است/س

 

برچسب ها: صنعت ، کشاورزی ، خودکفایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.