این روزها همه جا حال و هوای 13 آبان است. به همين مناسبت پيشنهاد مي کنيم کتاب «گروگان‌گيري ايراني» را تورق کنيد. بي شک بعد از آن هم علاقمند مي شويد که همه 375صفحه اش را بخوانيد...

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، کتاب «گروگان‌گيري ايراني» خاطرات راکي سيکمن، کارمند سفارت آمريکا از 444 روز بعد از تسخير لانه جاسوسي است که آن را مريم کمالي ترجمه کرده و توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامي منتشر شده است.

سه هفته بعد از اين حادثه 13 نفر از گروگان‌ها شامل سياهان و زنان، آزاد و 25 روز بعد ريچارد کويين، مشاور امور خارجه آمريکا به خاطر بيماري، آزاد شدند. سيکمن يکي از 52 آمريکايي است که بيش از چهارده ماه (444 روز) را در ايران به عنوان گروگان به سر بردند.

راکي سيکمن در دوران 444 روز اسارت، خاطرات خود و بعضي از گروگان‌ها را جزء به جزء و با تاکيد بر رفتار منحصر به فرد ايرانيان نسبت به گروگان‌ها نوشته است.

همچنين اين خاطرات بازگوکننده بسياري از حوادث اوايل انقلاب مانند ماجراي شکست نظاميان آمريکايي در طبس هستند.

سيکمن خاطراتش را به صورت روزشمار از روز 13 آبان 58 (4 نوامبر 1979) و تسخير سفارت آمريکا نوشته و به شرح تمام حوادث روزانه پرداخته است.

وي در اين خاطرات نحوه برخورد دانشجويان ايراني با گروگان‌ها را مورد توجه قرار داده و بارها آورده است: «باور کردني نيست، هر کاري از دستشان بر بيايد براي ما انجام مي‌دهند.»

راوي کتاب «گروگان‌گيري ايراني» با نگاهي توصيفي به حوادث و وضعيت پيرامون خود، برخي از فعاليت‌هاي روزانه مانند مطالعه، حضور در اتاق ورزش، گوش دادن به موسيقي و سرگرمي‌هايي مانند، بازي و تردستي و مسابقه ورزشي با دانشجويان پيرو خط امام (ره) و بحث آزاد با آنان درباره تبعيض نژادي، اسلام و مذهب و تشابه و تفاوت‌هاي مسجد و کليسا را بر شمرده و نوشته است:«از خودم مي‌پرسم يعني من گروگانم؟ رفتارشان خوب است...»

اين گروگان آمريکايي همچنين در صفحه 155 کتاب خاطراتش به نظر امام خميني (ره) درباره چگونگي رفتار با گروگان‌ها، اين گونه اشاره کرده: «با وجود تمام اتفاقات سياسي برايم جالب است که چرا ايراني‌ها ما را نمي‌کشند. دانشجويان مي‌گفتند، امام هميشه جوياي حال ماست و اين که مي‌داند اکثر ما بي‌گناهيم، حتي معتقد است که با افراد متهم نيز بايد به خوبي رفتار کرد.»

نکته جالب توجه اين که در خاطرات راکي سيکمن، بحثي درباره جنگ تحميلي عراق عليه ايران ديده نمي‌شود. وي در روز چهارصدودوم خاطراتش خاموشي شبانه، صداي انفجار و حمله هوايي را مانور آزمايشي مي‌داند، گويا اين گروگان‌ها از فضاي بيرون و وضعيت ايران پس از انقلاب در بي‌خبري نگه داشته مي‌شدند.

همچنين، در حالي که حدود 4 ماه از آغاز جنگ تحميلي عراق عليه ايران گذشته است، سيکمن در صفحه 355 کتاب «گروگان‌گيري ايراني» آورده:«ديشب جِري به طور اتفاقي گَري را ديده و چند کلمه‌اي حرف زده بودند. به نظر گري بين ايران و عراق جنگ کوچکي در گرفته و ما اين وسط گير کرده‌ايم.» بر همين اساس اين گروگان‌ها، تازه متوجه وجود چنين جنگي شدند.

راکي سيکمن، گروگان آمريکايي، آخرين يادداشت خود را با عنوان «بازگشت به خانه» نوشته و با تشريح چگونگي آزادي در 20 ژانويه 1980 و بازگشت به آمريکا با هواپيماي الجزايري، کتابش را به پايان رسانده است.

کتاب «گروگان‌گيري ايراني»، يادداشت‌هاي راکي سيکمن از 444 روز بعد از تسخير لانه جاسوسي، با ترجمه مريم کمالي در قطع وزيري و 385 صفحه و با شمارگان 2000 نسخه و بهاي 5400 تومان توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامي به چاپ رسيده است.

اين اثر سال 1361 (1982 م) توسط انتشارات«کِرو فورد پرس» در ايالت کانزاس آمريکا منتشر شد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۲:۵۷ ۱۱ آبان ۱۳۹۲
آقا این مجموعه ی جمالزاده چی شد پس... خواهشا سریع تر.
آخرین اخبار