به گزارش
حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، "کامران سلطانی" در تعریف قصور پزشکی اظهار داشت: پزشکی که وظیفه تشخیص عارضه بیماران را بر عهده دارد، اگر در انجام وظایف علمی و قانونی خود کوتاهی و تخطی کند و این موضوع منجر به ایجاد عارضه و آسیبی در بیماران شود، مرتکب قصور پزشکی شده است.
وی با بیان این که پروندههای بیشماری در زمینه قصور مسئولان فنی و تجهیزات بیمارستانی به پزشکی قانونی ارجاع شده است، افزود: متاسفانه در بعضی از مواقع مسئولان بیمارستانی در تهیه تجهیزات دارویی نسبت به بیماران کوتاهی میکنند، در این زمان بیماران میتوانند شکایت خود را در دادگستری مطرح کرده و دادگستری هم موضوع را به سازمانهای مربوطه اعم از پزشکی قانونی و نظام پزشکی ارجاع دهد.
سلطانی با بیان این که در 10 سال اخیر میزان شکایات در مورد قصور پزشکان در دادسراها و محاکم افزایش یافته است، اظهار داشت: پروندههای ارجاعی به سازمان پزشکی قانونی نیز در این زمینه هر سال افزایش مییابد.
وی با برشمردن علل افزایش شکایات مربوط به قصور پزشکی گفت: یکی از دلایل آن مسایل رفتاری پزشکان و افراد ارایهکننده خدمات در کادر درمانی است که باعث سوءتفاهماتی برای بیمار و اطرافیانش شده و در نهایت منجر به شکایت میشود. گرچه این موضوع به عنوان قصور پزشکی مطرح میشود ولی در بررسی موضوع متوجه شدیم که موضوع بیشتر رفتاری بوده است.
سلطانی خاطرنشان کرد: موضوعات مالی مربوط به درمان بیماران و کمبود تجهیزات درمانی در بیمارستانهای دولتی از جمله عوامل دیگری است که منجر به طرح شکایت در زمینه قصور پزشکی میشود.
انتهای پیام/