مدیرکل محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری شکار قانونی را از راهکارهای کاهش فشار جزیره ای شدن زیستگاه بر حیات وحش عنوان کرد.

برخی فعالان محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری، با انتقاد از صدور مجوز شکار برای شش شکارچی خارجی در شکارگاه تنگ صیاد، صدور این مجوزها را باعث تغییر اکوسیستم این منطقه عنوان کردند و گفتند:صدور این مجوزها، ترویج فرهنگ شکار و ترغیب شکارچیان غیرمجاز محلی منطقه را به همراه دارد.
فعالان محیط زیست عنوان کردند: درآمد ناشی از مجوزهای صادر شده در این موضوع، باید به صورت مستقیم در راستای احیای محیط زیست آن منطقه هزینه شود.
مدیرکل محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری در پاسخ به اعتراضات مطرح شده در موضوع صدور مجوز شکار برای شش شکارچی خارجی در شکارگاه تنگ صیاد، گفت: این مجوز ها همه ساله برای خارجی ها و برای حیات وحشی که به اصطلاح به آنها تروفه گفته می شود و در سنین پیری بوده و به وجود آنان برای حفظ جمعیت گونه حیات وحش نیازی نیست، صادر می شود.
سعید یوسف پور گفت: این مجوزها بر اساس شرایط و ضوابط خاص است و دستور العملی که به امضای مسئولان ارشد سازمان حفاظت محیط زیست می رسد به عنوان قرارداد در اختیار متقاضیان شکار از دیگر کشورها قرار می گیرد و در ازای آن مبلغی مصوب پرداخت شده و با نظارت مأموران محیط زیست اجرا می شود.
یوسف پور تاکید کرد: این پروانه های شکار، آسیبی به حیات وحش نمی زند و تنها برای گونه هایی که جمعیت آنها در کشور مناسب بوده و احتمال می رود ظرف چند سال آینده خود به خود از بین بروند، صادر می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه درآمد حاصل از ارائه پروانه های شکار صید به شکارچیان خارجی، نقشی در حفاظت از حیات وحش و مشارکت جوامع محلی ندارد، تاکید کرد: اگر قرار است مجوزی نیز صادر شود درآمد حاصل از آن باید صرف جوامع محلی شود.
وی گفت: معتقدیم تا زمانی که شکار برای جوامع محلی منفعت نداشته باشد، صدور پروانه شکار حساسیت این جوامع را بر می انگیزد و برخی از منافع پروانه های شکار باید به ساکنان محل داده شود و برای صدور پروانه های شکار سهم جوامع محلی باید در نظر گرفته شود.
این مسئول در اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر درآمد حاصل از فروش این پروانه های ویژه به خزانه دولت ریخته می شود، ولی مسئولان سازمان محیط زیست امیدوارند این درآمد با راه اندازی صندوق ملی محیط زیست به این صندوق واریز و با مشارکت جوامع محلی در حفاظت از حیات وحش هزینه شود.
یوسف پور گفت: برای حفظ یک گونه در مقابل ژن های معیوب و بیماری ها، چاره ای جز برداشت از آن گونه نیست و مجوز شکار زمانی صادر می شود که زیستگاه جمعیت پایدار داشته باشد و آسیبی بر جمعیت گونه های حیات وحش وارد نکند.
یوسف پور گفت: شکار یا حذف فیزیکی حیوان در زمانی که که زیستگاه جمعیت پایداری داشته باشد، باید انجام شود و این مهم مستلزم بررسی های کارشناسی و سرشماری های دقیق علمی برای تعیین ظرفیت های زیستگاه ها و تعیین میزان جمعیت قابل استحصال برای شکار است.
تنگ صیاد یک منطقه حفاظت شده، پارک ملی و بعنوان ذخیره گاه زیست کره در بخش شرقی شهرستان شهرکرد چهار محال و بختیاری است.
این منطقه دارای مساحتی به وسعت حدود ۲۷ هزار هکتار است که حدود 21 هزار و 600 هکتار آن منطقه حفاظت شده و پنج هزار و 400 هکتار آن پارک ملی است.
تنگ صیاد، زیستگاه مناسبی برای گونه قوچ و میش وحشی است و کوهستان های جنوبی منطقه دارای صخره های سخت گذر است که زیستگاه کل و بز با جمعیتی قابل توجه است./س
برچسب ها: شکار ، قانونی ، راهکار ، کاهش ، فشار ، حیات ، وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.