پیشنهاد من این است برای بهره گیری هرچه بیشتر از نظرات کارشناسانه بخش خصوصی و پررنگ تر شدن حضور این بخش درصنعت گردشگری شورای بخش خصوصی گردشگری تشکیل شود.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، «دکتر محمد علی نجفی» پیش از ظهر امروز با بیان این مطلب در مراسم تودیع و معارفه معاون پیشین و جدید گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که در سالن آمفی تئاتر ارگ آزادی تهران برگزار شد افزود: به نظر می رسد تشکیلات و چارت معاونت گردشگری در حال حاضر به شیوه سنتی و متشکل از یک معاونت و 5 اداره کل مطلوب نیست  و به نظر من سازماندهی تشکیلات این معاونت ضروری است.
 
وی افزود: تعریف پروژه و انتخاب مشاور و مدیران پروژه ای می تواند در توسعه مباحث مرتبط با گردشگری تاثیر گذار باشد.
 
وی گفت: بخش گردشگری یکی از مهمترین بخش ها در کشور است و در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بخش گردشگری یک "ابربخش" است و برای پیشبرد وظایفی که برای این بخش تعریف شده نیازمند یک مجموعه ای از همکاری ها و هماهنگی ها با دستگاه های مختلف است تا بتواند به جایگاه اصلی خود برسید.
 
دکتر نجفی گفت: بعضی ها به گردشگری به مثابه یک چاه نفت نگاه می کنند که درآمد زاست و البته این نگاه درستی است اما همان چاه نفت نیز برای اینکه به سود دهی برسد ابتدا نیازمند سرمایه گذاری است از این رو در صنعت گردشگری نیز برای دستیابی به درآمد بالا ابتدا باید سرمایه گذاری کرد.
 
معاون رئیس جمهورادامه داد: باید سرمایه گذاری های فکری و مادی در بخش گردشگری انجام شود تا این بخش بتواند به جایگاه واقعی خود دست یافته و انتظارات دولت و مردم را برآورده کند.
 
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه با اشاره به انتخاب معاون جدید گردشگری کشور گفت: با توجه به سابقه فعالیت معاون جدید گردشگری کشور در وزارت امور خارجه از این پس باید شاهد افزایش هماهنگی ها و همکاری های معاونت گردشگری با وزارت امور خارجه باشیم.
 
این عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه گفت: خوشبختانه براساس مصوبه هیات دولت کمیته ای متشکل از سازمان میراث فرهنگی، وزارت امورخارجه و وزارت اطلاعات تشیکل که در این کمیته موضوع لغو روادید و تسهیل در ارائه رواید به گردشگران خارجی پیگری خواهد شد.
 
وی ادامه داد: درحوزه صنعت گردشگری در کشور باید چند کار انجام دهیم و به نظر من اولین کاری که باید در این بخش انجام شود تشکیل شورای بخش خصوصی گردشگری متشکل از نمایندگانی از بخش خصوصی است.
 
نجفی گفت: در شرایط فعلی نسبت به کشورهای رقیب در حوزه گردشگری عقب هستیم بنابر این اگر قرار است کاری صورت گیرد این کار باید دقیق و شفاف باشد تا نتایج بهتری را به دنبال داشته باشد.
 
وی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از مهمترین کارهایی که باید انجام داد سامان دادن به پژوهشکده گردشگری است.
 
دکتر نجفی در ادامه گفت: من موافق برگزاری دورهای آموزشی و یا راه اندازی رشته های مرتبط با گردشگری در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستیم اما باید برای بازار کار و اشتغال و ظرفیت به کار گیری این نیروها نیز فکری شود.
 
به گفته وی در یکی از دانشگاه های آمریکا  85درصد فارغ التحصیلان رشته گردشگری در مقطع  لیسانس و 95 درصد فارغ التحصیلان در مقطع بالاتر از لیسانس جذب بازار کار می شوند.
 
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در ادامه با بیان اینکه ارتباط با دانشگاه ها باید به صورت دقیق انجام شود اضافه کرد: یکی دیگر از کارهایی که باید در حوزه گردشگری به آن توجه جدی کرد مسئله فرهنگ سازی و آموزش است که در هر دوموضوع ضعیف هستیم.
 
وی با بیان اینکه مردم ایران را با صفت زیبای مهمان نوازی می شناسند گفت: در حال حاضر در موضوع فرهنگ سازی و آموزش در حوزه گردشگری ضعیف هستیم و این نواقص باید رفع شود.
 
وی در ادامه به موضوع میانگین سطح سواد کارکنان تاسیسات و مارکز گردشگری  در کشور اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد سطح سواد کارکنان تاسیسات و مراکز گردشگری از متوسط استاندارد پائین تر است.
 
وی گفت: البته همین مشکل را در خصوص کارکنان سازمان میراث فرهنگی نیز داریم که البته بررسی ها نشان می دهد متوسط سطح سواد کارکنان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قابل دفاع است.
 
نجفی در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع نظارت بر تاسیسات گردشگری اشاره کرد و افزود: موضوع نظارت باید جدی تر دنبال شود اما این گونه به نظر می رسد با تعداد اندک نیروها این کار امکان پذیر نیست بنابر این باید در این خصوص نیز چاره اندیشی کرد.
 
معاون رئیس جمهور خاطر نشان کرد: معاون پیشین گردشگری درطول مدت فعالیت خود نشان دادکه فرد پرتلاش و قابل اعتمادی است از این منوچهر جهانیان بعد از پایان مسئولیت خود در معاونت گردشگری به عنوان مشاور رئیس سازمان در امور گردشگری فعالیت خواهد کرد.
 
در این مراسم هم چنین منوچهر جهانیان در سخنانی با قدر دانی از حمایت های دکتر نجفی از بخش گردشگری و انتخاب مرتضی رحمانی موحد به عنوان معاون جدید گردشگری کشور گفت: در طول مدت فعالیت خود در معاونت گردشگری همواره تلاش کردم تا این صنعت جایگاه واقعی خود را پیدا کند.
 
وی گفت:ایجاد دفتر گردشگری داخلی و دفتر گردشگری خارجی، تشکیل اداره کل طبیعت گردی، تعریف و تقویت روستاهای هدف گردشگری، برگزاری نمایشگاه های متعدد داخلی و خارجی، توسعه گردشگری زیارتی، توسعه گردشگری دریایی، افزایش هماهنگی ها در ستاد تسهیلات سفرهای کشور، ساماندهی منازل استیجاری، گنجاندن زنگ گردشگری در تقویم مدارس، راه اندازی رشته های مرتبط با گردشگری در مقاطع تحصیلی فوق لیسانس و دکترا، توجه به گردشگری الکترونیک، افزایش ورود گردشگرخارجی به کشور، احیاء نظام جامع حساب های اقماری گردشگری، احیاء گردشگری جاده ابریشم و ... مهمترین اقداماتی است که در طول دو سال گذشته در معاونت گردشگری انجام شده است.
 
گفتنی است در پایان این مراسم مرتضی رحمانی موحد به عنوان معاون گردشگری کشور معرفی و از تلاش های منوچهر جهانیان معاون پیشین گردشگری تقدیر شد. ضمن اینکه حکم منوچهر جهانیان به عنوان مشاور رئیس سازمان در امور گردشگری از سوی دکتر نجفی به وی اعطاء شد.
برچسب ها: نجفی ، مراسم ، معارفه ، معاون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار