در شرایطی که متحدان اروپایی آمریکا در روزهای اخیر به دلیل جاسوسی‌های این کشور از خود از متحد بزرگ خود ناامید شده‌اند، به نظر می‌رسد واشنگتن در صدد بهبود روابط با چین است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، یک سال پس از روی کار آمدن دولت ژی جینپینگ در چین، اکنون مقامات ارشد دولت آمریکا از گسترش همکاری‌ها در سطوح مختلف از جمله تغییرات آب و هوایی و مسئله برنامه هسته‌ای کره شمالی سخن می‌گویند. آن‌ها در عین حال بر این نکته تاکید می‌کنند که دو کشور قصد افزایش همکاری‌های نظامی دوجانبه را به عنوان تلاشی برای ایجاد پوشش امنیتی در صورت بروز خطرهای بالقوه دارند.
در زمینه اقتصادی نیز واشنگتن بر پذیرش چین به عنوان دومین قدرت بزرگ اقتصادی جهان تاکید دارد. از سوی دیگر دولت چین نیز موافقت اولیه خود با ایجاد شرایط به منظور سرمایه‌گذاری دوجانبه در دو کشور و ایجاد منطقه آزاد تجاری در شانگهای اعلام کرده است.
البته شرایط تا این حد هم مطلوب نیست، چرا که همچنان اختلافات میان دو کشور درباره موضوعات مختلف از جمله حقوق بشر پابرجاست. مواضع چین در قبال جزایر مورد اختلاف با ژاپن و فیلیپین نیز مزید بر علت شده تا بهبود روابط میان دو کشور چندان آسان نباشد، با وجود این مقامات هر دو کشور متعهد به ایجاد شیوه‌ای جدید برای بهبود روابط میان خود هستند. این مسئله برای آمریکا به منزله در اختیار داشتن یک فضای مطلوب برای موفقیت چین و آمریکا به منظور ادامه شیوه بازار آزاد است. در واقع دو کشور درصدد اجتناب از ایجاد شرایط برای افزایش تنش میان خود هستند.
کره شمالی بهترین وسیله برای بهبود روابط میان آمریکا و چین است. اگرچه چین متحد اصلی کره شمالی محسوب می‌شود، اما انتشار لیست کالاهای ممنوعه برای فروش به پیونگ‌یانگ توسط چین در ماه گذشته این امیدواری را ایجاد کرد که این کشور قصد همکاری با غرب در زمینه برنامه هسته‌ای کره شمالی را دارد.
در بخش پایانی این گزارش آمده است: در واقع به نظر می‌رسد جینپینگ سیستم سنتی حکومت چین مبنی بر سیاست خارجی دفاعی و منفعلانه را کنار گذاشته و از سوی دیگر آمریکا نیز آماده پذیرش چین به عنوان یک قدرت بزرگ است . 


انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار