به گفته معاون قضایی رییس کل دادگستری فارس این جمله در بین عرف مرسوم شده است و آنچه در قانون و شریعت آمده، این است که زوج به پرداخت مهریه الزام دارد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز، مزارعی با اشاره به اینکه مهریه باید مالیت داشته باشد و همچنین قابل تملیک باشد افزود: به فرض کلیه ای که از عضوی جدا نشده و به عضو دیگر پیوند زده نشده مالیت نداردو در مورد رکن دوم یعنی قابل تملیک بودن، به فرض چشمی که جزء اعضای بدن زوج استو از بدن او جدا نشده، چگونه قابل تملیک به زوجه است و مهر قرار دادن این مهریه ها اصلا صحیح نیست و دفاتری هم که احیانا به ثبت اینگونه مهریها بپردازند متخلف هستند.

وی بیان کرد: میزان مهریه منوط به تراضی طرفین است و مبنای 110 سکه ای که در ماده 22 قانون جدید حمایت خانواده در نظر گرفته شده این است که یکی بحث حبس زدایی و دوم عرف و عاداتی که در جامعه برای مهریه زیاد مبنا قرار گرفته است کنترل و همچنین یک ارزش واقعی به زن داده شود.

مزارعی ادامه داد: آنهایی که مبنای دوام زندگی را مهریه می دانستند با تصویب این قانون به نتیجه رسیده اند که که مهریه زیاد نه ضمانت اجرا دارد نه اینکه می توانند در محاکم بر آن مانوری بدهند.

وی افزود: تصویب ماده 22 قانون جدید حمایت خانواده و سقف قرار دادن برای اجرای ماده 2 قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی اثر مطلوبی داشته است که ما در بحث کاهش جمعیت کیفری با اثرات آن مواجه هستیم.

مزارعی گفت: مهریه های زیاد علاوه بر اینکه ضامن خوشبختی نیست بلکه موجب استرس زوجین و از هم گسیختن زنگی مشترک هم می شود./س

برچسب ها: مهریه ، کی ، داده ، گرفته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.