نقد سريال "پژمان" در حالي در فرهنگسراي فردوس برگزار شد كه حضور پژمان جمشيدي جمعيت بسياري را به به اين فرهنگسرا كشاند.

به گزارش خبرنگار حوزه راديو و تلويزيون باشگاه خبرنگاران، نشست نقد و بررسی سريال "پژمان" در غالب چهل و هفتمين برنامه خانه فیلم فردوس با حضور سروش صحت(كارگردان)،پژمان جمشيدي و ويدا جوان(بازيگر) و محمدرضا لطفی مجری و منتقد با حضور انبوه تماشاگران و ازدحام جمعيت شديد در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.

در ابتداي اين نشست سروش صحت كارگردان "پژمان"، درباره نحوه شكل گيري اين مجموعه توضيح داد: پس از آنكه پژمان جمشيدي اين موضوع و طرح را با برادران قاسم خاني درميان گذاشت و آنها شروع به بسط و گسترش دادند،در ابتدا ما به سريالي چهل تا چهل و پنج قسمتي فكر مي كرديم و براي همين تعداد قسمت هم داستان طراحي كرده بوديم،اما شبكه به ما گفت كه اين مجموعه را براي باكس نوروز درنظر گرفته و به همين دليل مجبور شديم خيلي از داستانها و قصه ها را بزنيم و كار را در پانزده قسمت فشرده كنيم.

وي ادامه داد: يك ماه قبل از عيد بود كه به ما اطلاع دادند پخش اين مجموعه براي نوروز نيست و اين براي ما در ابتدا خيلي ناراحت كننده بود و شوك بدي را به ما وارد كرد.اما بعد از چند روز به اين نتيجه رسيديم كه اين تصميم براي ما بهتر است چرا كه هم اندكي از فشردگي كار ما كمتر شد و هم توانستيم دوباره آن داستانهاي جا افتاده را اضافه كنيم.اما حدود قسمت هاي بيست سريال بود كه احساس كرديم گروه توليد و گروه نويسندگان و بچه ها خسته شده اند و بهتر است كه كار را جمع و جور كنيم و براي همين تصميم گرفتيم سريال در بيست و پنج قسمت به پايان برسد و باز هم البته تعدادي از ماجراها و داستان ها مانند قضيه آواز و خوانندگي پژمان جمشيدي كنار رفت و كار نشد.

صحت همچنين در مورد هدف از ساخت سريال عنوان كرد: هدف من در سريال سازي شعار  و پيام و فلسفه بافي نبود همچنين قصد نقد و مو شكافي در دنياي فوتبال را نداشتم و نمي خواستم جريان خاصي را شكل بدهم.من همواره فقط به دنبال سرگرم سازي مخاطب و خنداندن آنها هستم و اين نگاه نخست من است كه چگونه مي توانم سالم تماشاگرم را سرگرم سازم.بعد از اين نيت به هرحال هر نوشته و كار و صحبتي يك پيام و هدف هم دارد، اما الويت من نيست.من تا به امروز يا از نوشته‌هاي خودم كه به اتفاق ايمان صفايي مي‌نويسم استفاده كرده ام و يا از كارهاي برادران قاسم خاني كه خوشبختانه همه اين عزيزان هم نگاه من را دارند.

وي در بخش ديگري از صحبت هاي خود به اين نكته اشاره كرد: هر كارگرداني سليقه و شيوه خود را دارد.بعضي از دوستان از نماهاي پيچيده و زواياي خاص و حركت هاي آنچناني دوربين استفاده مي كنند و به آن علاقه مند هستند، اما سليقه من اين شيوه نيست و براين باورم كه اگر به ساده ترين شكل ممكن حرف خود را بزنم بهترين نتيجه را مي گيرم و زبان ساده قشنگ تر به دل مردم مي نشيند،من در مجموعه پژمان از دوربين روي دست استفاده نكردم مگر صحنه اي خاص مانند كابوس پژمان يا تصادف و يا غيره در غير اين صورت ميزانسن ها و دكوپاژ ساده را مي پسندم و سليقه من كاملا به اين شكل است.

كارگردان سريال "پژمان" همچنين اظهار داشت: من فكر مي كنم يكي از جذابيت هاي اين مجموعه مرز شخصيتي خيلي از كاركترها خصوصا پژمان جمشيدي بود كه يك بخشي واقعي و يه بخشي غير واقعي بودن آن باعث شكل گيري اين فضاسازي بود.خصوصا پژمان كه به شدت انسان باهوشي بود و فقط لازم بود كه در اتمسفر كار قرار مي‌گرفت.

صحت در پايان صحبت هاي خود خاطرنشان كرد: من خيلي آدمي با برنامه ريزي مدون و دور نماي طولاني و ديدگاه طولاني مدت نيستم. بيشتر سعي كرده ام از پيش آمدهاي مقابلم انتخاب كنم و براي همين نمي دانم كه مثلا دقيقا تا پنج سال ديگر قرار است چه كنم.براي همين خيلي ها از من سوال مي‌كنند كه پژمان دو قرار است ساخته بشود يانه و من مي گويم كه فعلا خبري نيست و در حد شوخي و حرف و گپ و دورهمي با بچه مي گوييم كه قابليت ساخته شدن قسمت دوم آن وجود دارد، اما در مورد ساختمان پزشكان با قطعيت كامل مي‌گويم كه قسمت دوم اين مجموعه ساخته نخواهد شد.

در اين جلسه پژمان جمشيدي ،بازيگر سريال "پژمان"، نيز صحبت هايش را با اين توضيح آغاز كرد: فوتبال براي من فراتر از يك عشق است اما حداقل براي شخص من شهرت يك كار موفق تلويزيوني قابل مقايسه با فوتبال نيست البته من برنامه خاصي براي ادامه فعاليت هاي بازيگري ام ندارم و بدون شعار مي گويم كه تمام چيزهاي دنيا برايم خيلي بي ارزش است.

 وي ادامه داد: من حتي تا آخر عمر هم حتي خودم را بازيگر حرفه اي نمي دانم چون تحصيلات اين رشته را ندارم و همواره پشت عزيزاني هستم كه سالها درس اين رشته را خوانده‌اند و براي هدف شان تلاش كرده‌اند.  به نظر من شايد اين ميزان موفقيت كار خدا بود، روزي كه تصميم به اين كار گرفتن صد در صد اطرافيانم مخالف اين كار بودند اما امروز صد در صد همان آدمها موافق هستند. من كلا در زندگي‌ام خيلي زياد اهل ريسك كردن هستم و فكر مي‌كنم هرچي ريسك بزرگتري بكني بزرگتر جواب مي‌گيري. سريال پژمان يك كار دلي بود و ما با صداقت جلو آمديم و به همين جهت هم جواب گرفتيم.

جمشيدي عنوان كرد: من سعي كرده‌ام همواره در زندگي ام راه سالم را انتخاب كنم، اما متاسفانه در اين جا هركاري كه بكني نمي گذارند تو شخصيت واقعي ات را به مردم نشان بدهي به عنوان مثال من چندي پيش با روزنامه ورزشي نود مصاحبه اي كردم و در آن جا روزنامه در انعكاس حرفهاي من شيطنتي نشان نداد،اما بعد در سايت ايلنا از آن مصاحبه چنان ناجوانمردانه مرا زده بود كه كه من بهت كردم به خواننده حق دادم كه از من بدش بي آيد.من صراحتا مي گويم كه دوست دارم مردم مرا با همان شخصيت پژمان در سريال بشناسند،چون اين آدم ساده بود و قلبي مهربان داشت.

وي تصريح كرد: من عاجزانه از مردم مي خواهم كه اگر مي خواهيد يك فرد يا شخصيت و يا چهره را بشناسيد درباره او خيلي تحقيق كنيد و درباره اش با خواندن يك متن قضاوت نكنيد.متاسفانه خيلي سخت است كه با وجود اين كثرت مطبوعات و سايت ها خودت را صادقانه نشان بدهي و اين انتقال درست حرفهاي شخص يك تبحر و دانش مي خواهد.به عنوان مثال شايعه شده بود كه من از نحوه سوال هاي عادل فردوسي پور در برنامه نود دو هفته پيش دلخور شده ام،اما اتفاقا همين عادل فردوسي پور نمونه خوبي است كه بگويم دانش اين كار را چقدر خوب دارد و من از مصاحبه عادل بسيار راضي هستم و خوشحالم كه مسير مصاحبه را به سمتي برد كه من راحت حرفهايم رابزنم.

جمشيدي همچنين اظهار داشت: از روز اول مي دانستم كه هر اثر هنري يك تعداد موافق و يك تعداد مخالف دارد و خوشبختانه در عالم فوتبال منتقدان ما به تعداد انگشتان دو دست هم نمي رسد و من ضمن نهايت احترام براي اين عزيزان منتقد بايد بگويم كه ما در اين سريال فوتبال يا فوتباليست را نقد نكرديم ما فقط به نقد پژمان جمشيدي پرداختيم و اين نبايد تعميم داده شود به كل جمعيت فوتبال،ضمن آنكه بايد بدون رودربايستي حرف زد اگر هم در جايي نقدي به فوتبال بشود بيراه نيست و اين تقصير خود ما فوتباليست ها است كه متاسفانه كاري كرده ايم كه تا اسم فوتباليست مي آيد همه فكر كنند كه طرف به زور ديپلم هم ندارد.

وي در پايان سخنان خود گفت: ما تقريبا نود و پنج تابع متن بوديم و در زمان فيلمبرداري اصلا فرصت حفظ كردن و تمرين نداشتيم و تنها ده دقيقه قبل از چيده شدن دوربين با بچه ها متن را دور خواني مي كرديم.

همچنين ويدا جوان نيز در اين جلسه و نشست گفت: من احساس مي كنم يك بازيگر موفق كسي است كه تبحر كافي در اين زمينه داشته باشد و فكر مي كنم اين تبحر با تجربه به دست مي آيد و يكي از راههاي كسب تجربه انتخاب و بازي در ژانرهاي مختلف است و ژانر كمدي و طنز هميشه براي من حكم يك راهروي تاريك را داشت كه از ورود كردن به آن هراس داشتم اما خوشبختانه امروز بعد از بازي در سريال پژمان به تعريف جديدي از كار تيم ورك رسيدم و از حضور در اين كار خيلي خوشحال هستم.البته بايد اعتراف كنم كه روزهاي اول از اينكه پارتنر مقابلم يك فوتباليستي بود كه سابقه بازيگري نداشت خيلي نگران بودم،چون پارتنر در بازيگر خيلي مهم است.اما اغراق نمي كنم اگر بگويم در همان دور خواني اول نگراني ام از بين رفت و متوجه شدم كه پژمان جمشيدي به شدت باهوش و با استعداد است.

محمدرضا لطفي ،منتقد برنامه، درباره اين سريال گفت: "پژمان" با داشتن قصه سرگرم كننده كار خوبي است و ادا و اصول هم ندارد.تمام اين موارد متاسفانه در تلويزيون و شيوه مديريت فعلي گم شده است و حكم سيمرغ را پيدا كرده است و براي همين است كه وقتي مجموعه اي ساخته مي شود كه هدف اول و اصلي اش داستان گويي و سرگرم سازي است با اقبال و استقبال مواجه مي شود. در اين ميان نبايد از انتخاب درست بازيگران چشم پوشي كرد كه باعث اثر بخشي كار شده اند.حضور خوب سام درخشاني و بيژن بنفشه خواه در كنار پژمان جمشيدي توانسته كار را بالا بكشد. در كنار اين موارد بايد به يك نكته هوشمندانه پرداخت كه ما شاهد يك سريال فوتبالي هستيم،اما نه به مستطيل سبز كار داريم و به داخل آن سرك مي‌كشيم.

وي ادامه داد: از اين دست هوشمندي‌ها در مجموعه زياد به چشم مي‌خورد كه ريشه اكثر آنها متن خوب و دقيق است كه البته كارگردان هم به درستي مرز بين فانتزي و رئال را رعايت كرده است. پژمان يك كار مفرح است و پيام و شعار هم ندارد، خود گروه سازنده هم هيچ ادعاي بزرگ فلسفي و روشنفكري از باب محصولشان ندارند و خودشان هم به نيت سرگرم سازي سريال ساخته‌اند.
 
 
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.