قم/

اهل ‌بیت(ع) پیشوای تمام انسان‌ها هستند

امام جمعه قم گفت: اهل‌بیت(ع) نه تنها امام و پیشوای شیعیان بلکه پیشوا و رهبر تمام انسان‌ها هستند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، آیت‌الله سید محمد سعیدی در دیدار با میهمانان همایش باران غدیر گفت: امیدوارم در مدت زمانی که در کشور ایران و به خصوص شهرهای مقدس قم و مشهد حضور دارید ایام خوبی را سپری کنید و در این سفر بتوانید اطلاعاتی را نسبت به اسلام، تشیع، انقلاب، بنیانگذار جمهوری انقلاب اسلامی، رهبر انقلاب و نظام ما دریافت کرده و منتقل کنید.

وی ادامه داد: قدر مشترک همه شما و آثارتان اهل‌بیت (ع) و در راس آن‌ها حضرت علی (ع) است و به دلیل تقارن این همایش با محرم و حماسه کربلا، اطلاعات و گزارشی درباره این واقعه به طور میدانی دریافت خواهید کرد. درباره عاشورا مطالب زیادی وجود دارد اما دیدن مراسم و هیئت مذهبی کار ارزشمندی محسوب می‌شود.

امام جمعه قم با بیان این‌که در همه ادیان و مکاتب اشخاص برجسته و قابل احترام وجود دارد، افزود: اسلام و تشیع به کسانی که به آیین و ادب انسانی پایبند هستند احترام می‌گذارد چه این افراد هم مذهب و هم دین باشند و یا گرایش به یکی از ادیان الهی و یا دیگر مکاتب داشته باشد.

آیت‌الله سعیدی با نقل روایتی از امام علی (ع) گفت: حضرت علی (ع) با شخص یهودی هم مسیر شد تا به دو راهی رسیدند و هرکدام باید به 2 مسیر مختلف می‌رفتند. هنگام خداحافظی امام چند قدمی را با شخص یهودی همراه شد و در جواب آن فرد گفت در اسلام به ما آموخته‌اند تا در زمان خداحافظی دوست خود را بدرقه کنید.

وی در ادامه با نقل روایتی دیگر از امام علی (ع) در خصوص کمک به یک شخص مسیحی اظهار داشت: در مکاتب دیگر شاهد حضور انسان‌های آزاده و علاقه‌مند مانند جواهر لعل نهرو و ماهاتما گاندی هستیم که در حالی که مسلمان نبودند اما از زندگی امام حسین (ع) برای نهضت‌های شکل گرفته در کشور خود الگو گرفتند. این تعامل یک اصل است هر چند از نظر دینی اختلاف وجود داشته باشد.

امام جمعه قم پیشوایان دینی اسلام را راهبر و هدایت‌گر و کسانی که دست انسان را در دنیا و قیامت می‌گیرند، معرفی کرد و گفت: اهل‌بیت (ع) نه تنها امام و پیشوای شیعیان بلکه پیشوا و رهبر تمام انسان‌ها هستند و هر کس در دنیا به اهل‌بیت (ع) گروید و از فرهنگ و رهنمودهای آنان استفاده کرد، از نظر فکری، فرهنگی و اقتصادی به رتبه‌های بالایی می‌رسد.

آیت‌الله سعیدی خاطرنشان کرد: اقلیت‌های مذهبی در کشور ما حضور دارند و از مسلمان و غیرمسلمان در این جامعه زندگی می‌کنند و از امتیازات جامعه اسلامی برخوردار هستند. حتی براساس آموزه‌های دینی اقلیت‌های مذهبی دارای نماینده در مجلس شورای اسلامی هستند.

وی با تاکید بر این‌که اهل‌بیت (ع) و در عصر غیبت، ولی فقیه و رهبر انقلاب اسلامی در دنیا و آخرت مردم را رهبری می‌کنند، افزود: بعضی افراد مایلند در دنیا با اهل‌بیت (ع) و پیامبر (ص) همراه بوده و از فکر و فرهنگ آن‌ها بهره ببرند و در زمان حضور آنان به منازلشان رفت و آمد کنند که اهل‌بیت (ع) نیز چنین امکانی را برای آنان فراهم کردند اما بعضی دیگر از افراد خواهان همراهی با اهل‌بیت (ع) در قیامت هستند که آن شرایط، پیوندها و تعهدات خاص خود را می‌طلبد و اهل‌بیت (ع) نیز رهبری این افراد را در قیامت به عهده خواهند داشت./س

برچسب ها: قم ، اهل ، بیت ، پیشوا ، انسان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.