بسیج دانشجویی ۸ دانشگاه تهران در نامه‌ای خطاب به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، خواستار واکنش در قبال نقض‌های مکرر و شدید حقوق بشر بین‌الملل مردم جهان شد.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران،  بسیج دانشجویی 8 دانشگاه بزرگ تهران(دانشگاه‌های امام صادق(ع)، تهران، علامه‌طباطبایی، صنعتی‌شریف، علم‌و‌صنعت، خواجه نصیر، امیرکبیر، شهیدبهشتی)  نامه‌ای خطاب به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد صادر کردند.
 
متن این نامه به شرح ذیل است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
سرکار خانم ناوانتم پیلای
 
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد
 
با سلام و احترام به استحضار می رساند با توجه به تخلفات و جنایت‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر توسط دولت آمریکا علیه اصول و قواعد مسلم حقوق بین‌الملل که مورد قبول جامعه جهانی است به ویژه تعهدات نظام حقوق بشر بین‌الملل که قسمتی از آنها در ادامه بیان خواهد شد، خواهان پیگیری، بررسی دقیق، شفاف و مسئولانه و نیز انتشار گزارش بی طرفانه و غیر تبعیض‌آمیز نتیجه این اقدامات براساس وظایف بین‌المللی آن نهاد هستیم.
 
1. براساس گزارش‌های متعدد نهادهای مستقل بین‌المللی دولت آمریکا بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر و سلب آزادی‌های اساسی از جمله آزادی مذهب و عقیده در جهان می‌باشد.
 
در شرایطی که براساس بند یک ماده 2 اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین کنوانسیون حقوق مدنی- سیاسی«آزادی مذهب و عقیده سیاسی» به رسمیت شناخته شده و براساس بند 3 ماده یک منشور ملل متحد«احترام به آزادی‌های اساسی به دور از هرگونه تبعیض مذهبی» الزام‌آور شناخته می‌شود، در موارد متعددی مشاهده می‌شود مسلمانان از حق ابراز عقاید و شعائر مذهبی در کشور ایالات متحده برخوردار نبوده و امکان برگزاری مراسمات مذهبی و مناسک دینی خود را ندارند.
 
2. علیرغم اینکه طبق ماده سوم منشور ملل متحد«حق آزادی و امنیت شخصی» به رسمیت شناخته شده است و همین امر در ماده دوازدهم اعلامیه جهانی حقوق بشر تأکید گردیده است، امروز شاهد آنیم که دولت ایالات متحده از شنود مکالمات تلفنی شهروندان خود و سایر کشورها نظیر آلمان هیچ ابایی ندارد.
 
این رسوایی و نقض حقوق اولیه و مسلم انسانی برای دولت آمریکا در شرایطی رخ می دهد که نهادهای بین‌المللی مسئول، بارها بر عدم امنیت شخصی افراد در فضای مجازی تأکید کرده و شبکه‌های اجتماعی اینترنتی نظیر فیسبوک، توئیتر و حتی ایمیل شخصی افراد را ابزاری در دست سرویس‌های جاسوسی و امنیتی آمریکا برای سرقت اطلاعات شخصی افراد عنوان کرده‌اند.
 
3. از دیگر موارد نقض حقوق بشر توسط دولت آمریکا می‌توان به بازداشت خودسرانه افراد، ناپدیدشدگی اجباری، عدم اجازه به متهمان در تمتع از حقوق حداقلی یک محاکمه قانونی در دادگاه صالح با لحاظ شرایط اصول دادرسی منصفانه، ایجاد زندان‌های غیرقانونی و مخفی و فاقد حداقل‌های لازم از منظر رعایت حقوق انسان‌ها در ایام بازداشت و شکنجه متهمان و بازداشت‌شدگان و ایراد آلام جسمانی و روحی-معنوی بر ایشان است.
 
رسوایی  تخلفات و جنایات بین‌المللی آمریکا در زندان‌های ابوغریب و گوآنتانامو، بازداشتگاه‌های مخفی در شرق اروپا، شکنجه زندانیان و متهمان بدون محاکمه قانونی آنها و… از جمله مواردی است که روز به روز آشکارتر می‌شود و مسئولان دولت آمریکا نیز خود بر این موارد وقیحانه، بی‌شرمانه و طلبکارانه مهر تایید زده‌اند.
 
این امر در شرایطی رخ می‌دهد که«هرگونه شکنجه متهمان» براساس ماده پنجم اعلامیه جهانی حقوق بشر منع شده و«حق افراد در رجوع به محاکم ملی در برابر تجاوز به حقوق اساسی آنان» با توجه به ماده هشتم اعلامیه جهانی حقوق بشر به رسمیت شناخته شده است.
 
4. براساس بند 2 ماده یک منشور ملل متحد مصوب 1945 میلادی در بیان مقاصد و اصول ملل متحد، بر«خود مختاری ملل در انجام امور داخلی» تأکید شده است؛ همچنین طبق بند 4 ماده 2 منشور ملل متحد نیز به«عدم استفاده از زور، تهدید و … علیه تمامیت ارضی هر کشور دیگر» اشاره شده است و حتی تهدید به کاربرد زور و دیگر شیوه های مغایر با مقاصد ملل متحد از عداد راهبردهای قانونی کشورها خارج قلمداد شده است.
 
از سوی دیگر اعلامیه 1970 اصول حقوق بین‌الملل و روابط دوستانه بین کشورها  نیز به صراحت تمام، عدم مداخله مستقیم و یا غیرمستقیم در امور داخلی کشورها را از اصول مسلم حقوق بین‌الملل مطابق منشور ملل متحد برشمرده و بیان داشته است که هیچ دولت و یا گروه از دولت‌ها حق ندارند، به هر علتی که باشد، به طور مستقیم و یا غیرمستقیم، در امور داخلی و یا خارجی یک کشور دیگر مداخله کند.
 
در نتیجه هرگونه حمله و مداخله نظامی دولت آمریکا در کشورهایی همچون ویتنام، عراق، افغانستان، پاکستان، سوریه و تهدیدهای مکرر کشورهای ایران و کره‌شمالی مخالف نص صریح منشور ملل متحد و سایر قواعد عرفی و عام الشمول و آمرانه حقوق بین‌الملل بوده و نقض آشکار اصول و قواعد بین‌المللی به شمار می‌آید.
 
و بسیاری از اقدامات دیگر که به تعدادی از نمونه آن اشاره شد که در صورت نیاز میتوان فهرستی تاسف بار و غیر قابل باور از آن تهیه نمود.
 
ما دانشجویان دانشگاه‌های تهران ضمن بیان اعتراض خود نسبت به این اقدامات ناقض حقوق بشر ایالات متحد در سراسر نقاط جهان و به ویژه در کشورهای مسلمانی همچون عراق و افغانستان و… از جنابعالی خواهشمندیم که به وظیفه  بین‌المللی  خود نسبت به تمامی مردم جهان و جامعه بین‌المللی در راستای واکنش در قبال  نقض‌های مکرر و شدید حقوق بشر بین‌الملل، مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی جهانی، ممانعت از تضییع حقوق بسیاری از مردم جهان و مجازات مرتکبین این تخلفات و جنایات بین‌المللی با رعایت نهایت بی‌طرفی، صداقت، قاطعیت و استقلال عمل نمایید.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار