پژوهشگران پژوهشگاه مواد انرژي براي نخستين بار در سطح جهان موفق به ساخت "نانو" لوله‌هاي کربني پوشش يافته با ترکيب سراميکي شدند.

مريم سيرتي گوهري دانشجوي کارشناسي ارشد پژوهشگاه مواد و انرژي در گفتگو با خبرنگار  فناوری نوین باشگاه خبرنگاران گفت: نانو لوله هاي کربني پوشش يافته با ترکيب سراميکي مولايت براي نخستين بار در جهان در پژوهشگاه مواد و انرژي توليد شد.

وي افزود: خواص ويژه و منحصر به فرد نانو لوله هاي کربين نظير چگالي کم، استحکام بالا و خواص عالي الکتريکي، کاربردهاي گسترده اي را براي اين ساختار ايجاد کرده است اما اکسيداسيون اين نانو لولهها در دماهاي بالا از کاربردهاي ويژه آن کاسته است.

سيرتي گوهري تصريح کرد: در طي دو دهه اخير تحقيقات بسياري بر پوشش دهي نانو لوله ها و افزايش مقاومت به اکسيداسيون آنها و دست يافتن به ترکيبات چند کاربردي انجام شده است و از مواد سراميکي متفاوتي نظير آلومينا و سيليکا جهت پوشش دهي استفاده شده است ولي محققان پيش از اين موفق به ايجاد پوشش مولايتي بر روي نانو لوله کربني نشدند.

وي اظهار داشت: مولايت ترکيب آلومينو سيليکاتي با خصوصيات فيزيکي و شيميايي خاص جهت کاربردهاي مهندسي فناورانه استفاده مي شود و ضريب انبساط حرارتي و هدايت گرمايي کم استحکام دما بالا و پايداري شيميايي مطلوب اين ترکيب سراميکي را در دسته مواد مهندسي دما بالا قرار داده است.

وي تصريح کرد: پوشش دهي يکنواخت و حفظ استوکيو متري مولايت از چالش هاي اين پروژه بوده است و براي نخستين بار با استفاده از روش سل-ژل و کنترل پارامترهاي متعدد موفق به ايجاد پوشش يکنواخت مولايتي بر نانو لوله کربني شويم. چنانچه پوشش ايجاد شده کمتر از 10 نانو متر است که با حفظ خواص CNT محدوديت هاي کاربردي آن را کاهش داده است.

سيرتي گوهري خاطرنشان کرد: نانو لوله هاي کربني در صنايع نفت، گاز، پتروشيمي، پالايش و تکنولوژي هاي نوين کاربردهاي گسترده دارد و ترکيب توليد شده با کاهش محدوديت نانو لوله هاي کربني در دماهاي بالا و محيط هاي خورنده بر کاربرد اين ترکيب در صنايع ياد شده مي افزايد ،چنانچه خواص ويژه هيبريد CNT مولايت اين ترکيب را در دسته مواد چند کاربردي قرار دارد و اين ترکيب توليد شده در ديواره هاي مقاوم بر آتش، کاربردهاي ديرگدازي، زير لايه غشاها، کاتاليست ها، نانو جاذب ها و نانو سيالات قابليت کاربرد دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: نانو ، پژوهشگر ، لوله ، سرامیک ، پوشش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.