بیژن نامدار زنگنه گفت: در سال 1384 تنها یک میلیون متر مکعب گاز طبیعی در جایگاه‌ های سوخت توزیع می‌شد که اکنون این رقم به 20 میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، بیژن نامدار زنگنه وزير نفت گفت: زمانی که بنده وزارت نفت در سال 1384 را ترک کردم تنها یک میلیون متر مکعب گاز طبیعی در جایگاه‌های سوخت توزیع می‌شد که اکنون این رقم به 20 میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 2 هزار جایگاه  CNG در کشور ارائه خدمات می کند افزود: باید تلاش کنیم مشکلات موجود برسرراه جایگاه داران برداشته شود تا بستر برای توسعه و ایجاد جایگاه های جدید در کشور فراهم شود.

گسترش تعاملات با روسیه و الجزایر

وی با اشاره به اینکه در این اجلاس کشورهای تولید کننده و صادر کننده البته بدون حضور شرکت های خصوصی شرکت کردند اظهار داشت: با رییس گازپروم روسیه و نماینده ویژه رییس جمهور این کشور صحبت هایی کردیم و باب همکاری را باز کردیم و البته جای همکاری زیادی با این کشور وجود دارد.

وزیر نفت ادامه داد: هم چنین با الجزایر که دارای تجارب زیادی در بازار جهانی گاز است تعاملات را گسترده کرده و در پی ایجاد تعاملات بیشتری هستیم.

زنگنه با بیان این که ایران در بازار جهانی گاز جوان است و کشورهایی هم چون عمان و قطر تجربه بیشتری در این بخش دارند اظهار کرد: در واقع این دو کشور رقیب بزرگ ایران در این بخش هستند که البته می‌توان با استفاده از تجارب این کشورها سیر صعودی را طی کرد.

وی با تاکید بر این که ایران اهرم بزرگی در بازار نفت و گاز است که دنیا توان نادیده گرفتن آن را ندارد  گفت: دنیا منتظر کاهش تحریم‌ها جهت استفاده از انرژی ایران است.
 
وزیر نفت با اشاره به تفاوت در قیمت‌گذاری گاز و نفت اظهار داشت: گاز قیمت جهانی ندارد. از طرفی هزینه حمل گاز بالاست. به همین دلیل مجمع کشورهای صادرکنندگان گاز هیچ تصمیمی در مورد قیمت گذاری گاز نخواهد گرفت و برنامه‌ای برای محدود کردن عرضه گاز در دستور کار ندارد.
 
زنگنه گفت: اگرچه به دلیل پایین بودن ارزش حرارتی گاز قیمتش از نفت کمتر است اما وزرات نفت به دنبال برداشت متناسب با ذخایر بالای گاز در کشور است.
 
وی در مورد جایگزینی گاز به جای نفت تصریح کرد: هرگز نمی‌توان نفت را از سبد انرژی دنیا حذف کرد بلکه گاز تنها میتواند سهم بالایی در بازار انرژی کسب کند که البته هم اکنون نیز این مسئله در حال اجرا شدن است.

ظرف دوسال آینده سهم سبد انرژی کشور به 70درصد می رسد

 زنگنه گفت: ظرف دو سال آینده سهم گاز در سبد انرژی کشور به بالای 70 درصد می‌رسد که در این صورت شاهد رشد اقتصادی، تولید ثروت و اشتغال زایی خواهیم بود.

اولویت صادرات گاز با کشورهای همسایه است

زنگنه در مورد مقصد گاز صادراتی کشور توضیح داد: اولویت صادات گاز با کشورهای همسایه است؛ چرا که غیر از ایران و قطر کشور دیگری در منطقه گاز مازاد ندارد. البته کشورهای هند، ترکیه، اروپا و بطورکلی کشورهای شرق آسیا اولویت بعدی صادرات گاز هستند.

وزیر نفت با اشاره به این که با راه‌اندازی 5 فاز پارس جنوبی کمبود گاز کشور بر طرف و حدود 24 میلیارد دلار به صادرات کشور افزوده خواهد شد گفت: تحقق این امر 30 میلیارد دلار در موازنه اقتصادی تاثیر خواهد گذاشت.

انتهای پیام/
برچسب ها: نفت ، گاز طبیعی ، مصرف ، جایگاه ، سوخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار