رئیس پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی گفت: سالانه حدود هفت تا 10 هزار مورد سرطان پستان بروز می کند که رشد فزاینده این بیماری با غربالگری و تشخیص زودرس این بیماری امکان کمک بیشتر به مردم در این زمینه فراهم می شود.

 به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛دکتر زهرا شیخی، رییس پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی در ششمین کنگره سرطان سینه با بیان این مطلب افزود: امسال برای ششمین سال این کنگره از سوی پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود. تعداد مقالات ارسالی به این کنگره با 100 درصد رشد کمی نسبت به سال گذشته به 240 مقاله رسیده است که مقالات از لحاظ کیفی نیز جهش قابل توجهی داشته است.

وی سرطان پستان را شایع‌ترین سرطان زنان عنوان کرد و گفت: این بیماری طی سال‌های اخیر رشد فزاینده‌ای داشته و سالانه حدود هشت تا 10 هزار نفر را مبتلا کرده‌ است. با وجود تلاش‌های علمی و دستاوردهای بزرگ فناوری و پژوهشی به نظر می‌رسد سن ابتلا به این بیماری در کشور ما یک دهه پایین‌تر از سایر کشورها است.

رئیس پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی ادامه داد: سرطان پستان یکی از معدود بیماری‌هایی است که با غربالگری و تشخیص زودرس، امکان کمک بیشتر را می‌توان برای مردم فراهم کرد. برای انجام چنین امر مهمی، زیرساخت‌ها و ساز و کارهای گوناگون مورد نیاز است. این کنگره در پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی یکی از این راهکارهاست و بی‌شک برگزاری مجامع علمی و گردهمایی‌های پژوهشی و تحقیقاتی راه روشنی است که تدوین این برنامه‌ها را مهیا ساخته و کمک بزرگی به ارتقای سلامت کشور می‌کند.

شیخی ارائه راهکارهایی در جهت پیشگیری از سرطان‌های ارثی، پرهیز از درمان‌های نابجا، رادیوتراپی در حین عمل و همچنین روش‌های استفاده از نتایج آماری در بالین بیمار و بررسی هزینه اثربخشی برای غربالگری در سرطان، ارتقای کیفیت زندگی مبتلایان به این بیماری و تست‌های کلینیکی و پاراکلینیکی، روش‌های مدرن جراحی و تشخیصی را از مواردی عنوان کرد که به صورت خاص در این کنگره مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وی همچنین گفت: در کنگره امسال برای نخستین بار مباحث مرتبط با اخلاق پزشکی در سرطان نیز مطرح شده است. پردازش اطلاعات در حوزه سرطان یک نیاز جدید است که امروزه متخصصان برخی از کشورهای دنیا به آن روی آورده‌اند.

رئیس پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی افزود: حجم زیاد داده‌های تولید شده در حوزه سرطان و لزوم شناسایی ریسک فاکتورهای مختلف از موضوعات مهمی هستند که با شناسایی آن در جمعیت، تمام کشورهای مختلف می‌توان به آن پرداخت. ما نیز در پژوهشکده به دنبال مدل بومی برای تعیین احتمال ابتلا به سرطان پستان بر اساس ریسک‌ فاکتورهای مهم هستیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار