اختلال اشتها در حالت شديد پيكا گفته مي شود، به عبارت ديگر اختلال شديد در وضعيت مواد غذايي است به طوري كه شخص گرايش به مواد غير غذايي پيدا مي كند كه به علت كمبود يك يا چند مواد مغذي خاص در بدن فرد است.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ كارشناس مسئول تغذيه مركز بهداشت استان يزد ضمن بیان این مطلب در ادامه گفت: به عنوان مثال كمبود آهن در حالت شديد موجب تمايل به مصرف خاك خواهد شد و يا كمبود شديد كلسيم مي تواند شخص را به مصرف گچ پيش ببرد كه در اين حالت شناسايي نوع كمبود ماده غذايي و رفع آن مي تواند راهگشاي بسيار مناسبي باشد.

يوسف نقيايي گفت: مشكلات عمده مربوط به اشتها در بين كودكان در مقاطع سني مختلف بروز مي كند كه امري طبيعي بوده و معمولا گذراست به طوري كه بعد از مدتي اشتهاي كودك به حال اول بر مي گردد كه اين حالت در دختران بيشتر از پسران ديده مي شود.

وی افزود: دسته ديگر مشكلات مربوط به اشتها به برخي از بيماريها و مشكلات مرتبط بر مي شود به عنوان مثال عفونت ادرار و ناراحتيهاي گوارشي و امثال آن مي تواند اشتهاي كودك را شديدا تحت تاثير قرار داده و مانع  دريافت كافي مواد غذايي شود كه با رفع اين مشكلات مي توان اشتهاي كودك را به حالت اول بازگرداند.

وي تصريح كرد: در سنين كودكان اين مساله بسيار حائز اهميت است كه علت كاهش اشتها را هرچه سريع تر شناسايي كرده و نسبت به رفع آن اقدام شود چراكه ادامه اين حالت مي تواند منجر به كاهش وزن و در نهايت اختلال رشد در كودك شود.

این کارشناس گفت: در دوره بزرگسالي هم معمولا در بين زنان به هنگام بارداري، كاهش اشتها و يا اختلال در وضعيت دريافت مواد غذايي رخ مي دهد كه مي تواند به وضعيت تعادل تغذيه او در قبل از بارداري مرتبط باشد بنابراين استفاده از مولتي ويتامين و مواد معدني مي تواند يكي از راهكارهاي مناسب جهت تعادل بخشيدن به وضعيت بدني اين افراد باشد كه مي بايست مكمل ها را تحت نظر پزشك يا متخصص تغذيه استفاده کنند.

وي همچنين گفت: در حالت شديد اختلال اشتها كه به آن پيكا گفته مي شود، اختلال شديد در وضعيت مواد غذايي است به طوري كه شخص گرايش به مواد غير غذايي پيدا مي كند كه به علت كمبود يك يا چند مواد مغذي خاص در بدن فرد مي باشد به عنوان مثال كمبود آهن در حالت شديد موجب تمايل به مصرف خاك خواهد شد و يا كمبود شديد كلسيم مي تواند شخص را به مصرف گچ پيش ببرد كه در اين حالت شناسايي نوع كمبود ماده غذايي و رفع آن مي تواند راهگشاي بسيار مناسبي باشد.

وي خاطرنشان كرد: اين مشكل در جامعه رواج زيادي ندارد و در صورت مشاهده بايد به متخصص تغذيه و در صورت لزوم به روانپزشك مراجعه شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار