مدير عامل شرکت مهندسي و توسعه گاز از مسيريابي و تعيين نقطه مرزي صادرات گاز به عراق از طريق بصره ( فاز دوم صادرات گاز به عراق) با ظرفيت 25 ميليون مترمکعب در روز به درخواست طرف عراقي خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه اطلاع رساني نفت و انرژي (شانا) ، عليرضا غريبي ، طول خط لوله صادرات گاز به بصره را 142 کيلومتر اعلام کرد و گفت: به منظور تسريع در اجراي اين طرح ، خط اضطراري به طول 27 کيلومتر تعريف شده است که با انعقاد اين قرارداد، سفارش لوله هاي آن انجام خواهد شد.

عبدالکريم لعيبي وزير نفت عراق هفته گذشته با اعلام اين که عراق خواهان واردات حجم زيادي از گاز ايران براي تامين سوخت نيروگاه هاي برق خود است، گفته بود: دو طرح  واردات گاز از ايران داريم که يکي از اين خطوط لوله در حال ساخت است و ساخت دويمن خط لوله نيز احتمال دارد تا دو هفته آينده آغاز شود.

بر اساس اين گزارش، آقاي غريبي با اعلام اين که طرف عراقي با امور بين الملل شرکت ملي گاز ايران درحال مذاکره براي اجرايي شدن فاز دوم قرارداد صادرات گاز ايران به عراق است، اظهار داشت: براي اجراي اين خط لوله ،انشعابي از خط ششم به سمت خرمشهر گرفته مي شود و در فاز اضطراري، انشعابي از خرمشهر تا مرز گرفته خواهد شد.

مديرعامل شرکت مهندسي و توسعه گاز هزينه اجراي خط لوله صادرات گاز ايران به بصره را هزار ميليارد تومان اعلام کرد.

صادرات گاز ايران به بغداد تا پايان امسال

غريبي از اجرايي شدن مرحله اضطراري صادرات گاز ايران به بغداد تا پايان سال جاري خبر داد و در مورد پيشرفت اجراي اين خط لوله 97 کيلومتري گفت: جوش کاري 55 کيلومتر از لوله هاي اين خط ، انجام و مشکلات مالي پيمانکار برطرف  شده است و پيش بيني مي شود 3 تا 4 ماه آينده ، گاز ايران به عراق صادر شود.

وي با اعلام اين که طول خط لوله صادراتي گاز به بغداد 227 کيلومتر است، گفت: 130 کيلومتر از ادامه اين خط نيز در مرحله سفارش لوله قرار دارد.

مدير عامل شرکت مهندسي و توسعه گاز تصريح کرد: هزينه اجراي خط لوله صادرات گاز ايران به بغداد 700 ميليارد تومان پيش بيني شده است.

به گزارش شانا، تنوع بخشي در مسيرهاي انتقال گاز به اروپا از مزاياي انعقاد قرارداد صادرات گاز ايران به عراق است. با امضاي قرارداد صادرات گاز ايران به بغداد، علاوه بر مسير ترکيه براي ترانزيت گاز به اروپا ، مسير عراق - سوريه نيز به عنوان گزينه دوم مطرح است .

اين موضوع در دولت ها و پارلمان هاي عراق و سوريه مطرح و موافقت آنها دريافت شده است که بر اين اساس نه تنها با ترانزيت گاز ايران از کشورهاي ياد شده ، درآمدي براي اين کشورها ايجاد خواهد شد ، بلکه قدرت چانه زني ايران نيز براي صادرات گاز به اروپا افزايش خواهد يافت.

براساس قرارداد در فاز نخست صادرات گاز به عراق (بغداد) روزانه 25 ميليون متر مکعب گاز به اين کشور صادر مي شود که ماهانه 350 ميليون دلار درآمد براي کشور خواهد داشت.

با اجرايي شدن اين قرارداد در فاز نخست، گاز مورد نياز پنج نيروگاه کليدي عراق تامين مي شود.

صادرات گاز ايران به بغداد از سمت ايلام و از خط لوله گاز ششم سراسري صورت خواهد گرفت.
انتهای پیام/
برچسب ها: گاز ، صاردات ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار