برگزاری مراسم احیای شب عاشورا در قم چند سالی است یا هدف احیای فرهنگ قرآن برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، معرفی و تبیین سنت های ناب محلی در مراسم عاشورایی یکی از ضرورت های روز جامعه است و در این زمینه باید اهمیت احیای شب عاشورا، احیای قرآنی این شب و برنامه های احیای شب عاشورا تبیین شود.

در مورد اهمیت و فضیلت احیای شب عاشورا در روایات به نکات جالبی برمی خوریم از جمله این که پیامبر(ص) فرمودند که «مَنْ أحْیَا لَیْلَة عَاشُورا فَکأَنَّمَا عَبَدَاللهَ عِبَادَةَ جَمیعِ المْلائِکَةِ وَاَجرُ العامِلِ فِیهَا کَأجرِ سَبْعینَ سَنة» کسی که شب عاشورا را احیا بدارد، مثل آن است که عبادت تمامی فرشتگان را انجام داده است و پاداش شب زنده داری در این شب مثل پاداش هفتاد سال عبادت است، سند این سخن هم در جلد دهم مستدرک الوسائل شیخ طوسی آمده است.

در روایت دیگر در جلد سوم اقبال الاعمال آمده است کسی که در شب عاشورا بیدار بماند و شب زنده داری کند و زیارت امام حسین (ع) را بخواند تا صبح فرا رسد، خداوند او را در قیامت، درحالی که آمیخته به خون امام حسین (ع) است، در زمره شهدا محشور می کند.

در جلد دوم ارشاد مفید هم آمده است که امام حسین(ع) در شب عاشورا از دشمن مهلت گرفت تا به نماز، دعا،قرائت قرآن و استغفار بپردازد. همچنین محدثان و فقیهان احیای شب عاشورا را در شمار هفت شب احیای سال عنوان کرده اند.

یکی از سنت های حسنه احیای شب عاشورا بویژه احیای قرآن است ، در استان قم از سالیان قبل در مساجدی چون مسجد حضرت خدیجه، مسجد امام حسین(ع) ، گلزار شهدا و هم چنین در جوار مرقد مطهر امامزاده ابراهیم مراسم احیای شب عاشورا برگزار می شده است.

چند سالی است که مراسم احیای شب عاشورا در حرم مطهر حضرت معصومه(س) ، حرم امام رضا(ع) و هم چنین در کربلای معلی برگزار می شود، در ضمن سابقه این مراسم در برخی کشورها از جمله مسجد راس الحسین(ع) مصر قابل توجه است.

یکی از ثمرات برگزاری این چنین مراسمی گسترش فرهنگ انس با قرآن و عترت و در حقیقت توصیه به سفارش نبی مکرم اسلام در حدیث ثقلین است بعلاوه اجرای چنین مراسمی میزان اهتمام شیعیان به قرآن را نشان می دهد که خود باعث رفع برخی از اتهامات از شیعه است.

در مورد برنامه های مراسم احیای شب عاشورا می توان به ختم یک جزء قرآن کریم توسط قاریان ممتاز به صورت ترتیل خوانی با همراهی مردم، بیان سیره قرآنی امام حسین(ع) توسط یکی از علما و سوگواری با پر رنگ کردن جلوه های قرآنی نهضت عاشورا و اجرای گروه های تواشیح اشاره کرد.

امسال نیز مراسم احیای شب عاشورا بامداد روز پنجشنبه هفته جاری در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار خواهد شد./س

برچسب ها: قم ، احیا ، شب ، عاشورا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.