در این گزارش با اسرار همنشینی فرشتگان بهشتی با دو بال عاشورایی آشنا می شویم.

به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران؛  روز چهارم شعبان سال 26 هجری قمری کودکی در مدینه چشم به جهان گشود.
 
 مادر ایشان فاطمه دختر حزام بن خالد که نیاکانش همه از دلیر مردان عرب  و در شجاعت دلیری در دنیای عرب مشهور بودند.
 
اما علی (ع) ده سال پس از فوات حضرت فاطمه (س) با ام البنین ازدواج  کرد خواستگاری این ازدواج را برادر ایشان عقیل انجام داد حاصل ازدواج امام  علی (ع) با ام البنین (ع) چهار پسر به نام های حضرت عباس (ع) ، عون (ع)، جعفر (ع) و عثمان(ع) که بزرگترین آنها حضرت عباس (ع) بود.
 
روزی حضرت علی (ع) حضرت عباس (ع) خردسال را در کنار خود  نشاند و به او گفت: بگو، یک، آن حضرت گفت: یک، اما  علی (ع) فرمود: بگو دو حضرت عباس (ع) خودداری کرد.
 
وقتی امام علی (ع) علت را جویا شد جواب داد: شرم می کنم بازبانی که  خدا را به یگانگی خوانده ام دو بگویم.
 
در جنگ صفین؛ نوجوانی نقابدار از سپاه اما  علی (ع) به میدان نبرد آمد ترس و دلهره سپاه معاویه را در بر گرفت  هر کس از دیگر می پرسید این نوجوان کیست که این طور شجاعانه پا به میدان نهاده است، از سپاه معاویه کسی جرات نکرد پا به میدان بگذارد، معاویه به سردار نامی خود ابن شعثاء دستور داد تا به جنگ نوجوان برود ابن شعثاء در جواب  گفت: مرا  حریف ده هزار نفر در جنگ می دانند، چگونه مرا به  جنگ با کودکی می  فرستی؟ بهتر است یکی از پسرانم را برای کشتن او  بفرستیم معاویه قبول کرد و فرزند بزرگ ابن شعثاء را برای جنگ با این نوجوان به میدان فرستاده اما او در یک چشم به هم زدن به دست نوجوان کشته شد.
 
پسران ابن شعثاء یکی پس از دیگری به میدان نبرد رفتند و کشته شدند ابن شعثاء با عصبانیت پا به میدان گذاشت و به آن نوجوان دلاور گفت: تو همه هفت پسرم را کشتی به خدا قسم پدر و مادرت را  به عزایت  خواهم نشاند ولی خود او نیز در مدت کوتاهی به پسرانش پیوست همه به تعجب به این نوجوان شجاع نگاه کردند، امام علی (ع) او را پیش خود  خواند و نقاب او را برداشت و پیشانی او را بوسید همه با تعجب دیدند که او عباس (ع) پسر امیرالمومنان (ع) است.
 
در جنگ صفین زمانی که سپاه معاویه راه آب را به روی امیرالمومنین (ع) و سپاه ایشان بسته بودند امام (ع) جمعی را به فرماندهی امام حسین (ع) برای باز کردن راه فرستاده که حضرت عباس (ع) نیز در آن جمع حاضر بود و در رکاب امام حسین (ع) می جنگید.
 
گروهی از جوانان بنی هاشمی 30 نفر به سرپرستی حضرت ابوالفضل (ع) برای محافظت  از امام حسین (ع) و امام حسن(ع) تشکیل شده بود.
 
 جایگاه حضرت  ابوالفضل (ع) در واقعه عاشورا و کربلا
 
 حضرت عباس (ع) سرپرستی قافله امام حسین (ع) را در سفر به کربلا بر عهده داشت.
 
 روز نهم محرم و شب عاشورا امام حسین (ع) در جمع یاران خود حاضر  و به آنها فرمود: فردا همه کشته  خواهیم شد.
 
امام (ع) مشعلها و شمعها را خاموش کرد از یارانش خواستند که هر کسی قصد ترک ایشان را دارد برود و نخستین کسی که به ایشان اعلام آمادگی وفاداری کرد حضرت ابوالفضل(ع) بود.
 
 هنگامی که تمام اصحاب و یاران امام حسین (ع) شهید شدند و جز حضرت عباس (ع) و امام (ع) هیچکس زنده نماند.
 
 حضرت عباس (ع) نزد برادر بزرگوار خود رفت و عرض کرد: پدر و مادرم فدایت،  اجازه بفرمایید تا جان  خودم را فدایت کنم حضرت  امام حسین (ع)  اشکش جاری شد و فرمود: اول قدری اب برای کودکان تهیه کن در حالیکه چهار هزار نفر مسلح به تیر و کمان نگهبان آب بودند.
 
سپاه دشمن دور حضرت عباس (ع) را گرفتند آن حضرت  خود را به قلب لشکر زد و هشتاد نفر را به خاک وخون افکند.
 
دشمنان وقتی چنینی دیدند پا به فرار  نهادند؛ حضرت (ع) با اسب وارد آب شد ایشان در نهایت تشنگی بود کمی از آب برداشت تا بنوشد ناگاه به یاد عطش برادر افتاد آب ننوشید ومشک را پر از آب کرد و فرمود: ای نفس! بعد از حسین (ع) زندگی ارزش ندارد می خواهم بعد از او زنده نمانی، حسین (ع) شربت مرگ می بنوشد و تو  می خواهی آب بیاشامی، هیهات هرگز دین من چنین اجازه ای به من نمی دهد، هرگز این عمل ، عمل انسان باورمند  آخرت نیست.
 
 هنگامی که حضرت عباس راهی خیمه ها شدند کمانداران راه  را بر او بستند و سپاه ابن سعد ایشان را محاصره کردند و حضرت عباس (ع) را به شهادت رساندند  امام حسین (ع) بر بالای بالین حضرت عباس (ع) حاضر شد و هنگامی که ایشان را در خون آغشته دیدند، فرمودند: اینک کمرم شکست و چاره ام اندک گشت حضرت عباس (ع) علمدار سپاه کربلا، سقا و نجات دهنده یاران امام حسین (ع) در  نبرد با سپاه دشمن بودند ایشان امان نامه شهر را رد کرد و حاضر نشد امام  حسین را تنها رها کند.
 
 امام سجاد (ع) می فرماید: خداوند عمویم حضرت عباس (ع) را رحمت کند که در راه برادرش ایثار و فداکاری کرد و از جان خود گذشت  چنان فداکاری کرد که دو دستش قطع شد.
 
خداوند نیز به او همانند جعفر بن ابی طالب در مقابل آن دو دست قطع شده  دو بال عطا کرد که با آنها در بهشت با فرشتگان پرواز کند.
 
حضرت عباس (ع) نزد خداوند مقام و منزلتی بس بزرگ دارد همه شهیدان در قیامت به مقام والای او غبطه می خورند و رشک می برند حضرت عباس (ع)  روز چهارم شعبان سال 26 هجری قمری در مدینه متولد در سن 18 سالگی به لبابه دختر عبدا... بن عباس بن عبدالمطلب ازدواج و صاحب دو پسر به نام های فضل و عبیدا... شدند و سرانجام در روز عاشورا سال 61 هجری قمری به شهادت رسیدند.
 
گزارش از زهره کلهر
 
 

برچسب ها: فرشته ، بهشت ، عاشورا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار