به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، در حالی فصل بررسی لایحه بودجه 93 نزدیک است که یکی از مهمترین موضوعات موجود در بدنه بودجه کشور، صندوق توسعه ملی و موجودی آن است که در مورد برداشت یا عدم برداشت از آن نیز اختلاف سلیقههایی وجود دارد.
همچنین گاهی اوقات از زبان برخی نمایندگان و افراد مرتبط شنیده میشود که" کاری نکنید سرنوشت صندوق توسعه ملی به سرنوشت حساب ذخیره ارزی تبدیل شود"! منظور این افراد این است که حساب ذخیره ارزی با برداشتهای غیر اصولی از بین رفت و به اصلاح سوراخ شد.
این در حالی است، برخی نمایندگان عقیده دیگری دارند و معتقدند حساب ذخیره ارزی نه تنها از بین نرفته بلکه موجودی نیز دارد.
اما "صندوق توسعه ملی" و "حساب ذخیره ارزی" چیست که وجود آنها برای اقتصاد و سرانجام بودجه مهم است؟ و چه تفاوتی باهم داردند؟
از این جهت این موضوع را با "حسین امیریخامکانی" که ریاست کمیته نیرو کمیسون انرژی مجلس و همزمان ریاست فراکسییون توسعه صادرات غیر نفتی را برعهده دارد در میان گذاشتیم.
نماینده زرند گفت: حساب ذخیره ارزی یک حساب دولتی است که اگر دولت پس از دخل و خرجهای پیشبینی شده درآمد زیادی کسب کرد باید آن مبالغ را به حساب ذخیره ارزی واریز کند، بنابراین حساب ذخیره ارزی به عنوان یک قلک دولتی به شمار میرود.
امیریخامکانی تاکید کرد: در مورد اینکه برخیها معتقدند حساب ذخیره ارزی همزمان با پایان یافتن دولت هفتم و هشتم از بین رفته است باید عرض کنم این حساب نیز یک تکلیف قانونی است و ارتباطی با دولتها ندارد اما در دولت آقای خاتمی یک هیئتامنایی مشخص شد تا هرکس که از راه میرسد نتواند از این حساب پول بردارد که آن هیئت نیز سازوکار خودش را دارد.
رئیس فراکسیون توسعه صادرات غیر نفتی اظهار داشت: پس از سیاستهای کلان اقتصادی که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد در قانون برنامه پنجم مقرر شد صندوقی تحت عنوان صندوق توسعه ملی تشکیل شود که 20 درصد از درآمدهای نفتی قبل از هر هزینهای به این صندوق واریز شود بنابراین صندوق توسعه ملی یک صندوق ملی برای حمایت از بخش خصوصی بوده و حساب ذخیره ارزی یک حساب دولتی است.
وی تاکید کرد: حساب ذخیره ارزی همچنان وجود دارد و اگر دولت مازادی بر هزینههایش داشته باشد به این حساب واریز میکند.
سخنگوی سابق کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا در حال حاضر حساب ذخیره ارزی موجودی دارد؟ گفت: باید عددی داشته باشد بالاخره صفر که نیست بسته شده باشد.
وی ادامه داد: صندوق توسعه ملی و حساب ذخیره ارزی سرجای خودشان هستند و اگر صندوق توسعه ملی را رها کنیم صفر خواهد شد.
اضافه میشود ماده 84 قانون پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران تصریح میکند: صندوق توسعه ملی که در این ماده صندوق نامیده میشود با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز و میعانات گازی و فرآوردههای نفتی به ثروتهای ماندگار، مولد و سرمایههای زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسلهای آینده از منابع نفت و گاز و فرآوردههای نفتی تشکیل میشود.
صندوق در تهران مستقر است و در تهران و سایر نقاط کشور شعبهای نخواهد داشت. اموال و داراییهای این صندوق متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران میباشد. این ماده در حکم اساسنامه صندوق است.
الف ـ ارکان صندوق عبارتند از:
1ـ هیأت امناء
2ـ هیأت عامل
3ـ هیأت نظارت
ب ـ هیأت امناء به عنوان بالاترین رکن صندوق، دارای
وظایف و اختیارات زیر است:
1ـ راهبری، تعیین سیاستها و خطمشیها
2ـ تصویب شرایط و نحوة اعطاء تسهیلات برای تولید و
سرمایهگذاری به بخشهای خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی
3ـ تصویب نظامنامهها، برنامههای راهبردی، بودجه
سالانه، صورتهای مالی و گزارش عملکرد صندوق
4ـ انتخاب رئیس و سایر اعضاء هیأت عامل مطابق بندهای
(د) و (هـ)
5 ـ عزل رئیس و اعضای هیأت عامل با پیشنهاد هر یک از
اعضای هیأت امناء و تصویب هیأت امناء
6 ـ اتخاذ تصمیم درباره ارجاع دعاوی به داوری و صلح
دعاوی با رعایت اصل یکصد و سی و نهم (139) قانون اساسی
7ـ تعیین انواع فعالیتهای مورد قبول و واجد اولویت
پرداخت تسهیلات در بخشها و زیربخشهای تولیدی و خدماتی زاینده و با بازده مناسب
اقتصادی
8 ـ تعیین حداقل نرخ بازده مورد انتظار از منابع صندوق
و همچنین نرخ بازده مورد قبول طرحهای تولیدی و سرمایهگذاری برای پرداخت تسهیلات و
تعیین نرخ سهم مشارکت در طرحهای سرمایهگذاری به نحوی که میانگین این نرخها کمتر
از متوسط نرخ بازده سپردههای بانک مرکزی در بازارهای خارجی نباشد.
ج ـ هیأت امناء
ترکیب اعضای هیأت امناء به شرح زیر است:
1ـ رئیس جمهور (رئیس هیأت امناء)
2ـ معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور (دبیر
هیأت امناء)
3ـ وزیر امور اقتصادی و دارائی
4ـ وزیر کار و امور اجتماعی
5 ـ وزیر نفت
6 ـ رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
7ـ رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به عنوان
عضو ناظر و بدون حق رأی
8 ـ رئیس اتاق تعاون ایران به عنوان عضو ناظر و بدون حق
رأی
9ـ دو نفر نماینده از کمیسیونهای اقتصادی و برنامه و
بودجه و محاسبات به انتخاب مجلس شورای اسلامی
10ـ دادستان کل کشور
تبصره1ـ
جلسات هیأت امناء حداقل سالی دو بار تشکیل میشود.
تبصره2ـ
جلسات هیأت امناء با حداقل دو سوم اعضاء صاحب رأی رسمیت یافته و تصمیمات آن با
حداقل پنج رأی اتخاذ میگردد.
تبصره3ـ
رؤسای هیأت عامل و هیأت نظارت بدون حق رأی میتوانند در جلسات هیأت امناء شرکت
نمایند.
تبصره4ـ
هرگونه تصمیم هیأت امناء در مورد تصویب ترازنامه و صورتهای مالی صندوق و نیز
انتصاب رئیس و اعضای هیأت عامل در روزنامه رسمی کشور و نیز یکی از روزنامههای
کثیرالانتشار به انتخاب هیأت امناء، درج میگردد.
تبصره5 ـ
دستور جلسه، تاریخ و محل جلسات هیأت امناء توسط دبیر هیأت امناء تعیین و حداقل
پانزده روز قبل از تشکیل جلسه برای اعضاء هیأت ارسال میشود.
تبصره6 ـ
بودجه ستاد صندوق به تصویب هیأت امناء میرسد.
د ـ به منظور اداره امور صندوق در چهارچوب مفاد اساسنامه و مصوبات هیأت امناء، هیأت عامل مرکب از پنج نفر از افراد صاحب نظر، با تجربه و خوشنام در امور اقتصادی، حقوقی، مالی، بانکی و برنامهریزی با حداقل ده سال سابقه مرتبط و مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد توسط هیأت امناء انتخاب و با حکم رئیسجمهور منصوب میشوند و دارای وظایف و اختیارات زیر میباشند:
1ـ پیشنهاد فعالیتهای مورد قبول و واجد اولویت پرداخت
تسهیلات در بخشها و زیربخشهای تولیدی و خدماتی زاینده و با بازده مناسب اقتصادی به
هیأت امناء
2ـ پیشنهاد موارد سرمایهگـذاری در بازارهای پولی و
مالی بینالمللـی و داخلـی به هیأت امناء
3ـ تعیین چهارچوب قراردادهای عاملیت با بانکهای عامل و
تعیین مسؤولیتها و اختیارات بانک عامل در چهارچوب این قراردادها
4ـ برقراری نظام حسابرسی داخلی و استقرار نظام کنترلهای
داخلی مناسب
5 ـ تأیید صورتهای مالی ارزی و ریالی و ارائه آن به
هیأت امناء
6 ـ ارائه پیشنهاد به هیأت امناء در خصوص نظامنامهها و
شرایط و نحوة اعطای تسهیلات
7ـ اتخاذ تصمیم نسبت به هرگونه اقدامی به نام صندوق در
محدوده وظایف و اهداف مندرج در اساسنامه به جز آنچه تصمیم درباره آنها به صراحت در
حوزه صلاحیت هیأت امناء یا رئیس هیأت عامل است مگر این که به هیأت عامل تفویض شده
باشد.
8 ـ اتخاذ تصمیم راجع به کلیه اموری که توسط رئیس هیأت
عامل در محدوده اختیارات خود در دستور کار هیأت عامل قرار میگیرد.
9ـ اجرای مصوبات هیأت امناء
10ـ پیشنهاد ارجاع دعاوی به داوری، تعیین داور و صلح
دعاوی به هیأت امناء
11ـ افتتاح یا بستن حسابهای ارزی در نزد بانک مرکزی و
معرفی صاحبان امضای مجاز از بین اعضای هیأت عامل، رئیس و سایر مدیران صندوق
12ـ انعقاد قرارداد با مشاور معتبر بینالمللی در امور
سرمایهگذاری و مهندسی مالی برای ارزیابی، بهبود و ارتقاء عملکرد صندوق.
13ـ سایر موارد ارجاعی از سوی هیأت امناء.
تبصره1ـ
برکناری و قبول استعفای اعضای هیأت عامل مشروط به تأیید دو سوم اعضای صاحب رأی
هیأت امناء خواهد بود.
تبصره2ـ
اعضای هیأت عامل باید تمام وقت بوده و هیچگونه فعالیت اقتصادی و شغل دیگری به
استثناء تدریس نداشته باشند. اعضای هیأت عامل مشمول حکم مندرج در اصل یکصد و چهل و
دوم (142) قانون اساسی میباشند.
تبصره3ـ
دوره تصدی هیأت عامل پنج سال بوده و انتخاب مجدد اعضاء بلامانع است.
تبصره4ـ
کلیه اوراق بهادار، چکها، سفتهها، بروات، قراردادها و سایر اسناد تعهدآور با
امضای دو عضو از سه عضو هیأت عامل که توسط این هیأت تعیین میشوند همراه با مهر
صندوق معتبر خواهد بود.
تبصره 5 ـ
تصمیمات هیأت عامل با حداقل سه رأی نافذ است.
هـ ـ رئیس هیأت عامل که بالاترین مقام اجرائی صندوق است
از بین اعضای هیأتعامل توسط هیأت امناء انتخاب و با حکم رئیس جمهور منصوب میشود.
رئیس هیأت عامل دارای وظایف و اختیارات زیر میباشد:
1ـ ابلاغ و صدور دستور اجرای تصمیمات هیأت عامل و نظارت
بر حسن اجرای آن
2ـ تعیین دستور جلسه و اداره جلسات هیأت عامل
3ـ اداره صندوق در چهارچوب مصوبات هیأت عامل و هیأت
امناء
4ـ تهیه و تنظیم طرحها و برنامههای اجرائی در حیطه
فعالیتهای موضوع صندوق
5 ـ تهیه و تنظیم برنامه، بودجه، صورتهای مالی صندوق و
پیشنویس گزارش هیأت عامل به هیأت امناء
6 ـ اداره امور داخلی صندوق، به کارگیری نیروی انسانی و
انجام هزینههای جاری و اداری صندوق
7ـ تهیه و تنظیم گزارش عملکرد صندوق برای ارائه به هیأت
عامل حداقل هر سهماه یک بار
8 ـ نمایندگی صندوق در برابر اشخاص ثالث و کلیه مراجع
داخلی و خارجی اعم از قضائی، اداری، ثبتی و مشابه آنها با حق توکیل به غیر ولو به
طور مکرر
9ـ اقامه یا دفاع از دعاوی یا شکایات مربوط به امور
صندوق اعم از حقوقی و کیفری با کلیه اختیارات مربوط به امور دادرسی به جز حق
مصالحه و ارجاع امر به داوری
10ـ سایر امور ارجاعی از سوی هیأت عامل
و ـ به منظور حصول اطمینان از تحقق اهداف صندوق و نظارت مستمر بر عملیات جاری آن و جلوگیری از هرگونه انحراف احتمالی از مفاد اساسنامه، خطمشیها و سیاستها، هیأت نظارت با ترکیب رئیس دیوان محاسبات کشور، رئیس سازمان حسابرسی کشور، رئیس سازمان بازرسی کل کشور تشکیل میشود.
تبصره1ـ
نظارت این هیأت نافی وظایف قانونی دستگاههای نظارتی نظیر دیوان محاسبات و بازرسی
کل کشور نخواهد بود.
تبصره2ـ
هیأت نظارت دارای رئیس، نایب رئیس و دبیر خواهد بود که در اولین جلسه هیأت نظارت
انتخاب خواهند شد.
ز ـ وظایف هیأت نظارت:
1ـ رسیدگی به صورتها و گزارشهای مالی صندوق و تهیه
گزارشهای موردی و ادواری برای هیأت امناء و مجلس شورای اسلامی؛
2ـ رسیدگی به صورت ریزدارائیها، مطالبات، تعهدات و
خلاصه حسابهای صندوق و گواهی آنها برای انتشار در روزنامه رسمی کشور؛
3ـ رسیدگی به عملکرد صندوق از لحاظ انطباق با موازین
قانونی و اساسنامه و اهداف صندوق
این هیأت در ایفاء وظایف خود و بدون مداخله در امور جاری، کلیه اسناد و دارائیها و حسابهای صندوق را مورد رسیدگی قرار داده و میتواند به اطلاعات و مدارک و مستندات صندوق که لازم میداند دسترسی داشته باشد. این هیأت موظف است گزارش نظارتی خود را هر شش ماه یکبار به هیأت امناء و مجلس شورای اسلامی ارائه دهد.
تبصره ـ هیأت نظارت میتواند برای حسابرسی از عملکرد صندوق از خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی صاحب صلاحیت استفاده نماید.
ح ـ منابع صندوق:
1ـ حداقل معادل بیست درصد (20%) از منابع حاصل از
صادرات نفت (نفتخام، و میعانات گازی، گاز و فرآوردههای نفتی) در سالهای برنامه و
تعیین مبلغ آن در قوانین بودجه سنواتی
2ـ حداقل بیست درصد (20%) ارزش صادرات تهاتری اقلام فوقالذکر
3ـ افزایش سهم واریزی از منابع بندهای (1) و (2) هر سال
به میزان سه واحد درصد
4ـ پنجاه درصد (50%) مانده نقدی حساب ذخیره ارزی در
پایان سال 1389 و سالهای بعد
5 ـ منابع قابل تحصیل از بازارهای پولی بینالمللی با
مجوز هیأت امناء با رعایت قوانین مربوط.
6 ـ سود خالص صندوق طی سال مالی
7ـ درآمد حاصل از سود موجودی حساب صندوق در بانک مرکزی،
معادل میانگین نرخ سود سپردههای بانک مرکزی در بازارهای خارجی با محاسبه و پرداخت
هر سه ماه یکبار
8 ـ بیست درصد (20%) منابع موضوع جزء (د) بند (4) قانون
بودجه سال 1389 کل کشور
تبصره1ـ
بازپرداخت اصل و سود تسهیلات پرداختی از محل صندوق توسعه ملی به حساب صندوق واریز
و مجدداً در جهت اهداف صندوق به کار گرفته میشود.
تبصره2 -حسابهای
صندوق فقط نزد بانک مرکزی نگهداری خواهد شد.
ط ـ مصارف صندوق:
1ـ اعطای تسهیلات به بخشهای خصوصی، تعاونی و بنگاههای
اقتصادی متعلق به مؤسسات عمومی غیردولتی برای تولید و توسعه سرمایهگذاریهای دارای
توجیه فنی، مالی و اقتصادی
2ـ اعطای تسهیلات صادرات خدمات فنی و مهندسی به شرکتهای
خصوصی و تعاونی ایرانی که در مناقصههای خارجی برنده میشوند از طریق منابع خود یا
تسهیلات سندیکایی
3ـ اعطای تسهیلات خرید به طرفهای خریدار کالا و خدمات
ایرانی در بازارهای هدف صادراتی کشور
4ـ سرمایهگذاری در بازارهای پولی و مالی خارجی
5 ـ اعطای تسهیلات به سرمایهگذاران خارجی با در نظر
گرفتن شرایط رقابتی و بازدهی مناسب اقتصادی به منظور جلب و حمایت از سرمایهگذاری
در ایران با رعایت اصل هشتادم (80) قانون اساسی میباشد.
6 ـ تأمین هزینههای صندوق
تبصره1ـ
استفاده از منابع صندوق برای اعتبارات هزینهای و تملک دارائیهای سرمایهای و
بازپرداخت بدهیهای دولت به هر شکل ممنوع است.
تبصره2ـ
اعطای تسهیلات موضوع این ماده فقط به صورت ارزی است و سرمایهگذاران استفادهکننده
از این تسهیلات اجازه تبدیل ارز به ریال در بازار داخلی را ندارند.
تبصره3ـ
اعطای کلیه تسهیلات صندوق صرفاً از طریق عاملیت بانکهای دولتی و غیردولتی خواهد
بود.
ی ـ سایر مقررات:
1ـ سهم عاملیت بانکها در شرایط رقابتی متناسب با نرخ
کارمزد و توان تخصصی و کارشناسی بانکها توسط هیأت عامل تعیین میشود.
2ـ سهم صندوق از منابع موضوع جزء (1) و (2) بند (ح) این
ماده ماهانه توسط بانک مرکزی به حساب صندوق واریز و در پایان سال مالی با توجه به قطعیشدن
منابع تسویه میشود.
3ـ پرداخت تسهیلات از محل منابع صندوق بدون تأیید توجیه
فنی، اقتصادی، مالی و اهلیت متقاضی توسط بانک عامل ممنوع است و در حکم تصرف
غیرقانونی در اموال عمومی خواهد بود. ارزیابی گزارشهای توجیه فنی، اقتصادی و مالی
و احراز کفایت بازدهی طرحهای سرمایهگذاری با لحاظ عامل خطرپذیری، به میزانی که از
نرخ سود تسهیلات مورد انتظار اعلامشده توسط هیأت امناء کمتر نباشد به عهده بانک
عامل و به مثابه تضمین بانک عامل در بازپرداخت اصل و سود تسهیلات به صندوق است.
صندوق، منابع موردنیاز طرحهای سرمایهگذاری بخش کشاورزی، آب و منابع طبیعی را از طریق بانک عامل یا صندوق حمایت از توسعه سرمایهگذاری بخش کشاورزی به صورت ارزی و با سود انتظاری کمتر در اختیار سرمایهگذاران بخش قرار میدهد.
4ـ مجموع تسهیلات اختصاصیافته از منابع صندوق با عاملیت بانکها به مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکتهای تابعه و وابسته در هر حال نباید بیش از بیست درصد (20%) منابع صندوق باشد.
تبصره1ـ
از نظر این ماده مؤسسات و شرکتها در صورتی غیرعمومی محسوب میشوند که حداقل هشتاد
درصد (80%) سهام، یا سهمالشرکه آنها مستقیم و یا با واسطه اشخاص حقوقی متعلق به
اشخاص حقیقی باشد.
مؤسسات و شرکتهایی که اکثریت مطلق سهام آنها متعلق به مؤسسات عمومی و عامالمنفعه
نظیر موقوفات، صندوقهای بیمهای و بازنشستگی و مؤسسات خیریه عمومی است از نظر این
ماده در حکم مؤسسات و شرکتهای وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی هستند.
تبصره2ـ
بنگاههای اقتصادی که صرفنظر از نوع مالکیت بیش از بیست درصد (20%) اعضاء هیأت
مدیره آنها توسط مقامات دولتی تعیین میشوند از نظر این ماده دولتی محسوب میگردند
و پرداخت از منابع صندوق به آنها ممنوع است.
تبصره3ـ
صندوق موظف است در توزیع منابع بین بخشهای اقتصادی و استانها، توازن منطقهای را
مدنظر قرار دهد.
5 ـ سال مالی صندوق از اول فروردین ماه هر سال تا پایان
اسفندماه همان سال است.
6 ـ صندوق در امور اداری، استخدامی، مالی و معاملاتی
تابع این اساسنامه و قوانین مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و سیاستهای پولی و
ارزی میباشد. آئیننامههای لازم به پیشنهاد هیأت امنای صندوق به تصویب هیأت
وزیران خواهد رسید و طبق اصل یکصد و سی و هشتم (138) قانون اساسی اقدام خواهد شد.
7ـ رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی موظف است هر شش ماه
یکبار میزان منابع و مصارف و محل مصارف صندوق را به هیأت امناء، هیأت نظارت و
مجلس شورای اسلامی گزارش نماید.
8 ـ هیأت نظارت در صورت برخورد با تخلف و جرم در اجرای
احکام این ماده حسب مورد مراتب را به مراجع صالحه اعلام میدارد.
9ـ ترازنامه و حساب سود و زیان صندوق به همراه گزارش و
اظهارنظر هیأت نظارت باید حداقل پانزده روز قبل از تشکیل جلسه به هیأت امناء تسلیم
گردد.
10ـ صدور هرگونه ضمانتنامه و پرداخت هرگونه تسهیلات از
محل منابع صندوق فقط از طریق بانکهای عامل اعم از دولتی یا غیردولتی و صندوق حمایت
از توسعه سرمایهگذاری بخش کشاورزی انجام میشود.
11ـ تغییر در اساسنامه و انحلال صندوق تنها با تصویب
مجلس شورای اسلامی است.
اضافه
میشود درخصوص موجودی موجود صندوق توسعه ملی نیز ارقام متعددی ذکر میشود
که قرار است مسئولان مرتبط با حضور در صحن علنی مجلس توضیحاتی در این زمینه
ارائه دهند.