در آمريکا تصاويري که با گوشي تلفن همراه گرفته شده است نشان مي‌دهد، پليس ايالت ويرجينيا يک مرد را به مدت چهل و دو ثانيه‌ي متمادي شوک الکتريکي داد که بسيار دردناک و حتي در برخي موارد مرگبار است.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ،‌آنا کاسپاريان، مجري خبر شبکه اينترنتي يانگ ترکس در آمريکا گزارش داد، پليس ايالت ويرجينيا که در شهر فردريکسبرگ در تعقيب يک دستگاه خودرو با يک راننده و يک سرنشين بود، پس از آنکه اين خودرو با چند خودرو ديگر برخورد کرد، متوقف شد و راننده‌ي آن پا بر فرار گذاشت، سرنشينِ ديگر اين خودرو را که  يک مردي سي و شش ساله به نام لانتز دي بود دستگير کرد. افسران پليسي که درگير اين تعقيب و گريز بودند گفتند اين مرد هنگام بازداشت از خود مقاومت نشان مي‌داد و حتي افسران پليس را تهديد مي‌کرد. 

کاسپاريان افزود با وجود خشونتي که پليس مدعي است از جانب اين فرد با آن روبرو بوده است، استفاده از دستگاه شوک الکتريکي به مدت چهل و دو ثانيه‌ي متمادي به هيچ‌وجه قابل توجيه نيست. وي افزود، اين نوع دستگاه‌هاي شوکِ به اين نحو کار مي‌کند که اگر ماشه‌ي آن کشيده شود، مدت پنج ثانيه شوک الکتريکي وارد مي‌کند که براي تحت کنترل درآوردن مظنون و دستبند زدن به او کاملاً کافي است. 

سنک اويگور، تحليلگر اين شبکه گفت، هرچند نيروهاي پليس ممکن است پس از تعقيب و گريز، يا درگيري با مظنونان، بسيار خشمگين شوند، به هيچ‌وجه اجازه ندارند از خشونتِ بيش از حدِ لازم عليه بازداشت شدگان استفاده کنند، بلکه بايد اين افراد را صرفاً دستبند بزنند، دستگير کنند و به محاکم قضايي تحويل دهند. آنگاه از قاضيِ دادگاه، براي جرايمي که اين افراد انجام داده اند يا به علت بدرفتاري که با پليس داشته اند، تقاضاي حداکثر مجازات کنند. از اين ‌رو، اين افسر پليس هم اکنون تحت بازجويي و تحقيقات مقامات مافوق خود قرار گرفته است. البته علت اصليِ اين تحقيقات، برملا شدن طرز رفتار خشن اين افسر پليس توسط تصاوير آماتورِ تهيه و بارگذاري شده در شبکه اينترنت بوده است، وگرنه معلوم نيست در شرايط مشابه که هيچ تصاوير ويديويي از بدرفتاري پليس با مردم وجود ندارد، آيا برخوردي با افسران خاطي مي‌شود يا نه؟ 

ايگور افزود، تاکنون گزارش‌هاي مختلف از مرگ بيش از پانصد نفر در آمريکا که پس از دريافت شوک الکتريکي از نيروهاي پليس، دچار ايست قلبي شده‌اند مخابره شده است. اين در حالي است که تصاوير ياد شده در ويرجينيا نشان مي‌دهد که مظنون، از همان ابتدا کاملاً تحت کنترل پليس بوده ولي افسر ياد شده کماکان به عمليات شوک الکتريکي دادن به او ادامه مي‌دهد. وي تأکيد کرد، نيروهاي پليس آمريکا بايد با مردم مسئولانه رفتار و خشم خود را در شرايط درگيري با مظنونان کنترل کنند.  

آنا کاسپاريان در خاتمه افزود، يکي از مشکلات مرتبط با دستگاه‌هاي شوک الکتريکيِ پليس اين است که به نيروهاي پليس آمريکا چنين القاء مي‌شود که اين دستگاه‌ها مرگبار نيستند و از همين‌رو برخي از نيروهاي پليس که تمايل زيادي به استفاده از اين دستگاه‌ها دارند، با خيالِ آسوده، به مظنونان شوک الکتريکيِ شديد وارد مي‌کنند. اين در حالي است که اگر نيروهاي پليس از خطرات شوک الکتريکي و حتي احتمال مرگبار بودنِ آن آگاه بودند، شايد رفتار خشن خود را با بازداشت شدگان، بيش از پيش کنترل مي کردند. 


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار