استاد حوزه و دانشگاه حلم را ویژگی‌های بارز ائمه اطهار(ع) دانست و با بیان این‌که تخصص عالمان بدون حلم کارآیی ندارد، گفت: حضرت علی(ع) عالمان را به حلم توصیه‌ می‌کنند و می‌فرمایند؛ هیچ خیری در حلم بدون علم نیست.

 به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران   قم ، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی العالمیه امروز در تجمع دسته عزاداری عاشقان ثارالله نیروهای مسلح استان قم که در حسینیه امام خمینی(ره) قم برگزار شد، به تبیین شرایط مردم شام پس از واقعه عاشورا پرداخت و گفت: مردم شام نسبت به اهل بیت(ع) آشنایی لازم را نداشتند و این امر سبب شد که از ایشان حمایت نکنند.

وی با اشاره به فعالیت‌های معاویه در چهل سال حکومت خود بر شام، خاطرنشان کرد: معاویه در زمان حکومت خود دستور داده بود که در مساجد حضرت علی(ع) را سب کنند از این رو امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) سعی کردند مردم شام را با اهل بیت(ع) آشنا کنند و احادیثی را در این زمینه از حضرت علی(ع) نقل می‌کردند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که امام سجاد(ع) در خطبه خود در شام، شش ویژگی اهل بیت(ع) و هفت شخصیت از ایشان را به مردم معرفی می‌کنند، ابراز داشت: نخستین ویژگی ائمه اطهار(ع) علم آنها است.

خطیب برجسته حوزه علمیه علم ائمه اطهار(ع) را متفاوت با علوم عالمان دانست و اظهار کرد: اهل بیت(ع) از علم الکتاب بهره می‌بردند، یعنی به قرآن، تفسیر و تأویل آن علم داشتند.

حجت‌الاسلام رفیعی با بیان این‌که اسم اعظم از علومی است که نزد ائمه اطهار(ع) است، گفت: اسم اعظم 72 مورد است و شخصی به نام عاصف‌بن برخیا با دانستن یکی از این اسم‌ها توانست تخت بلقیس را در یک چشم به هم زدن نزد حضرت سلیمان(ع) بیاورد.

عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی العالمیه حلم را دیگر ویژگی‌های ائمه اطهار(ع) خواند و افزود: احادیث فراوانی در زمینه نیازمندی عالمان به حلم وجود دارد؛ تخصص عالمان بدون حلم کارآیی ندارد.

وی با اشاره به روایتی از حضرت علی(ع) مبنی بر ضرورت توجه به حلم،‌ تأکید کرد: حضرت علی(ع) عالمان را به حلم توصیه‌ می‌کنند و می‌فرمایند؛ هیچ خیری در حلم بدون علم نیست و کمال علم در حلم است.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به این‌که امام سجاد(ع) در دوران 34 ساله امامت خود 170 شاگرد تربیت کردند، ابراز داشت: این شاگردان در شرایطی که حکومت به امام سجاد(ع) اجازه نمی‌داد کلاس درس تشکیل دهند، تربیت شدند؛ حتی به حضرت اجازه برپایی مجلس عزا برای پدر بزرگوارشان نیز داده نمی‌شد.

خطیب برجسته حوزه علمیه با بیان این که جود و سخاوت، فصاحت و محبت از ویژگی‌های ائمه اطهار(ع) است، شجاعت ایشان را مورد توجه قرار داد و افزود: امام سجاد(ع) با شجاعت در مجلس یزید سخن گفتند و از اهل بیت(ع) دفاع کردند.

حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به فصاحت و بلاغت امام سجاد(ع) گفت: صحیفه سجادیه به قدری از فصاحت و بلاغت برخوردار است که اگر دارای سند نبود، باز هم مشخص بود که سخن امام معصوم(ع) است.

عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی العالمیه عشق و ارادت مردم به امام حسین(ع) را امری الهی خواند و اظهار داشت: با توجه به گرانی‌های اخیر حجم نذورات مردم چند برابر شده است.

وی در پایان بیان کرد: حضور جوانان در مجالس عزای امام حسین(ع) با وجود شبهه‌های فراوان دشمن بسیار چشمگیر است./س

برچسب ها: قم ، رفیعی ، علم ، کارایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.