نعمت‌بخش گفت: اگر درخواست نعمت‌زاده براي ارائه وام ارزي به ارزش 1.5 ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي و تسهيلات هزار ميليارد توماني از بانك مركزي محقق شود قطعا كمك شاياني به خودروسازان خواهد كرد.

احمد نعمت‌بخش دبير انجمن خودروسازان ايران در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اينكه اعلام "كمبود نقدينگي" خودروسازان توسط وزير صنعت يعني توليدكنندگان در مشكلات خود تنها نيستند، افزود: اگر درخواست نعمت‌زاده براي ارائه وام ارزي به ارزش 1.5ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي و تسهيلات هزار ميليارد توماني از بانك مركزي محقق شود قطعا كمك شاياني به خودروسازان خواهد كرد.

وي با اشاره به اينكه ميزان توليد كنوني خودرو در كشور تنها حدود 35 تا 40 درصد توليد سال 91 است، تصريح كرد: با تامين نقدينگي مورد نياز، خودروسازان مي‌توانند بدهي خود را به قطعه سازان پرداخت كنند و با توانمند كردن آنها زمينه ارائه قطعات مورد نياز براي افزايش تيراژ توليد را فراهم كنند.

نعمت‌بخش در خصوص رقم بدهي خودروسازان به حوزه قطعه اظهار داشت: اطلاع دقيقي از ميزان بدهي موجود ندارم ولي به نظرم اين رقم بايد بين 2 تا 3 هزار ميليارد تومان باشد.

دبير انجمن خودروسازان ايران با بيان اينكه در صورت عدم پرداخت اين وام بعيد است تيراژ توليد بالا رود، يادآور شد: قطعا ارائه اين وام مشكلات ما را در بخش نقدينگي مرتفع خواهد كرد و از زيان‌هاي هر روزه خوروسازان جلوگيري خواهد كرد. 

'گفتني است؛ محمدرضا نعمت‌زاده وزیر «صنعت، معدن و تجارت» به تازگی از بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی درخواست وام برای خودروسازان کرده؛ وامی که البته کلان است و واریز آن به خزانه صنعت خودرو چندان محتمل به نظر‌ نمی‌رسد. نعمت‌زاده از بانک مرکزی خواسته تا 1000 میلیارد تومان وام در اختیار خودروسازان قرار بدهد و همزمان از صندوق توسعه ملی نیز درخواستی یک میلیارد و 500 میلیون دلاري برای صنعت خودرو کرده و این نشان می‌دهد دومین صنعت کشور پس از نفت، تا چه حد به نقدینگی نیاز دارد. 

اگر نرخ دلار را سه هزار تومان در نظر بگیریم، پول درخواستی وزیر صنعت از صندق توسعه ملی، چهار هزار و 500 میلیارد تومان است که با توجه به 1000 میلیارد تومان خواسته شده از بانک مرکزی، کل نیاز خودروسازان به نقدینگی، 5/5 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. 

انتهاي پيام/

برچسب ها: خودرو ، صنعت ، بدهی ، نقدینگی ، وام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار