روزنامه هاآرتص نوشت: فرانسوا اولاند براي نخستين بار در 18 ماه گذشته يعني از زماني که به رياست جمهوري فرانسه انتخاب شد، به سرزمين‌هاي اشغالي سفر خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پايگاه اينترنتي روزنامه صهيونيستي هاآرتص نوشت، گفته مي‌شود بحث درمورد دور بعدي مذاکرات هسته‌اي ايران که قرار است در ژنو برگزار شود، هدف اصلي اولاند از اين سفر است. 

فرانسوا اولاند که به خاطر جلوگيري از دستيابي به توافق هسته‌اي ايران مورد تشويق مقامات اسرائيلي قرار گرفته است، بعد از ظهر يکشنبه براي اولين بار به عنوان رئيس‌جمهور فرانسه وارد تل‌آویو خواهد شد.

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل اين توافق را يک «توافق بد» خوانده است. انتظار مي‌رود رئيس جمهور فرانسه مورد استقبال گرم مقامات اسرائيلي قرار گيرد. 

گفته مي شود محور اصلي مذاکرات سه روزه اولاند در سرزمين هاي اشغالي مسئله برنامه هسته‌اي ايران و گسترش همکاري‌هاي اقتصادي فرانسه و اسرائيل خواهد بود.

منابع نزديک به رئيس جمهور فرانسه گفتند، قرار است اولاند از قدس و تل آويو ديدن و براي ملاقات با محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين به رام الله نيز سفر کند. اولاند از اسرائيلي‌ها و فلسطينيان خواهد خواست تا براي دستيابي به صلح با يکديگر سازش کنند. 

بنيامين نتانياهو روز شنبه در مصاحبه با روزنامه فرانسوي فيگارو از موضع قاطع اولاند در مسئله ايران قدرداني و ابراز اميدواري کرد که که فرانسه در اين زمينه کوتاه نيايد.

اما به اعتقاد "باراک راويد"، نويسنده اين گزارش، از آن جائي که اين روزها اولاند با مشکلات اقتصادي زيادي دست به گريبان است آنچه براي او اهميت زيادي دارد قراردادها هستند و نه تعارف‌ها. لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه، کشوري که با کاهش شديد صادرات و افزايش بي سابقه بيکاري مواجه است در اوت سال 2012 يک ديپلماسي جديد اقتصادي اعلام کرد. وي گفت: ديپلمات ها بايد توجه خود را بر روي مسئله تجارت متمرکز کنند. فرانسه به دنبال امضاي توافق در بخش هاي حمل و نقل، دفاعي، فن آوري و غيره با عربستان سعودي و اسرائيل است که هر دو از دشمنان ايران محسوب مي شوند. 

قرار است اولاند در فرودگاه بين المللي بن گورين مورد استقبال رسمي شيمون پرز، نتانياهو و وزراي کابينه وي قرار گيرد. چند وزير فرانسوي از جمله وزير امور خارجه و  وزير اقتصاد و دارايي فرانسه اولاند را در اين سفر همراهي مي کنند. از ديگر همراهان اولاند مي توان به 40 تاجر برجسته فرانسوي و 60 خبرنگار اشاره کرد.

رئيس جمهور فرانسه سه‌شنبه بعد از ظهر به کشورش باز مي‌گردد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار