استاد شیمی دانشگاه ارومیه گفت: افزایش میزان منیزیم محلول در آب دریاچه ارومیه از عوامل بازگشت فلامینگو ها به این تالاب بین المللی است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه نصرت حیدری با بیان این مطلب اظهار داشت: در سال های گذشته در اثر تبخیر آب دریاچه ارومیه میزان کلرید سدیم (نمک طعام ) آب افزایش یافته بود که همین عامل باعث می شد بلورهای نمک به پرهای فلامینگوها بچسبد و مانع از پرواز آنها شود.

وی گفت : در حال حاضر ترکیب شیمیایی آب دریاچه ارومیه تغییر کرده و وجود منیزیم بالا در آب دریاچه چسبندگی سریع نمک را از بین برده است.

حیدری ادامه داد: از بین رفتن خطر چسبندگی زودهنگام پرهای پرندگان ، امسال موجب مهاجرت تعداد زیادی از فلامینگو ها به دریاچه ارومیه شده است.

فلامینگوها از جمله پرندگانی هستند که توان بالایی در سازگاری با محیط دارند ولی در اثر بالا بودن غلظت نمک آب دریاچه ارومیه در هفت سال گذشته به این تالاب بین المللی مهاجرت نکرده بودند.

در سال های پرآبی دریاچه ارومیه ، سالانه بین حدود صدو بیست هزار قطعه فلامینگو از سراسر جهان برای زمستان گذرانی و جوجه آوری به سواحل و جزایر دریاچه ارومیه مهاجرت می کردند.

تعداد فلامینگوهایی که امسال وارد دریاچه ارومیه شده اند به چهار هزار قطعه می رسد که احتمال افزایش نیز در روزهای آینده وجود دارد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.