مهمترین عواملی که در ابتلای افراد به بیماری دیابت نقش دارند اضافه وزن و چاقی و همچنین عادات غلط تغذیه‌ای می‌باشد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، به مناسبت آغاز هفته ملی دیابت، گفتگوی ویژه خبری با حضور دکتر علی اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دکتر علیرضا استقامتی عضو کمیته کشوری دیابت به مسائل مرتبط با این بیماری پرداخت. 

شیوع دیابت در کشور رشد ۱۵۰ درصدی داشته و مهم‌ترین علت آن چاقی و اضافه وزن می‌باشد

دکتر سیاری، معاون بهداشتی وزارت بهداشت در گفتگوی ویژه خبری با اعلام اینکه طبق بررسی‌های انجام شده در کشور ما مشخص شده که 11.36 درصد افراد بالای بیست سال به دیابت مبتلا بوده و 14.5 درصد در معرض خطر دیابت هستند. با جمع بندی این درصد‌ها حدود ده میلیون نفر در کشور یا به دیابت مبتلا هستند یا مستعد ابتلا به آن می‌باشند. این مستعد بودن شامل مواردی چون چاقی، فشار خون و کم تحرکی می‌باشد. 

دکتر سیاری در ادامه افزود:  ابتلا به دیابت در کشور رشد ۱۵۰ درصدی داشته و تاکنون با کمک آموزش‌های انجام شده ۷۰ درصد مبتلایان از بیماری خود آگاه هستند، البته هنوز زمینه‌های ابتلا به دیابت برای برخی افراد جامعه مشخص نیست.

وی گفت: با توجه به اینکه ۴۸ درصد افراد بالای بیست سال در جامعه ما دچار چاقی هستند امکان ابتلا به دیابت در کشور رو به افزایش است. 

معاون بهداشتی وزارت بهداشت فرمول: وزن به کیلو گرم/ (قد به م‌تر) ^۲ را برای اندازه میزان توده چربی بدن اعلام کرد و افزود: اگر حاصل این فرمول بین 18.5 تا ۲۵ باشد مناسب است و اگر بین ۲۵ تا ۳۰ باشد فرد دچار اضافه وزن بوده و در صورتی که حاصل آن بین ۳۰ تا ۳۵ باشد فرد دچار چاقی می‌باشد. دور شکم نیز فاکتور دیگری برای اندازه گیری میزان چاقی بود که عدد متعادل آن برای افراد ۹۵ ذکر شد. 

عامل دیگر که دکتر سیاری برای ابتلای افراد به دیابت ذکر کرد؛ فشار خون بالا بود.

 وی گفت: با توجه به اینکه ۱۱ میلیون نفر در کشور به فشار خون مبتلا هستند، باید این بیماری نیز کنترل شود. 

با غربالگری و تشخیص به موقع و اصلاح عادات غذایی می‌توان دیابت را تحت کنترل قرار داد

دکتر استقامتی، عضو کمیته کشوری دیابت با ذکر اینکه دیابت دارای دو نوع یک و دو می‌باشد افزود:دیابت نوع یک با عوامل بسیاری نظیر پرنوشی، پر ادراری و کاهش وزن همراه است و در سنین پایین بروز می‌کند اما دیابت نوع دو در سنین بالای بیست سال فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است حتی تا ده سال پس از ابتلا علائم آن پنهان بماند. 

استقامتی در ادامه اضافه کرد: با غربالگری به موقع می‌توان دیابت را کنترل و درمان کرد و مهم‌ترین و ساده‌ترین راه غربالگری اندازه گیری قند ناشتا می‌باشد.

عضو کمیته کشوری دیابت گفت: تمام افراد بالای ۴۵ سال باید هر سه سال یکبار برای اندازه گیری قند ناشتا خود به پزشک مراجعه کنند و افرادی که در معرض خطر دیابت هستند و یکی از عوامل: چاقی، سابقه خانوادگی دیابت، سابقه بیماری قلبی و عروقی، فشار خون بالا، تری گلیسیرید بالا، پایین بودن چربی خوب خون و خانم‌هایی که بچه بالای4.5 کیلو به دنیا آورده‌اند را دارند باید هر سال برای اندازه گیری قند ناشتا و غربالگری به پزشک مراجعه کنند. 

همچنین دکتر استقامتی ادامه داد:  چاقی و دیابت با هم هستند و چاقی نیز یک بیماری ژنتیکی است و نگاه قدیمی که آن را منحصرا به پر خوری مرتبط می‌کند اشتباه است. چاقی باعث ایجاد مقاومت بافت‌های بدن در مقابل انسولین شده و خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد. 

مهم‌ترین راه برای کاهش هزینه‌های ناشی از ابتلا به دیابت اصلاح عادات تغذیه و تحرک است

دکتر علی اکبر سیاری با بیان اینکه پیشگری و آموزش اولین راهکار مقابله با دیابت و هزینه‌های ناشی از آن است، افزود: برای جلوگیری از هزینه‌های ابتلا به دیابت در افرادی که به این بیماری دچار می‌شوند ابتدا باید عادات تغذیه اصلاح شود و از خوردن غذاهای با چربی بالا و مواد قندی خودداری شود. وی فرمول ۳۰ کیلو کالری به ازای هر کیلوگرم وزن را برای میزان نیاز بدن به مواد غذایی اعلام کرد. 
همچنین معاون بهداشتی وزیر بهداشت افزود:  تحرک دومین عامل جلوگیری از ابتلا به دیابت و کاهش هزینه‌های ناشی از آن است. برای تحرک بهترین کار راه رفتن سریع است بطوریکه بدن عرق کند و ضربان قلب بالا برود و فرد بتواندبدون گرفتن نفس حرف بزند. 
انجام این موارد می‌تواند باعث کاهش چشمگیر هزینه‌های ناشی از دیابت باشد. 

طبق مطالعات انجام شده از سال ۱۳۸۵ ابتلا به دیابت نوع دو در کشور رو به افزایش است

دکتر علیرضا استقامتی در گفتگوی ویژه خبری اعلام کرد: از سال ۱۳۸۵ سه بررسی کلی برای در مورد آمار شیوع دیابت انجام شده که این آمار در سال ۸۵ در حدود 7.8 درصد بوده که در سه سال بعد سه درصد به آن افزوده شده و در سال جاری این آمار به 11.5 درصد رسیده است. همچنین به ازای هر سه نفر مبتلا به دیابت در شهر، دو نفر در روستا به آن مبتلا هستند. 
دیابت در میان خانم‌ها 30 درصد شایع‌تر از مردان است و میزان دیابت در استان یزد از سایر نقاط کشور بالا‌تر است. 

همچنین دکتر استقامتی در ادامه افزود: مراقبت از دیابت تنها کنترل قند خود نیست و باید اعضایی که با دیابت درگیر هستند مانند چشمو کلیه مرتب مورد معاینه قرار گیرند. برای مثال افراد مبتلا به دیابت حتما باید هر سال به چشم پزشک مراجعه کنند و اندازه گیری میزان فشار خون نیز در این افراد بسیار حائز اهمیت است. 

داروهای دیابت تحت پوشش بیمه هستند و داروهای تولید داخل به راحتی در دسترس هستند

دکتر سیاری، معاون بهداشتی وزارت بهداشت در گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه آموزش یکی از مهم‌ترین راه پیشگیری و کنترل دیابت است، گفت که آموزش در روستا‌ها راحت‌تر انجام می‌شود اما در شهرهای بزرگ کار آموزش کمی دشوار است و وزارت بهداشت به کمک رسانه‌ها تا حد توان کار آموزش را پیگیری می‌کند. 

وی در خصوص تامین داروی مورد نیاز برای افراد مبتلا به دیابت گفت: با توجه به اینکه اکثر افراد تحت پوشش بیمه‌ها هستند و و داروهای دیابت نیز تحت پوشش بیمه می‌باشند ،هزینه‌ها تا حدودی کاهش پیدا کرده و همچنین دسترسی به داروهای تولید داخل برای مبتلایان به دیابت بسیار آسان شده است. 

داروهای جدید و خارجی نیز پس از طی کردن دوره آزمایش و بررسی‌های وزارت بهداشت به دست بیماران می‌رسد و این پروسه کمی زمان بر می‌باشد. 

هیچ دارویی برای درمان چاقی وجود ندارد

دکتر استقامتی عضو کمیته کشوری دیابت در برنامه گفتگوی ویژه خبری یادآور شد: چاقی یک بیماری ژنتیکی است که فاکتور عادات تغذیه‌ای می‌تواند آن را تشدید کند.

وی در ادامه گفت: چاقی با هیچ دارویی درمان نمی‌شود و هنوز هیچ دارویی که بتواند بدون عوارض آن را درمان کند ساخته نشده است، البته داروهایی در آمریکا تولید شده که ما در حال بررسی آن‌ها و میزان اثر گذاری و عوارضشان هستیم. 

استفاده از جراحی اصولی نیز راه دیگر درمان چاقی می‌باشد که این جراحی باید توسط پزشک متخصص انجام شود و جراحی‌هایی نظیر لیپولیز برای درمان چاقی بدون فایده می‌باشد. 

داروی درمان چاقی موسوم به «اکسی الیت» تنها باعث نارسایی قلبی و کبدی شده و منجر به مرگ می‌شود

معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت که ۱. ۱ میلیارد نفر در دنیا به چاقی مبتلا هستند و برای مقابله با این کار داروهایی تولید شده که یکی از آن‌ها «اکسی الیت» می‌باشد. این دارو از طریق مثلث مرگ ماهواره، باشگاه‌های بدن سازی و آرایشگاه‌های زنانه تبلیغ می‌شود. 

داروی اکسی الیت دارای مواد آمفیتامین و کراک وشیشه است و متابولیسم بدن را خراب کرده و باعث بروز نارسایی قلبی و کبدی می‌شود و فرد را به کام مرگ می‌کشد. این دارو در کشور سازنده یعنی آمریکا هم از داروخانه‌ها جمع آوری شده و در کشور ما نیز در حال جمع آوری است و به هیچ عنوان نباید مصرف شود.
برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.