معرفی مدرسه تخصصی فقه امام خمینی(ره)
در ابتدای این نشست، حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی طاهری خرم آبادی، مدیر مدرسه تخصصی فقه امام خمینی، پس از خیرمقدم به اساتید و فضلای حاضر در جلسه، به بیان اهداف و فعالیت های این مدرسه پرداخت.
وی گفت: این مدرسه تخصصی سال 1389 به پیشنهاد یادگار امام حجت الاسلام والمسلمین حاج سید حسن خمینی و با همت و مشارکت مرحوم آیت الله سیدحسن طاهری خرم آبادی تأسیس شد و درحال حاضر 40 نفر از طلاب و دانش پژوهان ممتاز در این مدرسه به تحصیل و تحقیق اشتغال دارند و در مقطع تخصصی و خارج فقه و اصول با نظریات و افکار امام خمینی(ره) آشنا میشوند.
مدیر مدرسه تخصصی فقه امام خمینی(ره)، مدت تحصیل در این مدرسه را شش سال اعلام کرد و ادامه داد: دانش پژوهان علاوه بر تخصص در شناخت اندیشههای فقهی و اصولی حضرت امام(ره)، با اندیشه ایشان در دیگر علوم اسلامی هم آشنا میشوند و طبق برنامه، هر ساله موظف به ارائه رساله علمی و تحقیقی میباشند.
*دیدگاه های حضرت آیت الله سبحانی
پس از معرفی مدرسه، حضرت آیتالله سبحانی که یکی از شاگردان پرسابقه و برجسته امام خمینی(ره) است، به عنوان سخنران اصلی این نشست علمی، پیرامون ثمرات خطابات قانونیه به ارائه بحث پرداختند.
ایشان که توفیق نگارش اولین تقریر از مباحث اصولی امام خمینی(ره) را در کتاب معروف «تهذیب الاصول»دارند، در رابطه با موضوع همایش، اظهار داشتند: علما و صاحب نظران قبول دارند که همه انسانها دارای حکم الله مشترک می باشند و تنها اشاعره در "مالانص فیه" قائل به تبعیت از نظرات مجتهدین هستند، اما این که هر فرد مکلف دارای خطابی خاص باشد، چند اثر و پیامد دارد:
1ـ تقسیم احکام به احکام انشایی و احکام فعلی؛ احکام انشایی برای افرادی است که واجد همه شرایط فعلیت تکلیف نیستند اما احکام فعلیه برای واجدین شرایط میباشد.
2ـ شأنیت تکلیف؛ برای تکلیف باید شأنیت تکلیف برای مکلف حاصل بوده باشد و الا تکلیف به او قبیح است.
3ـ در تنجیز علم اجمالی اگر قبل از حصول علم اجمالی یکی از اطراف از محل ابتلاء خارج شده باشد اجتناب از اطراف دیگر واجب نمیشود.
4ـ قدرت شرط تکلیف ؛ شخص عاجز، تکلیف ندارد و خطاب کردن به او قبیح است.
نظریه امام انقلابی در حوزه ایجاد می کند
معظم له ادامه دادند: امام خمینی(ره) گرچه مانند دیگر اصولیون وجود حکم الله المشترک را قبول دارد، ولی خطابات شخصیته را قبول ندارد و در مقابل به خطابات قانونیه معتقد است. اگر این نظریه امام در حوزههای علمیه تبیین شود و مورد پذیرش علمی قرار گیرد، انقلابی در نظرات و دیدگاه ها به وجود خواهد آورد.
ایشان خاطرنشان کردند: امام راحل با تنظیر مسئله به چگونگی قانونگذاری در مجامع بشری، معتقد است قانون برای همگان حجت است، ولی خطابات به فرد فرد نشده است و خطاب واحد است ولی متعلق آن متعدد است و بر همه مکلفین حجت است.
حضرت آیت الله سبحانی اضافه کردند: ایشان به مشهور این ایراد را میگیرند که اگر در إنشاء قائل به انحلال شدید باید در إخبار هم قائل به انحلال شوید، در حالی که چنین نمیکنید؛ البته إنشاء و فعلیت دراین نظریه غیر از إنشاء و فعلیتی است که در کتاب های رسائل شیخ انصاری و کفایه آخوند خراسانی آمده است. احکام برای همه فعلیت دارد و إنشاء در مورد احکامی صادق است که هنوز ابلاغ نشده باشد، ولی پس از ابلاغ برای همگان فعلی و حجت است. اگر شخصی معذور باشد، پیش مولی عذر خود را مطرح میکند و در واقع در برابر این حجت، حجت دیگری در دست عاجز قرار دارد.
این مرجع تقلید تصریح کردند: « ابتلاء » شرط تکلیف نیست، چون جعل حکم به عنوان، کفایت میکند، خطاب به غیر واحدین شرایط قبیح است، ولی جعل به عنوان تعلق میگیرد که مصادیق متعدد دارد.
امام تعارض اطلاق دلیل اهم با دلیل مهم را هم غیر مهم میداند
معظم له یادآور شدند: در مسئله ترتب هم دو امر در طول یکدیگر مورد پذیرش قرار میگیرند که اهم مقدم بر مهم میشود. درحالی که از نظر امام نباید به ترتب و رتبهها کار داشت و دو امر را در عرض هم نگاه میکنیم. چون خطاب به شخصی نیست تا قبیح باشد وجوب اقامه نماز و وجوب از اله نجاست از مسجد مثلاً، هر دو در عرض هم فعلیت دارند که اگر هر دو ترک شوند دو عقاب در پی دارد. امام تعارض اطلاق دلیل اهم با دلیل مهم را هم غیر مهم میداند و اطلاق در اینجا رامساوی بودن طرفین معنا نمیکند، بلکه آن را به معنای تمام الموضوع معنا میکند.
کاربردی سازی اصول فقه در آموزش و پژوهش
حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدصادق محمدی، رئیس انجمن اصول حوزه یکی دیگر از سخنرانان این نشست علمی بود که گزارشی از اقدامات و فعالیتها و برنامههای این انجمن اصول ارائه کرد.
وی گفت: هدف اصلی انجمن اصول فقه ادامه سنت سلف صالح میباشد و با توجه به عرصههای مختلف انجمن در این راستا فعالیت خویش را آغاز کرده و در زمینههایی که برای تقویت اصول فقه حوزه مؤثر میباشد، اقدام نموده است. از جمله این عرصهها کاربردی کردن اصول فقه در آموزش و پژوهش و همچنین بسط کاربرد اصول فقه در علوم مختلف حوزوی مرتبط با متون دینی میباشد.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی ادامه داد: انجمن اصول فقه در زمینه برگزاری نشستهای علمی در راستای تولید علم و برگزاری نشستهای آزاد اندیشی و برنامه مشاوره علمی و رفع مشکلات علمی دانشپژوهان تلاش میکند.
امام خمینی؛ پرابتکارترین شخصیت اصولی معاصر
در ادامه نشست علمی، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد فاضل لنکرانی به ارائه مباحث خود پیرامون نظریه خطابات قانونیه و ثمرات فقهی ـ اصولی آن پرداخت.
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، امام خمینی را پرابتکارترین شخصیت اصولی معاصر معرفی کرد و گفت: برخی از ابتکارات و نوآوریهای حضرت امام، تحولی عظیم در فقه و اصول حوزههای علمیه شیعه ایجاد کرده و بسیاری از دیدگاههای مشهور که از مسلمات پنداشته میشوند را تغییر داده است.
وی تصریح کرد: نظریه خطابات قانونیه نیز از جمله ابتکارات ایشان است که در سراسر فقه ثمره دارد، چه در باب عبادات و چه در زمینه معاملات.
خط بطلان بر شبهات
حجتالاسلام والمسلمین فاضل لنکرانی در ادامه به برخی شبههافکنیها در جامعه اشاره کرد و گفت: در سالهای اخیر برخی گفتند که مثلا این که دیه زن نصف دیه مرد است، برای زمانی بوده که زن درخانه و مرد به تنهایی کارهای اقتصادی انجام میداده است که با ورود زن به کارهای اقتصادی این حکم نادرست است!؛ به اعتقاد بنده با خطابات قانونیه، خط بطلانی بر تمامی این شبهات کشیده میشود.
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: وقتی شارع این مطلب را گفته است به عنوان خطاب قانونی، اشخاص را در نظر نگرفته است، یعنی به مرد یا زن زمان خاصی توجه نداشته است، بلکه قانونی را بر اساس صلاح جامعه قرار داده است.
برنامه های پایانی
برپایه این گزارش، برنامه پرسش و پاسخ مناظرهگونه از برنامه های بخش پایانی این نشست علمی نیم روزه بود که با مشارکت اساتید حاضر در نشست برگزار شد و حجت الاسلام والمسلمین فاضل لنکرانی به اشکالات و پرسشهای حضار پاسخ گفت.
در این نشست علمی همچنین جوایز دانش پژوهان ممتاز مدرسه تخصصی فقه امام خمینی توسط حضرت آیت الله سبحانی به آنان اهداء شد./س