"طاهره صفارزاده" شاعر، پژوهشگر و مترجم قرآن در 27 آبان 1315 در سیرجان متولد شد.

حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران، "طاهره صفارزاده" شاعر، پژوهشگر و مترجم قرآن در 27 آبان ماه 1315  در سیرجان متولد شد، وی پس از کسب مدرک لیسانس در رشته زبان و ادبیات انگلیسی به منظور ‌ادامه تحصیل به خارج از کشور رفت و در سال 1371 "صفارزاده" از سوی وزارت فرهنگ و آموزش عالی به عنوان استاد نمونه انتخاب شد همچنین در سال 1380 پس از انتشار ترجمه قرآن وی به زبانهای انگلیسی و فارسی، عنوان "خادم‌القرآن" را کسب کرد و در سال 2005 از سوی انجمن نویسندگان آفریقایی و آسیایی در مصر به عنوان برترین زن مسلمان برگزیده شد.

نخستین شعرهای ترجمه شده توسط "صفارزاده" او را به شهرت، اعتبار و احترامی قابل توجه میان شاعران و نویسندگان کشورهای مختلف جهان رساند و ارتباط‌های ادبی متقابلی را میان او و نویسندگان کشورهای مختلف جهان پدید آورد.

در دورانی که صفارزاده در آمریکا برای ادامه تحصیل حضور داشت به دنبال دست‌یابی به زبان خاص شعری در نتیجه مطالعات مستمرش در این زمینه به تعاریف و نظریات جدید ادبی دست‌یافت نخستین نمونه اینگونه اشعارش، او را به شهرت در میان نویسندگان رساند.

کتاب " چتر سرخ" صفارزاده نام مجموعه‌ای از شعرهای انگلیسی وی است که در سال 1968 میلادی از سوی دانشگاه ایووا به چاپ رسید بسیاری از شعرهای این کتاب به زبانهای گوناگون شرقی و عربی ترجمه شده‌ا‌ند هم اینک شعرهای انگلیسی صفارزاده در برخی از کشورها به عنوان واحد درسی تدریس می‌شود.

اصل شعرهای انگلیسی با ترجمه فارسی شعرهای او به زبانهای گوناگون سبب برانگیختن برخی از موسیقیدانان برای خلق آثاری براساس اشعار صفارزاده شده است،  صفارزاده در زمینه شعر و شاعری به دلیل مطالعات و تحقیقات ادبی در زمینه شعر به معرفی زبان و سبک جدیدی از شعر توفیق یافت.

سبک وی با عنوان "طنین" شناخته شده که این اشعار زمزمه‌‌ای روشنفکرانه است و بدون دغدغه وزن با استعاره‌ای روشن، حرکتی در ذهن خواننده ایجاد می‌کند، وی در کتاب "ترجمه مفاهیم بنیادی قرآن" به کشف یکی از کاستی‌های مهم ترجمه‌های فارسی و انگلیسی دست یافت.

برخورد علمی با ترجمه، وی را برانگیخت که به خدمات ترجمه قرآن به دو زبان انگلیسی و فارسی همت گمارد در نخستین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بهمن 58 هیئت داوران با بیشترین آراء "طاهره صفارزاده" را به عنوان برگزیده شعر نو معرفی کردند.

از صفارزاده، علاوه بر مقالات و مصاحبه‌های علمی و اجتماعی تاکنون یک مجموعه داستان 12 مجموعه شعر، 5 گزینه اشعار، 12 ترجمه یا نقد ترجمه در زمینه‌های ادبیات، علوم قرآنی و حدیت انتشار یافت.

از آثار وی می‌توان به "رهگذر مهتاب"، "چتر سرخ" "طنین در دلتا"، "سد و بازوان"، "سفر پنجم" ،"حرکت و دیروز" "بیعت با بیداری"، "مردان منحنی" و "دیدار با صبح" اشاره کرد.

انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار