افراد ديابتي همواره مي توانند با خوردن مواد غذايي پرکالري به سلامت هر چه بيشتر خود کمک کنند.

مسعود مظهری متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران افزود: دیابت وابسته به انسولین به "دیابت نوع یک" معروف است که در کودکی و نوجوانی فرد مبتلا می‌شود ساعات غذا خوردن این بیماران باید دقیق‌تر و منظم‌تر از بقیه باشد و چون این افراد چاق نیستند به میزان 10 درصد زیر نیازشان کالری در رژیم غذایی توسط پزشک قرار داده می‌شود و میزان "مواد نشاسته‌ای" با مقدار انسولین تزریق شده ارتباط مستقیم دارد.

وی تصریح کرد: دیابت نوع دو از میانسالی به بعد فرد را درگیر می‌کند و با "افزایش وزن" و "چاقی" در ارتباط است. این گروه از بیماران نیازی به انسولین ندارند مگر این که در رعایت رژیم غذایی بی توجهی کرده باشند چنانچه برنامه غذایی درست و منظمی داشته باشند احتیاجی به تزریق انسولین پیدا نمی‌کنند.

مظهری خاطرنشان کرد: مبتلایان به دیابت نوع 2 باید وزن خود را به حد طبیعی برسانند و به برنامه غذایی کاهش وزن نیازمندند در بین مواد غذایی میزان مناسب قند و نشاسته (کربوهیدرات) ، چربی و پروتئین باید با احتیاط مصرف شود.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه حذف نان و برنج از رژیم غذایی کار نادرستي است اظهار داشت: بيماران مبتلا به ديابت بايد کربوهیدرات‌هاي تشکیل شده از قند و نشاسته را که شامل قند ساده مانند قند، شکر، مربا، عسل، شیرینی، شکلات و بستنی است به صورت خیلی محدود مصرف کنند اين بیماران می‌توانند بیشترین بخش کربوهیدرات را از نان، برنج و ماکارونی دریافت کنند.

وي با اشاره به اینکه دیابتی‌ها بايد روزانه 3 واحد میوه مصرف کنند گفت: مصرف میوه بستگی به وزن و فعالیت بیمار دیابتی دارد که با رعایت حد آن می‌توان 2 قاچ هندوانه یا خربزه در چارچوب رژیم غذایی استفاده کنند. مصرف سیب، پرتقال، گیلاس و گلابی برای دیابتی ضرری ندارد.

وی خاطرنشان کرد: مسئله مصرف چربی به نظر مهم نمی‌آید ولی نوع چربی و مقدار آن در کنترل و پیشگیری دیابت حائز اهمیت است مصرف "روغن جامد"، "کالباس"، "سوسیس"، "چیپس"، نان باگت سفيد، پاستیل و تنقلات حتي الامکان توصیه نمی شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.