مشاور مقام معظم رهبری معتقد است علم و دانش فرا تر از مرز و يك دين خاص است زيرا در هر برهه از زمان مركز دانش و علم به يك نقطه از دنيا اختصاص پيدا مي كند.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد اطلاع رسانی بیست و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، علي اكبر ولايتي در نشست "اقليت هاي ديني"، درباره همكاري اديان مختلف در شكل گيري فرهنگ ايران گفت: دانشگاه جندي شاپور نمونه بسيار برجسته همكاري اديان مختلف در ايران پیش از اسلام است.

وی افزود: آن زمان دين حاكم زرتشت بود و اساتيد اين دانشگاه را مسيحيان تشكيل مي دادند. اين دانشگاه به زبان پهلوي، سانسكريت، سرياني و يوناني  4 زبان مهم دنياي آن زمان تدريس مي كرد و اين ويژگي حتي در دانشگاه هاي امروز دنيا امري بي سابقه است. 

رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع درباره همكاري اديان پس از اسلام اظهار کرد: اسلام بالاترين درجه احترام را براي اديان داراي فرهنگ و علم قائل است. مسيحيان در معالجه بيماري ها شهرت بسياري داشتند و حضزت علي (ع) براي مداواي خود از يك طبيب مسيحي استفاده كرد. يكي از آموزه هاي اسلام در فراگيري علم اين است كه منشا علم مهم نيست و بايد از هر طريقي آن را فرا گرفت. 

ولايتي با بیان این که بيش از 50 درصد علوم اسلامي مديون دانشمندان ايراني از اديان مختلف است، ادامه داد: حسين بن اسحاق دانشمند مسلمان علم پزشكي را از يوحنا فرا گرفت و توانست رساله «كهالي» اولين كتاب در زمينه چشم پزشكي را به نگارش در آورد. ابن ربن طبري با وجود پدري يهودي مسلمان شد و كتاب «فردوس الحكمه» را نوشت. اين كتاب جزو متون برجسته پزشكي محسوب مي شود. هم چنين «ويليام اسلر» پايه گذار علم جديد كتاب «قانون» نوشته بو علي سينا را كتاب مقدس پزشكي مي داند. 

وي در ادامه صحبت هاي خود تاكيد كرد: در هر برهه از زمان يكي از نقاط دنيا مرگز علم و دانش بوده است و از این رو تمامي اديان در كنار يكديگر و با ترجمه آثار برجسته به زبان هاي مختلف در حوزه علم و دانش رشد مي كردند. پس مي توان گفت علم در يك سرزمين و مكان خاص جاي نمي گيرد و تمدن مختص به يك گروه و دين خاص نيست. علم از زمان هاي قديم زينت دربار شاهان بوده است. حتي پادشاهان بي سوادي مانند محمود غزنوي تمايل به حضور ستارگان علم در كاخ خود داشتند. 

ولايتي در پايان صحبت هاي خود گفت: اميدوارم اديان مختلف در ايران با داشتن يك رابطه خوب به ثبت اختراعات و ابداعات بيش تري دست بزنند و براي ايران بيش تر از هميشه افتخار آفرين باشند. 

بیست و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «کتاب آینه فرهنگ و فرزانگی» از 25 آبان ماه تا 2 آذر ماه سال جاری در سراسر کشور برگزار می‌شود .

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.