بی شک یکی از نقاط عطفی که باعث تسریع در روند پیروزی انقلاب اسلامی شد،هجوم وحشیانه رژیم پهلوی به حرم مطهر امام رضا علیه السلام بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کسانی که دستی بر آتش انقلاب داشتند و آن روز ها را خوب به یاد می آورند؛ بر این امر مهم اذعان داشته و معتقدند این کار وحشیانه پهلوی باعث شد تا مردم جری تر شده  و در براندازی این رژیم بیش از پیش مصمم شوند.
 
به طور حتم بيست و نهم آبان ماه سال يک‌هزار و سيصد و پنجاه و هفت هجري شمسي  همواره در تقویم ما پر رنگ باقی خواهد ماند.
 
20 آبان ماه، همان روزی است که مأموران رژيم پهلوي به حرم مطهر حضرت امام رضا – عليه‌السلام – حمله کردند.
 
به دنبال تظاهرات مردم مشهد بر عليه رژيم پهلوي مأموران اين رژيم به زد و خورد با مردم پرداختند.
 
مزدوران رژيم براي نخستين بار با چکمه و تفنگ وارد صحن حرم مطهر امام رضا – عليه‌السلام – شدند و مبادرت به تيراندازي و پرتاب گاز اشک ‌آور کردند؛ در بيرون حرم مطهر نيز عده‌اي چماق به دست به جان مردم بي ‌دفاع افتادند.  
 
اين حرکت مأموران رژيم و هتک حرمت حرم مطهر امام رضا عليه‌السلام از سوي مردم انقلابي و علما به شدت محکوم شد.  
 
اعمالي اين چنين نه تنها باعث فرو نشاندن قيام مردم نشد، بلکه نفرت و انزجار آنان از رژيم را بيشتر کرد و عزم آنان را نسبت به ادامه قيام بيش از پيش راسخ‌تر نمود.
 
در روز29 آبان‏ماه‏1357 هجری – شمسی  مطابق نوزدهم ذيحجه 1398 هجری- قمری در جريان انقلاب اسلامي به زعامت امام راحل‏"قدس سره"،حادثه‏اي دلخراش در حرم مطهر رضوي پيش آمد.
 
 آن روزها همواره ماموران ساواك در بين مردم و زوار مراقب و گزارشگر اوضاع بودند. مردم  ساواکی ها را شناسايي كردند و در محاصره خود قرار دادند؛ نتيجه اين محاصره به زد و خورد و دستگيري عوامل رژيم انجاميد، ولي يك نفر از آنان، مجهز به سلاح كمري فرار كرد و ماجرا را گزارش داد.  
 
ماموران مسلح به صحن وارد شدند تا دستگير شدگان را از دست مردم نجات دهند، مردم به مقابله با آنان پرداختند؛ چند نفر از مبارزان كه مورد تعقيب ماموران قرار داشتند به داخل حرم فرار كردند، و ماموران ضمن تعقيب آنها به تيراندازي پرداختند كه چند گلوله به توحيدخانه مباركه اصابت كرد.  
 
سپس از طرف كفشداري گنبد الله وردي خان تيراندازي شروع شد، به طوري كه چند نقطه از در و ديوارهاي حرم بر اثر اصابت گلوله آسيب ديد؛ در اثر پرتاب گاز اشك‏آور در داخل حرم عده‏اي از زوار متوحش و بي‏هوش شدند و حتي يك نفر از زوار از ناحيه پا مجروح گرديد.  
 
با ازدحام زايران و فرياد اعتراض مردم، ماموران فرار كردند؛  اندكي بعد استاندار خراسان به وحشت افتاد و از طريق راديوي مشهد معذرت ‏خواهي كرد، اين رويداد نه تنها  در ميان مردم مشهد بازتابي گسترده داشت، بلکه  لرزه ای بر جان مسلمانان سراسر کشور انداخت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار