دانشگاه آمریکایی بیروت:

زیاده خواهی غرب در مذاکرات مانع موفقیت آن خواهد بود

کارشناس مرکز «ادوارد سعيد» تاکيد کرد که غرب در صورت زياده خواهي در مذاکرات ژنو به توافق با ايران نمي رسد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛  ويجي پراشاد از مرکز «ادوارد سعيد»  در دانشگاه آمريکايي بيروت در مصاحبه با شبکه «رييل نيوز» درباره مذاکرات هسته اي ژنو گفت:« مذاکرات هسته اي بين ايران و گروه پنج بعلاوه يک اوايل اين ماه در ژنو برگزار شد و مشخصه بارز آن گفتگوهاي ايران و آمريکا بود. وقتي جان کري وزير خارجه آمريکا به ژنو رفت ، بسياري تصور مي کردند که توافق حاصل مي شود.

در این دور از مذاکرات توافق حاصل نشد.علت نيز کارشکني فرانسه بود. روحاني رئيس جمهور ايران در تماس چند روز قبل خود با رئيس جمهور روسيه در توضيح اختلافات موجود  از عبارت«زياده خواهي» استفاده کرد.اين اظهارات نشان مي دهد که فرانسوي هاي خواسته هاي بيش از حد داشته اند.

فرانسه خواستار تعليق نيست بلکه خواستار توقف برنامه هسته اي ايران است. ايران قطعاً تسليم خواسته هاي فرانسه که خواسته اسرائيلي هاست ،  نمي شود . اولاند در سفر به اسرائيل خواسته هايش را تکرار کرد و با استقبال رهبران اسرائيل روبرو شد.همه اميدوارند که غربي ها با هم همکاري کنند و به نظر مي رسد آمريکا براي رسيدن به معامله اشتياق  دارد زيرا مي داند چنين معامله اي براي اين کشور که در خاورميانه زمينگير شده است، آثار فراوان به دنبال خواهد داشت.

انگليسي ها نيز براي معامله ابراز تمايل کرده اند . غربي ها نياز دارند که قبل از ورود به ژنو بحث هاي خودشان را نهايي کنند و مصمم به ژنو بيايند زيرا ايران الان مايل به معامله است. اگر غرب زياده خواهي کند ، معامله اي حاصل نمي شود و تقصيرات نيز به گردن پاريس و نه تهران مي افتد.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار