روزنامه فايننشال تايمز نوشت نتانياهو اجماع بين‌المللي براي ديپلماسي در مورد ايران را ناديده مي‌گيرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه انگليسي امروز در پايگاه اينترنتي خود در مقاله‌اي به قلم «رولا خلف» نوشت خنثي کردن طرح‌هاي ديپلماتيک نزديک‌ترين متحد خود اقدامي مخاطره آميز است، اما بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل واهمه‌اي ندارد و به سرعت و با خشم بر ضد تلاش آمريکا براي حصول يک توافق هسته‌اي موفق با ايران لابي مي‌کند.

مقامات اسرائيلي در هفته گذشته اعضاي کنگره آمريکا را تشويق کرده است با اعمال تحريم‌هاي جديد بر ضد جمهوري اسلامي با کاخ سفيد به مخالفت برخيزند.

اسرائيل معتقد است دولت اوباما به امضاي توافقي وحشتناک با ايران نزديک شده است.

يک سناتور آمريکايي به قدري تحت تاثير ادعاهاي اسرائيل قرار گرفت که جان کري، وزير امور خارجه آمريکا را به دنبال کردن خطي «نسبتا ضد اسرائيلي» متهم کرد.

اما تلاش جدي اسرائيل براي ممانعت از حصول توافق اوليه براي کاهش سرعت پيشرفت سريع هسته‌اي ايران در حالي که مذاکرات در حال انجام است، اين گونه تلقي مي‌شود که اسرائيل طالب جنگ است و مي‌خواهد آمريکا منافع اسرائيل را نسبت به منافع آمريکايي‌ها در اولويت قرار دهد.

فایننشال تایمز می‌نویس : اين بازي خطرناكي است كه نتانیاهو موانعي را در برابر هم پيمان ديپلماتيك خود قرار مي دهد، اما نخست وزير اسرائيل حملات شديدي را بر ضد تلاشهاي ايالات متحده در امضاي يك پيمان با ايران قرار مي دهد.

با وجود ابراز احساسات جنگ‌طلبانه در مورد ايران در کنگره آمريکا، مردم اين کشور مانند رئيس جمهورشان تمايلي به جنگ ندارند. به هر حال راه بهتري به جز مسير ديپلماتيک وجود ندارد.

ترديدي نيست که حملات نظامي پيشرفت هسته‌اي ايران را به تاخير خواهد انداخت اما خاورميانه را به جنگي ديگر مي کشاند.

ظاهرا دولت آمريکا با عزم راسخ دور بعدي مذاکرات را در ژنو آغاز مي کند و اميدوار است توافق موقتي شش ماهه‌اي به امضا برسد.

اين توافق مي تواند محکي براي مقاصد دولت ميانه رو ايران باشد.

نويسنده مقاله افزود مسئله مهم تر مسئله سياسي و آب شدن يخ روابط ميان ايران و آمريکا پس از سي سال خصومت است. 

اما مداخله اسرائيل در اين مسئله نه فقط به روابط متزلزل اسرائيل با آمريکا لطمه مي زند بلکه با اجماع بين‌المللي براي ديپلماسي نيز در تضاد است. 

يکي از دلايل اصلي مخالفت اسرائيل با توافق با ايران اين است که کاهش فشار بر اين کشور راه را براي از بين بردن سياست تحريم‌ها که ايران را به پاي ميز مذاکره کشانده است هموار خواهد کرد. اما اگر اسرائيل مانع امضاي يک توافق هسته‌اي شود، تحريم ها بيشتر در معرض خطر خواهند بود زيرا همانطور که آمريکا بيش از ايران به علت شکست مذاکرات سرزنش خواهد شد، حمايت بين‌المللي نيز که براي تاثير تحريم‌ها بسيار ضروري است کاهش خواهد يافت.

مسؤولين اسرائيل هفته‌ي گذشته كنگره آمريكا را بر ضد كاخ سفيد تشويق مي‌كردند تا تحريم‌هاي جديدي را بر ضد ايران وضع كنند. تا جائيكه يكي از اعضاي مجلس سنا جان كري را متهم كرد كه او در مسيري بر ضد اسرائيل حركت مي‌كند.

 بلند شدن صداي اسرائيل در مقابله با مسأله‌اي كه او آن را مخاطره آميز مي‌پندارد امر شگفت آوري نمي‌باشد ، اما اين حملات هماهنگ براي خراب كردن و شكست دادن مسأله هسته‌اي ، اين تصور را مي‌دهد كه اسرائيل خواهان جنگ افروزي است و از دولت آمريكا مي‌خواهد كه مصالح اسرائيل را فوق مصالح ايالات متحده قرار دهد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار