افسردگی مجموعه ای از حالات مختلف روحی – روانی است که از احساس خفیف ملال تا سکوت و دوری از فعالیت روزمره بروز می‌کند.

به گزارش خبرنگار  بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ اختلال افسردگی یکی از شایعترین تشخیص‌های روان پزشکی است که مشخصه آن خلق افسرده، احساس غمگینی، اعتماد به نفس پایین و بی علاقگی به هر نوع فعالیت و لذت روزمره مشخص می‌گردد، چیزی که از آن به عنوان سرماخوردگی روانی یاد می شود.

دکتر شهرام وزیری روانشناس و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: افسردگی یک اختلال جدی است که در نتیجه یکسری فعل و انفعالات شیمیایی به خاطر تغییرات نروتریسمیتر می‌باشد در این فرایند فرد مستعد یکسری عملکردهای به اصطلاح کند گذشته و زود خسته می شود.

همچنین خواب و خوراکش دچار بی نظمی شده و باعث کاهش امید به زندگی می‌گردد بدبینی و افکار منفی نیز از دیگر نشانه‌های افسردگی است.

وی افزود: بدبینی و افکار منفی امیدواری فرد را به زندگی کاهش می‌دهد در افسرده‌ها سطح امیدواری پایین می رود و برای آنها معنا و مفهوم زندگی تلخ زجرآور است در نتیجه بیماران افسرده مستعدترین گروهها برای خودکشی هستند.

براساس آمارهای جهانی 60 درصد بیماران افسرده فکر خودکشی دارند و 15 درصدشان دست به خودکشی می زنند حس ناامیدی، احساس گناه به خاطر مسائل کم اهمیت یا خیالی، احساس بی ارزشی و پوچی، توهمات و هذیان های نیست انگارانه و نشخوارهای ذهنی و وسواسی در بسیاری از ان ها آشکار است.

همچنین دکتر وزیری اظهار داشت: از نشانه‌های حسی آن، حواس پرتی، دشواری در تمرکز، اختلال در حافظه، گیجی و گاه اختلال در تفکر انتزاعی به ویژه در سالمندان شایع می‌باشد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: برای بهبود این نوع بیماری بهتر است که افراد ورزش روزانه را در زندگی روزمره خود بگنجانند همچنین داشتن یک همدل و همدرد که بتوانند با آنها گفتگو کنند لازم است تا بتوانند در هر شرایطی شادمانی خود را به دست بیاورند.

البته مراجعه به یک روانشناس نیز ضروری می‌باشد و در افسردگی‌های حاد بستری شدن و استفاده از دارو الزامی است.بیماری افسردگی از جمله بیماری‌هایی است که باعث کاهش عمر می‌گردد.

بنابراین شاد زیستن و ماندگاری در آن از رازهایی است که باعث می شود به سرماخوردگی روانی یا افسردگی دچار نشویم و به این ترتیب عمر بیشتری خواهیم داشت.


گزارش از الهام شاهمیری

برچسب ها: افسردگی ، روانی ، خفیف ، ملال ، بیماری ، عمر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار