به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران؛ طی نامهای وزیر علوم تحقیقات و معاون آموزشی تجدید نظر رسالت و ماموریت سازمان سنجش آموزش کشور و نحوه پذیرش دانشجو و صدور تایید گواهی دانش آموختگی دانش آموختگان "نظام آموزش عالی" کشور ارائه شد.
بنابر این گزارش: از جمله موارد مطرح شده در این نامه عبارتند از این است که فرآیند پذیرش دانشجو از طریق سازمان سنجش آموزش کشور انجام میشود، لکن رسالت این سازمان، نظارت بر سنجش وضعیت آموزشی عالی در کشور است، همچنین تعدد، تنوع، اعمال سلیقه و ناهماهنگیهای مختلف و متغیری در منابع درسی ارائه شده، نحوه تدریس، آزمون سازیهای غیر استاندارد و به عبارتی سخت گیری یا آسان گیریهای غیر اصولی و تخلفات، موجب شده است که پذیرش دانشجو در نظام آموزش عالی کنترل ولیکن روند کیفی آموزشی و دانش آموختگی فراگیران بدون کنترل و استاندارد سازی لازم رها شده است.
بنابر این گزارش: از جمله پیشنهادات مطرح شده در این نامه این است که پذیرش دانشجو به هر تعداد و هر مقطع در همه مراکز متقاضی و مجری آموزش عالی مستقلا انجام شود. (حذف نسبی کنکور) و معیار ارزیابی و تایید مدارک تحصیلی صادره از مراکز آموزش عالی توسط آزمونهای جامع سازمان سنجش آموزش کشور تعیین گردد به عبارتی دیگر، ماموریت سازمان سنجش آموزش کشور، نه پذیرش دانشجو بلکه ارزیابی مدارک دانش آموختگی و اجرای آزمونهای جامع دانش آموختگی برای فراگیران در رشتهها و مقاطع مختلف تحصیلی باشد.
در ادامه این گزارش آمده است: در صورت اجرای این طرح، عدالت آموزشی در بین فراگیران اجرا شده و ارائه محتوای آموزشی و منابع درسی در سراسر مناطق جغرافیایی کشور استاندار سازی میشود، همچنین بسیاری از فعالیتهای غیر ضروری و دست و پاگیر نظام آموزش عالی نظیر حضور و غیابهای دانشجویان، کنکور، مدرک گرایی هایی کاذب حذف شده و فراگیران صرفا تایید مدارک دانش آموختگی خود را در گرو قبولی در آزمون جامع سازمان سنجش آموزش کشور خواهند داشت و البته با اجرای این روش، سنجش و نظارت کیفی بر نظام آموزش عالی کشور، از مرحله ورود (کنکور) و مرحله حین تحصیل تغییر مکان یافته و به مرحله آخر یعنی مرحله دانش آموختگی منتقل متمرکز میگردد.
انتهای پیام/