یک روانشناس گفت:با استفاده از قصه و داستان می‌توانیم به صورت تلویحی مسائل اخلاقی و ارتباطات اجتماعی و آداب و رسوم را به کودکان آموزش دهیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران تقریبا هیچ قوم و ملتی را نمی توان یافت که دارای قصه‌ها و داستان‌ها نباشند قصه‌ها به کودکان تجربه‌هایی را می‌آموزند که تاکنون تجربه نکرده‌اند و یا چیزهایی را به آن‌ها نشان می‌دهند که هرگز ندیده‌اند و اینها از تاثیرات قصه‌ها و داستان‌ها است. قصه می‌تواند در تربیت کودک موثر باشد به شرط آنکه درست و دقیق انتخاب شود.
 
ابراهیمی مقدم در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: همان طور که می‌دانید تفکر کودکان در حین مراحل رشد به طور کیفی تغییر پیدا می‌کند به عبارت دیگر کودکی که در مرحله‌ی اول تفکر اولیه داشت و بسیار ساده  به مسائل نگاه می‌کرد به مرحله‌ای از تفکر می‌رسد (تفکر ثانویه) که می‌تواند نسبت به افراد و اشیاء فکر کند ولی هنوز تفکر آن تفکری است که همه چیز را شدنی می‌دان درحالی که بزرگسالان تفکر انتزاعی دارند.
 
وی ادامه داد: به دلیل وجود همین ویژگی فکری در دوران کودکی می‌توانیم با استفاده از قصه و داستان مفاهیم خاصی را به کودک آموزش دهیم زیرا کودکان هنوز تفکر انتزاعی ندارند و نمی‌توان با آنها بحث و جدل و نصیحت کرد بلکه می‌توانیم با استفاده از قصه و داستان به صورت تلویحی مسائل اخلاقی، اصول اجتماعی و ارتباطات اجتماعی و همین طور آداب و رسوم را به آنها آموزش داد.
 
این روانشناس اضافه کرد: زمانی که برای کودک قصه‌ای را تعریف می‌کنیم با توجه به ویژگی خاص مرحله‌ی تفکریش با جان و دل قصه را گوش می‌دهد و با توجه به ویژگی همزاد پنداری که دارد خود را جای قهرمان قصه گذاشته و می‌توان از او انتظار داشت که کارها و فعالیت‌ها و ویژگی‌های قهرمان داستان را الگو برداری کند.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: به دلیل وجود همین ویژگی الگو برداری در کودک یکی از وظایف خطیر خانواده‌ها انتخاب کتاب قصه و داستان‌های متناسب با سن کودک است که نه تنها ارزش‌های اخلاقی را آموزش دهد بلکه از مفاهیمی مثل پرخاشگری، بی بندو باری و مواردی از این قبیل نیز کودک را بر حذر نگه دارد.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار