شرکت توانير در آبان ماه با تامين اعتبار دوازده شرکت توزيع نيروي برق جديد، خريداران برق در "بورس" انرژي را به 26 شرکت رساند.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل ازپايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه (سنا) ؛ محمد حسين عسگري، رئيس اداره عمليات بازار بورس انرژي با بيان اين مطلب افزود: در آبان شرکت‏هاي توزيع نيروي برق استان قزوين، شهرستان مشهد، استان قم، استان اردبيل، استان چهارمحال و بختياري، استان گيلان، استان فارس، استان زنجان، استان خوزستان، غرب مازندران، استان يزد و استان لرستان براي خريد برق در بورس انرژي تامين اعتبار شد.
عسگري گفت: با ورود اين 12 شرکت توزيع به جمع خريداران برق در بورس انرژي، خريداران برق در بازار مشتقه بورس انرژي به 26 شرکت رسيد.
وي افزود: تا پيش از اين چهارده شرکت توزيع نيروي برق تهران بزرگ، نواحي تهران، استان البرز، استان اصفهان، استان خراسان رضوي، شهرستان اهواز، شهرستان شيراز، استان بوشهر، جنوب استان کرمان، شمال استان کرمان، استان سيستان و بلوچستان، استان مازندران، استان کرمانشاه و استان گلستان، خريداران قراردادهاي سلف موازي استاندارد برق در بورس انرژي بوده است.
رئيس اداره عمليات بازار بورس انرژي با اشاره به تازه تأسيس بودن چهارمين بورس کشور اظهار داشت: از تاريخ آغاز رسمي معاملات در بورس انرژي در 19 اسفند پارسال تا ابتداي آذر  امسال، 163 هزار و 377 قرارداد سلف موازي استاندارد برق در قالب 3516 معامله به ارزش 563 ميليارد ريال در بورس انرژي خريد و فروش شده که معادل 1 ميليون و 422 مگاوات ساعت برق بوده است.
وي گفت: بيشترين ارزش معاملات برق مربوط به نمادهاي بار پايه روزانه به ارزش 282 ميليارد و 311 ميليون ريال بوده
و پس از آن بيشترين ارزش معاملات به ترتيب متعلق به نمادهاي بار پيک روزانه به ارزش 193 ميليارد ريال، ميان باري روزانه و کم‏باري روزانه است .
عسگري همچنين از افزايش 7 درصدي حجم و 33 درصدي ارزش معاملات برق در دو هفته منتهي به اول آذر در مقايسه با دو هفته پيش از آن خبر داد و گفت: رشد حجم معاملات برق در بورس انرژي از اعتماد بيشتر نيروگاه‏ها و شرکت‏هاي توزيع به ساز و کار معاملات و کشف قيمت برق در بورس انرژي ناشي مي شود.
عسگري خاطرنشان کرد: با افزايش اعتبار تخصيصي براي خريد برق به شرکت هاي توزيع ، معاملات برق در بورس انرژي افزايش پيدا مي کند.
وي به همکاري تنگاتنگ شرکت مديريت شبکه برق ايران و شرکت توانير براي توسعه معاملات برق در اين بورس اشاره کرد و از تدوين طرحهايي با مشارکت شرکت‏هاي مذکور در اين زمينه خبر داد که پس از نهايي شدن اطلاع رساني مي شود.
ارزش معاملات بازار فيزيکي بورس انرژي در سال جاري به بيش از 1000 ميليارد ريال رسيد که با معاملات بازار مشتقه (تابلو برق)، ارزش کل معاملات هشت ماه ابتدايي سال جاري به حدود 1600 ميليارد ريال بالغ شده است.
برچسب ها: توانیر ، اعتبار ، توزیع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار