رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد گفت: ارزش تولید ناخالص گل رز در این استان 60 میلیارد ریال در سال است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج سید یعقوب موسوی در نشست شورای فرهنگی مذهبی مدیران دستگاه های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد افزود: در حال حاضر 14 واحد تولید گل رز در این استان فعالیت دارند که سالانه بیش از هفت میلیون گل رز شاخه بریده در آنها تولید می شود.
وی با اشاره به تولید سایر محصولات کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: 120 تن توت فرنگی، بیش از هفت هزار تن گوجه فرنگی، خیار به منظور کنترل و تنظیم بازار در گلخانه های این استان سالانه تولید می شود.
موسوی توسعه باغ های جدید با استفاده از ارقام تجاری و بازار پسند شامل گردوی پیوندی و کشت بافت، سیب با پایه های رویشی و متراکم و مرکبات با ارقام دیرس و مقاوم به سرما را از دیگر برنامه های این سازمان در راستای تنظیم بازار کهگیلویه وبویراحمد اعلام کرد.
وی اصلاع باغ های قدیمی درجه یک و دو، شناسایی نمونه های برتر گردو در استان، مارکرگذاری ، تهیه پیوندک از ژنوتیپ های برتر و پیوند زنی بر روی ارقام نامرغوب از طریق سرشاخه کاری و اصلاح و تغذیه سایر باغات در کهگیلویه وبویراحمد را از برنامه های این حوزه عنوان کرد.
موسوی ابراز داشت: به منظور ترویج مکانیزاسیون در باغ ها و با هدف تسریع در امور و کاهش هزینه ها با خرید دستگاه های برداشت گردو، زیتون، لیموترش و دستگاه های کولیترانر و ریتواتر و سایر دستگاه های پیشرفته کشاورزی در این استان به سمت مطلوبی سوق داده خواهد شد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تولید محصولات سالم و ارگانیک را از اولویت های این سازمان در بخش کشاورزی خواند و گفت: در تولید محصولات باغی به ویژه انار و سیب در سال های گذشته با کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی و ترویج مبارزه بیولوژیک و استفاده از کودهای آلی جهاد کشاورزی استان توانست در سال زراعی 91 و 92 رتبه اول کشور را بدست آورد.
موسوی به تولید شش هزار و 400 تن بذر پرورشی، مادری و گواهی شده اشاره کرد و افزود: 18 رقم بذر انواع گندم، برنج، جو و علوفه در کهگیلویه و بویراحمد تولید و بین کشاورزان استان توزیع شده است.
وی ارقام گندم تولید شده را شامل سیمره، زاگرس، کوهدشت،دهدشت،کریم، آلتون و گنبد اعلام کرد و گفت: برنج چرام یک و دو، برنج یاسوج و کریم از ارقام برنج های تولیدی است.
موسوی بذرهای جوی تولید شده را نیز شامل ماهور،ایذه و خرم دانست و عنوان کرد: عدس گچساران و ماش گل خوشه ای از دیگر محصولات تولیدی در این بخش است.
وی از ارسال گندم به 12 استان کشور از جمله خوزستان، فارس، کرمانشاه، لرستان،ایلام، بوشهر، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی و جنوبی، گیلان و سمنان اشاره کرد و افزود:افزایش تولید محصولات با استفاده از روش های نوین کشاورزی از برنامه های این سازمان است./
برچسب ها: تولید ، گل ، رز ، هلندی ، ارزش ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.