صنعت پر رونق گردشگری در مشهد مورد غفلت واقع شده و سالهاست که این صنعت در لبه پرتگاه قرار دارد طوری که مطابق نظر کارشناسان گردشگری بخش اعظمی از تقصیرها بر گردن دست اندرکاران امور شهری و مسئولان میراث فرهنگی است که دست از این صنعت سود ده کشیده و برنامه ریزی در این خصوص را به فراموشی سپرده اند.



به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران پایتخت معنوی به عنوان دومین کلانشهر مذهبی جهان می توانست نقش فراوانی را در جذب گردشگر دینی و توریسم مذهبی ایفا کند و این امر در حالی است که مسئولان شهری در جذب گردشگر داخلی نیز آنچنان که باید و شاید نتوانسته موفق ظاهر شوند و با این وجود دیگر نمی توان در شرایط فعلی به سفر گردشگران خارجی امیدوار بود.

گردشگری حلقه وصل توسعه اقتصادی

یک کارشناس گردشگری در این رابطه به خبرنگار مهر می گوید: گردشگری حلقه وصل توسعه اقتصادی است و مسئولان مشهد می توانستند در تمامی سالهای گذشته با برنامه ریزی و فراهم کردن امکانات لازم گردشگری دینی را توسعه دهند.

احمد مستغیثی با بیان اینکه مسئولان امور شهری و مسئولان میراث فرهنگی باید صنعت گردشگری در مشهد را تقویت کنند، ادامه می دهد: وجود مضجع شریف علی بن موسی الرضا و ایجاد مکان های تفریحی دو مقوله ای است که در کنار هم موجب رشد و گسترش گردشگری مذهبی می شود و در این بین عده ای معتقد هستند که بارگاه منور رضوی به تنهایی برای جذب توریسم مذهبی کفایت می کند در حالی که بنده اعتقاد دارم بدون ایجاد فضاهای بکر و مکان های تفریحی نمی توان گردشگری دینی را رونق داد.

بدون ساخت مکان های تفریحی نفس گردشگر در سینه حبس می شود

وی می افزاید: گردشگری که به یک شهر مذهبی پا می گذارد نمی تواند تمام روز خود را در زیارتگاه بگذارند بنابراین برای افزایش ماندگاری او باید مکان های سرگرم کننده و تفریحی نیز ایجاد شود.

این کارشناس گردشگری عنوان می کند: اجرای برنامه های راهبردی و مدون از سوی سازمان میراث فرهنگی و بهره مندی از سرمایه گذاران بخش خصوصی می تواند صنعت گردشگری مذهبی را در مشهد بیش از گذشته فعال و پویا سازد.

وی یادآور می شود: گردشگری دینی تنها به معنای زیارت نبوده و قرار هم نیست زائر تا آخرین روز اقامت خود در این شهر به زیارت بپردازد لذا زیارت و تفریح در کنار هم باید تعریف شود.

نگاه بدبینانه برخی از افراد نسبت به ایجاد تفریحگاه در مشهد

مستغیثی تصریح می کند: افرادی که با نگاه بدبینانه ایجاد فضاهای تفریحی در مشهد را مورد نقد و انتقاد قرار می دهند باید بدانند که طی سالهای اخیر به دلیل حاکم بودن همین طرز تفکر زائران و گردشگران مذهبی کمتری از سایر نقاط جهان به این شهر سفر کرده اند و این امر به معنای قرار گرفتن گردشگری در لبه پرتگاه است.

وی با تاکید بر اینکه امروز اگر سالانه 30 میلیون زائر به این شهر سفر می کنند تنها به دلیل همت متولیان فرهنگی و قداست حرم امام هشتم (ع) است، می افزاید: این 30 میلیون زائر نیز ظرف چند ساعت و در نهایت 2 روز در این شهر اقامت می کنند و سپس رهسپار شهرها و استان های دیگر کشور می شوند اما اگر فضاهای گردشگری به معنای واقعی در این شهر ایجاد شود آنگاه میزان اقامت خود را افزایش می دهند و برای تفریح به سایر شهرها سفر نمی کنند.

رفتن به تفرجگاه منافاتی با زیارت ندارد

وی معتقد است، ایجاد فضاهای آبی، پارک و تفرجگاه نباید مورد حمله قرار بگیرد چرا که زائر در کنار زیارت به گردش نیز نیاز دارد و رفتن به تفرجگاه هیچ منافاتی با زیارت ندارد.

به گفته وی سیاست یک بام و چند هوا در جذب گردشگر موجب خسارت به این صنعت پر رونق شده و در این میان عده ای تنها به زیارت صرف و برخی دیگر به زیارت در کنار تفریح فکر می کنند و این امر در حالی است که دیر یا زود اگر تدبیری در این خصوص صورت نگیرد این صنعت برای همیشه دچار رکود خواهد بود.

کمک به تولید ناخالص ملی

یک کارشناس اقتصادی نیز در رابطه با اهمیت جذب توریسم مذهبی به خبرنگار مهر می گوید: گردشگری دینی در کنار سایر مزیت ها به تولید ناخالص ملی کمک کرده و در توسعه صادرات غیرنفتی نقش تاثیرگذاری دارد.

آرش متین می افزاید: گردشگری صنعتی است که در صورت توجه متولیان سود فراوانی داشته و به رونق اقتصاد شهر کمک می کند بنابراین برنامه ریزیهای لازم موجب رشد و توسعه این صنعت می شود.

وی بیان می کند: برنامه ریزی مسئولان امر نباید تنها معطوف به حرم رضوی باشد بلکه در کنار این مهم باید به ساخت محل ها و مکان های تفریحی نیز توجه شود.

پروازهای بین المللی منظم و ایجاد مراکز تفریحی دو عامل جذب گردشگران مذهبی

مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: پروازهای بین المللی منظم و ایجاد مراکز تفریحی اقامتی دو عاملی است که برای جذب گردشگران مذهبی به ویژه گردشگران خارجی موثر است اما همواره در این خصوص به دلیل مخالفت های صورت گرفته از ناحیه برخی افراد برای ایجاد و توسعه مراکز تفریحی در مشهد چالش های وجود داشته چرا که عده ای اعتقاد دارند گردشگر مذهبی تنها باید به زیارت بارگاه منور رضوی برود.

رجبعلی لباف خانکی تصریح می کند: دیدگاه های مختلف و اختلاف سلایق موجب شده تا میزان گردشگران و زائران خارجی به معنای واقعی افزایش نیابد و این مشکل را نباید به ضعف برنامه ریزی میراث فرهنگی ارتباط داد.

وی ادامه می دهد: یک میلیون و 100 هزار گردشگر خارجی در سال گذشته وارد مشهد شده اند که این میزان در پنج ماهه نخست سال جاری به 600 هزار نفر رسیده و این امر نشانگر رشد 34 درصدی در جذب گردشگر خارجی است.

ارائه بلیط ارزان قیمت

وی ارائه بلیط ارزان قیمت را نیز یکی از راه های جذب زائران خارجی دانسته و می گوید: بهره گیری از ظرفیت رایزن های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دیگر کشورها و ایجاد شبکه های تلویزیونی برون مرزی نیز می تواند نقش موثری در جذب هر چه بیشتر زائران خارجی ایفا کند.

استاندار خراسان رضوی نیز با اشاره به مشکلات پیش روی پایتخت معنوی برای جذب گردشگر خارجی به خبرنگار مهر می گوید: نبود شبکه ورود و خروج گردشگران از طریق تورهای مسافرتی، عدم تسلط خدمات دهندگان به زبان های عربی و انگلیسی و زمان طولانی برای صدور گذرنامه از مهم ترین مسائلی است که موجب می شود زائران خارجی کمتر به پایتخت معنوی سفر کنند.

محمدحسین فروزانمهر اظهار می کند: به منظور رسیدن به اهداف سند چشم انداز در افق 1404 برای جذب سالانه 40 میلیون گردشگر خارجی، در نظر گرفتن تمام نیازهای زائران و مسافران خارجی ضروری است.

وی تدوین طرحی جامع گردشگری را یکی از مولفه های تاثیر گذار در جذب گردشگر دانسته و می افزاید: در این سند باید نیازهای زائران و راه های جذب هر چه بیشتر زائر خارجی در نظر گرفته شود./ش
برچسب ها: صنعت پر ، رونق ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.