ابراهیم پشت‌کوهی گفت: اعتماد نکردن به همکارانم در نمایش‌نامه‌نویسی، کنار گذاشتن بی‌مزد و منت هنرمندان این عرصه و بایگانی نمایش‌های آنان را در پی دارد.

ابراهیم پشت‌کوهی، کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران گفت: نمایشنامه‌نویس ایرانی در یک مقطعی تخریب می‌شد و متن‌های خارجی با سهولت بیشتری به تصویب می‌رسید به طوری که توهم توطئه و اعتماد نداشتن به هنرمند ایرانی، این قشر هنری را با مشکل روبرو کرد و منجر به مراجعه کارگردانان ایرانی به آثار خارجی شد زیرا متون خارجی راحت‌تر مورد پذیرش مدیران قرار می‌گرفت.  
 
پشت‌کوهی عنوان کرد: شرایط سخت اعمال ممیزی باعث شد که من روند بی‌مزد و منت نمایشنامه‌نویسی را کنار بگذارم و با اقتباس آن دسته از آثار خارجی که با دنیا و ذهنم  نزدیک‌ترند نمایش خود را به روی صحنه ببرم. نمایش‌هایم که برخاسته از متون خارجی بوده و از صافی ذهن خودم رد شده و در اثر جدیدم، امضای نویسنده اثر در اجرای نمایش حفظ شده است.  
 
این کارگردان تئاتر ادامه داد: آثارم با وجود اینکه برخاسته از متون خارجی بود، رویکرد تازه‌ای را دربرداشت، از جمله "تنها سگ اولی می‌داند چرا پارس می‌کند"، "مکبث"، "کمدی الهی جلد دوزخ" و "مثل آب برای شکلات" که اقتباس از یک رمان است.  
 
پشت‌کوهی اظهار داشت: در گذشته نگاه بسیار مخربی به گروه تئاتر و نویسنده ایرانی بود و از نمایشنامه‌نویسان کشورمان حمایت نمی‌شد و این امر با موانع زیادی روبرو بود و سوء‌تفاهم‌های پیش آمده،‌ نویسنده ایرانی را مورد تایید قرار نمی‌داد به طوری که با وجود سابقه هنری‌ام در عرصه تئاتر و چاپ نمایشنامه‌هایم توسط مرکز هنرهای نمایشی، برای اجرا به تصویب نمی‌رسید.  
 
این کارگردان تئاتر بیان کرد: تغییر سالیانه دبیر جشنواره امری نادرست است. زیرا با این تغییر مدیریت مجال قوام یافتن‌ نمی‌یابد و در صورت توجه به شایستگی افراد در  این امر، عرصه تئاتر با وضعیت مساعدتری به کار خود ادامه خواهد داد.  
 
پشت‌کوهی تصریح کرد: تغییر سالیانه دبیر فجر اشتباه است و باید جشنواره فجر به جریانی تاثیرگذار تبدیل شود. خوشبختانه دبیر جشنواره در حال حاضر به عنوان فردی خوش‌فکر دارای برنامه است به طوری که برخی از سفرای خارجی در دفتر دبیر جشنواره ملاقات و گفتگو داشته‌اند که این شأنیت بخشیدن به جشنواره است.  
 
وی خاطرنشان کرد:‌امیدوارم که مسئولان ارزش بیشتری برای نمایش‌نامه‌نویسان ایرانی قائل شوند و فضای کاری ما بازتر شود زیرا این نقد، پویایی جامعه ما را در پی خواهد داشت.  
 
لازم به ذکر است؛ گروه تئاتر "ابراهیم پشت‌کوهی" با نام "تیتوک" از سال 76 فعالیت خود را آغاز کرده و این گروه به عنوان گروه برگزیده انجمن منتقدان انتخاب شده است.  
 
انتهای پیام/ص

برچسب ها: کوهی ، نمایشنامه ، ممیزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.