سردار اثباتی دبیر جشنواره دوسالانه کتاب مقاومت معتقد است که کتاب عامل اصلی تثبیت مقاومت است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ اختتامیه جشنواره دوسالانه کتاب مقاومت با حضور جواد جباری مدیرعامل بنیاد فرهنگی فتح شب گذشته برگزار شد.

در این مراسم، جواد جباری، مدیر عامل بنیاد فرهنگی فتح گفت: بنیاد فرهنگی روایت فتح، علاوه بر فعالیت در حوزه انقلاب و دفاع مقدس فعالیت‌هایی در حوزه ادبی و هنری دارد.
 
وی افزود: در حوزه بین‌الملل، بنیاد فرهنگی روایت فتح فعالیت‌هایی از جمله جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت، جشنواره بین‌المللی هنر مقاومت، کنگره شعر بین‌المللی اسلامی و جایزه ادبی شهید آوینی را در حوزه ادبیات در دستور کار دارد.
 
جباری ادامه داد: در سال 90 مباحث اولیه جایزه ادبی شهید آوینی مطرح و در سال 91 اولین دوره آن به صورت ملی برگزار شد، دومین دوره جایزه ادبی شهید آوینی، به صورت بین‌المللی در سال 92 برگزار گردید. به نظر می‌آید جایزه ادبی شهید آوینی می‌تواند تاثیر زیادی در حوزه ادبیات مقاومت داشته باشد.
 
مدیر عامل بنیاد فرهنگی روایت فتح با اشاره به توجه هنرمندان به جایزه ادبی شهید آوینی با توجه به شرایط منطقه‌ای ایران تصریح کرد: هنرمندان انتظار دارند جمهوری اسلامی ایران اینگونه فعالیت‌ها را پیگیری کند منظور از برگزاری جایزه ادبی شهید آوینی تجلیل، تشویق و معرفی آثار نویسندگان حوزه مقاومت است.
 
در ادامه این مراسم "سردار بهروز اثباتی" دبیر جشنواره دوسالانه کتاب مقاومت گفت: جشنواره کتاب مقاومت تلاشی است که بنیاد روایت فتح به نمایندگی از بسیج آغاز کرده و هدف از آن تبین ادبیاتی به نام ادبیات مقاومت است.
 
وی افزود: ادبیات مقاومت به عنوان ادبیاتی که ریشه در تاریخ دارد دارای مبانی علمی است در تمام ملت‌ها، ادبیات مقاومت وجود داشته و بسیاری از نظریه‌پردازان در حوزه‌های مختلف به خصوص پس از جنگ جهانی دوم بر آن تاکید داشت.
 
اثباتی با اشاره به تعریف مقاومت و نقل بخش مقاومت در تاریخ اظهار داشت: تاریخ تمام جوامع مشحون از مقاومت است و در پیشینه هر کشوری وجود دارد. شاید به ادبیات ایران برگردیم پیشینه مقاومت را در کتاب‌های مقاومت مشاهده کنیم.
 
دبیر جشنواره دوسالانه کتاب مقاومت با اشاره به رسالت قلم در حفظ منافع کشور خاطرنشان کرد: تلاشی بنیاد روایت فتح حوزه هنری، بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، خانه هنرمندان و مراکز فرهنگی بسیج برای پیگیری مقاومت صورت می‌گیرد.
 
وی با اشاره به تغییرات محتوایی آثار ادبی در دوره انقلاب اسلامی و مطرح شدن این تغییرات در جلسات نقد و بررسی تصریح کرد: تغییر در محتوای آثار پس از انقلاب در کنگره شعر مقاومت خود را به خوبی نشان داد و توانستیم فرهیختگان کشورهای مختلف را ببینیم که از آن میان پنج کشور از جمله موریتانی خواستار برگزاری کنگره شعر در کشورشان توسط ما شدند.
 
اثباتی با اشاره به انتخاب کتاب به عنوان یکی از برنامه‌های بنیاد روایت فتح عنوان کرد: هنوز کتاب را عامل اصلی تثبیت مقاومت می‌بینیم در سال‌های 91 کتاب‌ها فقط به زبان فارسی مورد بررسی قرار می‌گرفت امسال بنابر پیشنهاد دوستان کتاب‌های حوزه مقاومت به زبان عربی و انگلیسی را نیز مورد نقد قرار دادیم.
 
دبیر جشنواره دوسالانه کتاب مقاومت با اشاره به شرکت 45000 عنوان کتاب به زبان فارسی در جشنواره بیان کرد: 1891 عنوان کتاب در داوری‌های توزیع شد در بعضی رشته‌های جشنواره، 200 عنوان و در بعضی 50 عنوان کتاب شرکت کرد و داوری‌ها در سه مرحله انتخاب شدند.
 
وی در پایان با اشاره به سه ویژگی اساسی جشنواره دوسالانه کتاب مقاومت اظهار داشت: انتخاب کتاب‌ها سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی صورت گرفت کودک و نوجوان از بخش‌ جانبی به اصلی انتقال یافت و نشست‌های علمی تخصصی قبل از برگزاری اختتامیه برگزار شد.
 
در ادامه مراسم علی شجاعی ساعین مسئول نقد و بررسی آثار و مسئول خانه کتاب بیانیه هیئت داوران را قرائت کرد سردار محمدرضا نقدی رئیس بسیج مستضعفین، فتاحی نماینده هیئت داوران، سردار اثباتی دبیر جشنواره دوسالانه کتاب مقاومت با تقدیر از حجه السلام و المسلمین مصطفی رهنما، برندگان بخش‌های مختلف جشنواره جوایزی اهدا کردند.
 
در ادامه این مراسم سردار محمدرضا نقدی رئیس بسیج مستضعفین گفت: خداراشکر می‌کنم که این توفیق را به ما عطا کرد تا این جشنواره‌ ادبی به نتیجه خود برسد مهمترین بستر حاکمیت استکبار بر جهان جهل است.
 
وی با اشاره به دریگری دنیا با تجاوزها و زورگویی‌های مستکبرین افزود: جهل به حقیقت هستی است که تصور قدرت مطلق زمینی را در بسیاری از انسان‌ها فراهم می‌کند جهل به قدرت عظیم انسانی، مردم و نیرویی که خداوند در آنها برای مقابله با استکبار به ودیعه گذاشته بشر را به تمکین در برابر استکبار وادار می‌کند.
 
سردار نقدی با اشاره به جهل به ماهیت انسان‌های مظلوم به عنوان بستر اختلاف بین گروه‌های مختلف مستضعفین تصریح کرد: آگاهی کلید مقاومت قدم اول برای ایستادگی و استقامت است و کتاب ستون فقرات آگاهی بخشی به انسان‌ها در تمام عالم به شمار می‌رود.
 
رئیس بسیج مستضعفین با اشاره به نیاز توجه بیشتر در حوزه مقاومت اظهار داشت: کتابی که امام در برابر جامعه بشری گشود موج بیداری را در دنیا به راه انداخته نه تنها در دنیای اسلام بلکه در آمریکا نیز امواج وسیع بیداری را می‌بینیم به ثمر رسیدن آن نیازمند آگاهی بیشتر است.
 
وی با اشاره به سِحر بزرگ آمریکا عنوان کرد: امروز سِحر بزرگ آمریکا، رسانه‌ها هستند که امواج بزرگ جنگ، ترور و آدم‌کشی را به راه انداختند و الحمدالله در همه آنها ناموفق بودند هرجا را که طریق هزینه کردن اموالشان در سلطه خود در آورند.
 
در پایان مراسم با حضور سردار محمدرضا نقدی رئیس بسیج مستضعفین، جواد جباری مدیر عامل بنیاد فرهنگی روایت فتح، مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و علی شجاعی ساعین از هیئت داوران به برگزیدگان جشنواره در زمینه انتشارات برگزیده و خادم برگزیده نشر جوایزی اهدا شد.

انتهای پیام/ص
برچسب ها: جشنواره ، کتاب ، مقاومت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Finland
بهروز
۱۲:۱۷ ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
دستهای شما رو میبوسم سردار دلها اسطوره مهربانی و شجاعت و ولایت
آخرین اخبار