"ژباردیا" یکی از شایع ترین عفونت های مزمن گوارشی است که در اکثر انسان ها دیده شده، ژباردیا در واقع یک تک سلولی است که در روده ی باریک انسان جایگزین شده و باعث بروز عوارض متعددی می شود.

دکتر آگاه رئیس مرکز تحقیقات کلسرکتال در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: باید دانست در بیمارانی که مبتلا به ژباردیا هستند ممکن است هیچ علامت بالینی خاصی دیده نشود و فقط در آزمایش مدفوع این انگل تشخصی داده شود.

وی در رابطه با راه های انتقال این انگل تصریح کرد: این انگل معمولا از طریق دهان وارد بدن فرد می شود یعنی با خوردن آب یا غذای آلوده فرد به این بیماری مبتلا خواهد شد.

وی افزود: این بیماری در فاز حاد ممکن است هیچ علائمی از خود بروز ندهد اما ممکن است با دل درد، تهوع، اسهال و نفخ شکم همراه باشند .

دکتر آگاه همچنین افزود: در بسیاری از بیماران پس از اینکه انگل وارد بدن آنها شده و در روده ی باریک جایگزین شده روده ی باریک دچار التهاب شده و باعث کمبود آنزیم لاکتاز روده ای آنزیم هضم کننده ی قند شیر، شده و فرد دچار حساسیت به مصرف شیر می شود و به دنبال مصرف شیر علائمی مانند: اسهال، درد شکم یا نفخ در وی ایجاد خواهد شد.

دکتر آگاه گفت: به بیمارانی که به این بیماری مبتلا هستند توصیه می‌شود به پزشک مراجعه کرده و تحت نظر پزشک معالج داروهایی مانند متدونیدازون مصرف کنند.

وی همچنین در رابطه با جلوگیری از ابتلا به این بیماری تصریح کرد:

1- دست های خود را قبل از مصرف غدا بشویید

2- از مصرف آب مشکوک از جمله آب چشمه خود داری کنید

3- میوه و سبزی را قبل از مصرف با دقت بشویید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار