اختتامیه اولین دوره جشنواره شاپرک‌های شهر تهران برگزیدگان خود را معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، اختتامیه اولین دوره جشنواره شاپرک های شهر تهران با حضور هنرمندان و مسئولان بهزیستی و شهرداری در مرکز همایش های برج میلا برگزار شد.
 
شهرام گیل آبادی ،دبیر جشنواره شاپرک های شهر، در این رماسم گفت : کودکان زمین در جهان امروز قربانی اندیشه بزرگان شدند و این نابرابری ها و جنگ ها برای کودکان چیزی به ارمغان نداشته است و ما با جشنواره َاپرک ها به کمک کودکان آمده ایم تا با حداقل امکانات یعنی مستقر شدن زیر چتر خانواده ها کاری انجام داده باشیم.

وی ادامه داد: اهل هنر به دور هم جمع شدند و تا مهربانی را به جامعه هدیه دهند چراکه کودکان، فرشتگان زمین هستند.

گیل آبادی عناون کرد: جشنواره با 7 موضوع کودکان کار، خشنونت علیه کودکان، کودکان و آموزش و شلامت، کودکان و خانواده، حقوق کودکان، کودکان و هنر و ادبیات، کودکان و صلح کار خود را با 2 هزار و 500 اثر آغاز کرد همچنین در طول برگزاری 24 نشست مشاوره ای و آسیب شناسی و 5 نشست تخصصی و نمایش آثار در برج میلاد را به همراه داشتیم.

وی با اشاره به نبود بودجه در برای برگزاری جشنواره اظهار داشت: برای برگزاری این جشنواره در ابتدا هیچ بودجه ای در نظر گرفته نشده بود اما در هر مقطع که به بودجه نیازمند بودیم نهادها و عزیزانی به کمک ما آمدند که مصداق عینی " یدالله فوق ایدیهم" برای ما بود. بنابراین همین جا از تمامی نهادها و موسساتی که دراین دوره از جشنواره به کمک ما امدند صمیمانه قدردانی می کنم و امیدوارم با حرکت برنامه ریزی شده ای که انجام گرفته شهرداری تهران، سازمان بهزیستی و دیگر مراجع دولتی اقدامات خوبی را در خور شان فرزندان ایران زمین انجام دهند.

محمد هادی ایازی معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تهران هم در این مراسم با بیان اینکه هنر می تواند بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه را به مردم معرفی کند، خاطر نشان کرد: به اعتقاد من هنر به عنوان یک ابزار اصلاح گری اجتماعی می تواند فریاد گر دردهای اجتماعی باشد که امروز در شهرها و جوامع مختلف با آن رو به رو هستیم. وقتی 35 هنرمند دور هم جمع می شوند و از زاویه نگاه خود به موضوع کودکان کار نگاه می کنند ، نشان دهنده این است که هنر می تواند بهترین راه برای حل مشکلات و دردهای اجتماعی باشد.

وی افزود: ما در مکتب تشیع آموختیم که زرق و برق این دنیا ارزش ندارد بنابراین اگر شاهد بی عدالتی هستیم این هنرمند است که می تواند صدای دادخواهی اقشار جامعه برای بیان دردها و معضلات اجتماعی باشد. ما در جامعه با آسیب های زیادی روبه رو هستیم و چه خوب است که خیرین هم در کنار هنرمندان با شناسایی درست مشکلات گام هایی برای برطرف کردن آن بردارند.

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تهران در بخش پایانی صحبتهای خود با اعلام حمایت شهرداری تهران از تشکیل بنیاد شاپرک های شهر تهران تاکید کرد: شهرداری تهران این آمادگی را دارد که برای تاسیس بنیاد شاپرک های شهر تهران از هیچ حمایتی دریغ نکند چرا که موضوع کودکان کار یکی از مهم ترین آسیب های جوامع امروزی دنیاست که باید بیش از اینها به آنها فکر کرد.

بعد از صحبتهای ایازی از رویا چگینی مدیر توسعه موسسه "بنیاد کودک"  تقدیر به عمل آمد. ضمن اینکه در این بخش محمد رستمی کارگردان فیلم "فرشتگان خیابان" جایزه بهترین فیلم 100 ثانیه ای را دریافت کرد.

همایون هاشمی رییس سازمان بهزیستی هم در مراسم پایانی اولین جشنواره فیلم شاپرک های شهر تصریح کرد: سازمان بهزیستی به عنوان یک سازمان دولتی همیشه از برگزاری این برنامه ها حمایت می کند. این در حالی است که ما هرجا می توانستیم قدم برداریم با استحکام برداشتیم چرا که اعتقاد داریم دامنه آسیب های اجتماعی آن قدر زیاد است که اگر باهم نباشیم کاری را نمی توانیم انجام بدهیم.

وی افزود: ما تعدادی از هنرمندان صاحب نام سینما را داریم که مدتی است سفیران طلایی سازمان بهزیستی هستند که تاسیس دو بنیاد خیریه توسط بانو کتایون ریاحی و خانم ها بهاره رهنما و پریوش نظریه از جمله فعالیتهای این هنرمندان در قالب سفیران طلایی است بنابراین ما همواره به این حمایت ها اعتقاد داریم و این راه را نیز ادامه می دهیم.

رییس سازمان بهزیستی  با ارائه اماری از روند حمایتی این نهاد از کودکان کار خاطر نشان کرد: حتما به همکارانم در سازمان بهزیستی سفارش خواهم کرد که در امر صدور مجوز بنیاد خیریه شاپرک های شهر تهران اقدامات لازم را انجام دهند. ما باید بدانیم که همه آسیب ها یک نقطه را هدف قرار دادند و آن ورود به جان و روان جوانان این سرزمین است . بنابراین لازم است همه دست به دست هم دهیم و با تشکیل یک زنجیره امید در حوزه رفع آسیب های اجتماعی گام برداریم و بدانید درهای سازمان بهزیستی به روی همه شما هنرمندان باز است چرا که می دانیم شما می توانید بهترین یاری گر ما در صیانت از آینده جوانان این کشور باشید.

در ادامه از گروه فیتیله ای ها دعوت به تقدیر از سید حمیدرضا زاده مدیر مجتمع آموزشی بهزیستی "گلستان علی" مشهد تقدیر به عمل آمد که محمد مسلمی کارگردان هنری گروه فیتیله ها جایزه او را دریافت کرد.

محمد مسلمی در این مراسم گفت: شما سفیرانی هستید تا شاپرک های به تنهایی پرواز نکنند.

علی فروتن نیز عنوان کرد: امیدورام قدم هایتان برای کمک به کودکان استوار باشد.

همچنین حمید گلی در ادامه صحبت های دوستانش ادامه داد: جشنواره برای یک تغییر برگزار شده تا امثال "خانه گلستان علی" را شاهد باشیم. 

مریم نشیبا گوینده پیشکسوت رادیو بعد از اینکه با اعلام نامش توسط احسان علیخانی برای اهدای جایزه بخش نگاه کودک به روی صحنه دعوت شد خطاب به تماشاگران گفت:  شهرام گیل آبادی بزرگترین اشتباه زندگی اش را انجام داد که من را به این مراسم دعوت کرد چون حالا که من را به صحنه دعوت کردید بعید می دانم به همین راحتی میکروفن را از دستم بگیرید زیرا نمی دانم چه زمان دیگری این فرصت به من داده خواهد شد که در خدمت شما مردمی باشم که همیشه به من لطف دارید.
وی با اشاره اجرای احسان علیخانی افزود: علیخانی مجری بسیار توانمندی است که برنامه ماه عسل او در دل همه مردم جای گرفت و من امیدوارم او این راه را ادامه دهد البته راهی که اگر غرور همراهش باشد نمی تواند نهایت خوبی برایش داشته باشد.

گوینده پیشکسوت رادیوعنوان کرد: من هنرمند نیستم اما از خداشاکرم که مرد مهر شما قرار گرفتم.
 
برگزیدگان اولین دوره جشنواره شاپرک های شهر تهران:

بخش "نگاه کودک"  
لوح تقدیر به علی صفری کارگردان فیلم"اتحاد"، مهدی رحیمی کارگردان فیلم "تکروی"، عرفان مقدم کارگردان "بیش از اینها فکر می کردم" و عرشیا علیزاده کارگردان فیلم "هدیه"
 
جایزه ویژه بهترین فیلم این بخش: صالح کاشفی کارگردان فیلم "دوست دارم زندگی"
 
بخش فیلم بلند داستانی:

لوح تقدیر مهدی رحمانی کارگردان فیلم "دیگری" 

جایزه ویژه هیات داوران سید رضا صافی کارگردان فیلم "بالابان" 

جایزه بهترین فیلم مجید اسماعیلی کارگردان فیلم "خدا جیرجیرک ها را دوست دارد"  

بخش مستند :
دیپلم افتخار به منوچهر رمضانی کارگردان فیلم "بازی های تنهایی"

جایزه ویژه هیات داوران به ارسلان امیدی و آیدا پناهنده کارگردانان فیلم "اتاق امن" 

جایزه بهترین فیلم به هوشنگ میرزایی کارگردانی فیلم "چیزی شبیه چشمهایم" 

تندیس ویژه به جلال ویسی کارگردان فیلم "قاشق"
 
فیلم کوتاه داستانی:

جایزه ویژه هیات داوران علی مردانی کارگردان فیلم "باد چیزی خواهد گفت" 

جایزه بهترین فیلم با موضوع مرتبط اعظم نجفیان و مهرداد حسنی 

جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی تیمور قادری کارگردان فیلم "انار میوه بهشت است" 

حاشیه های مراسم:

اجرای مراسم اختتامیه اولین جشنواره فیلم شاپرک های شهر تهران به عهده احسان علیخانی بود.

بنیاد بیماری های خاص طی اطلاعیه ای که در مراسم قرائت شد درمان رایگان تمامی کودکان کار را به عهده گرفت.

در این مراسم چهره هایی چون بهاره رهنما، شاهد احمدلو، احمدرضا معتمدی، نفیسه روشن، محسن افشانی مژده لواسانی و ضیاء الدین دری حضور داشتند.

تقدیر مکرر هنرمندان کودک و نوجوان شرکت کننده از عمه ها و خاله هایشان بعد از دریافت جایزه موضوع جالب توجهی بود. به طوری که علی فروتن از اعضای گروه فیتیله از گیل آبادی درخواست کرد که در دوره بعدی جشنواره جایزه ویژه عمه ها و خاله ها را به بخش های جشنواره اضافه کند.

براساس این گزارش،  بعد از اهدای جوایز این بخش محمد علیزاده خواننده موسیقی پاپ کشورمان که بنا به خواسته تعدادی از کودکان کار برای اجرای برنامه در مراسم دعوت شده بود، دو قطعه "هواتو کردم" و "شهرباران" را به صورت زنده برای مخاطبان اجرا کرد که این دو قطعه با استقبال قابل توجه تماشاگران مواجه شد.

کامران رسول زاده خواننده، آهنگساز و ترانه سرا نیز در این بخش دو قطعه "بچه های ته خط" و "افریقا" را برای تماشاگران اجرا کرد که این دو قطعه نیز با استقبال مخاطبان مواجه شد.

همچنین در ادامه این مراسم و در قسمت اهدای جوایز بخش سینمایی با نمایش دو کلیپ  و حضور تعدادی از کودکان کار در صحنه از ابراهیم فروزش و ابولفضل جلیلی به عنوان دو سینماگر فعال حوزه کودک و نوجوان با اهدای تندیس و لوح افتخار تقدیر شد.

انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار