پژوهشگران در یک طرح مشترک ما بین دانشمندان فضایی و دانشمندان حوزه زیست دريا نوعی آزمایشگاه دریایی ویژه ساخته اند که در دو طبقه سطح آب و زیر آب وجود دارد.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ پژوهشگران نوعی قایق استثنایی ساخته اند که در حقیقت یک آزمایشگاه شناور بر سطح دریا است و قسمتی از آن همانند یک ایستگاه زیر آبی است و قسمت دیگر آن در خارج از آب شناور  است.
 
گفتنی است: دانشمندان معتقد هستند که با استفاده از این آزمایشگاه سیار می توانند به کشفیات جدیدی در زمینه اسرار اقیانوس های جهان پی ببرند، کار ساخت این مرکز تحقیقات دریایی از سال 2014 آغاز خواهد شد.
 
این دستگاه تحقیقاتی می تواند میزبان 18 الی 22 زیست شناس باشد که می توانند به مطالعه اکو سیستم ها و سطوح مختلف ماهی ها و جریان های آبی بپردازند.
 
این مرکز تحقیقات دریایی دارای وزنی معادل  هزار تن  خواهد بود و از انرژی های پاک خورشیدی، بادی و موج آب برای تامین انرژی  مورد نیاز بهره خواهد گرفت.
 




 این دستگاه تحقیقاتی دارای سکوی ویژه برای حرکت غواصان نیز می باشد و از دیگر امکانات آن،تخت خواب برای خدمه، کابین VIP، اتاق کاپیتان و سایر امکانات و رفاهی برای ساکنین و خدمه است.
 
 







این پروژه براساس برآوردهای اولیه در حدود 7/52 میلیون دلار هزینه خواهد داشت و از سوی ناسا و آژانس فضایی اروپا، راسا، حمایت و پشتیبانی به دلیل اجرای برخی آزمایش های مخصوص در عمق دریا برخوردار خواهد بود.
 
 این مرکز تحقیقاتی می توان به کشف اعماق حدود شش هزار متر زیر دريا با  استفاده از ابزارها و  تجهیزات داخلی خود بپردازد.
 
 از دیگر اهداف پژوهشی این ایستگاه تحقیقاتی، بررسی ارتباط  بین گرم شدن کره زمین و تغییرات اقیانوس ها است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار