بعد از زایمان نگرانی از تولید شیر ناکافی و سیر نشدن نوزاد باعث میشود که در دوران شیردهی زنان بیش از حد کالری دریافت کنند كه اين باعث چاقی مي شود.

مهشید محمدی زادگان، کارشناس تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران  گفت: مادران بعد از زایمان 2 دغدغه فکری دارند یکی شیرکافی برای رشد مناسب  نوزاد و دیگر اینکه چگونه به وزن قبل از بارداری برسند. در دوران شیردهی در 6 ماهه اول، مادران به 330 کالری و در  6 ماهه  دوم به 400 کالری اضافه نیاز  دارند، البته این برای  مادرانی است که لاغر  هستند و یا وزن طبیعی دارند.
 
وی ادامه داد: کاهش وزن طبیعی بعد از زایمان معمولا 5 تا 6 کیلو است و هر کسی با صرف نظر از این مقدار باید ببیند چقدر اضافه وزن دارد یکی از علت های افزایش وزن در دوران شیردهی مصرف بیش از حد مایعات روزانه است كه نباید از آب میوه و یا نوشیدنی های شیرین استفاده کرد.همچنين مصرف روزانه 8 لیوان آب برای تامین بدن کافی است علاوه بر آن می توان به جای یک کاسه ماست از 2 لیوان دوغ رقیق استفاده کرد، اما مصرف زیاد شیر در دوران شیردهی باعث اضافه وزن می شود، و حد مجاز، مصرف 3 لیوان شیر به همراه یک کاسه ماست کم چرب است.
 
گفتنی است: هیچ کدام از گروه های غذایی خصوصا میوه و سبزیجات نبايد از برنامه های غذایی مادر  حذف شود.
 
وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی بهتر است رژیم های لاغری آغاز شود گفت: هیچ زمان دقیقی نمی توان گفت، اما بهتر است بعد از اینکه مادر از نظر جسمی و روح در شرایط مناسب قرارگرفت و نوزاد رشد خوبی داشت بعد از 2 تا 4 ماه با کنترل روی غذاهای مادر، رژیم را شروع  کرد اما به هیچ عنوان نباید از رژیم های کم کالری یا کمتر از 150 کالری در دوران شیر دهی استفاده کرد زیرا موجب کم شدن شیر و تولد مواد سمی  و عوض شدن  طعم شیر می شود.
 
وی در پایان با اشاره به ورزش کردن مادران گفت: بهترین راه کنترل وزن در دوران شیردهی ،داشتن  تحرک و  فعالیت است و از حدود 1 ماه بعد از زایمان و با مجوز پزشک متخصص زنان یک ورزش سبک را مي توان شروع كرد.
برچسب ها: وزن ، نوزاد ، زایمان ، شیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار