نقاشی قهوه‌خانه‌ای به عنوان هنر سنتی ایرانی در حال گذراندن پایان روزهای زندگی‌اش است.

منصور وفایی، هنرمند نقاش قهوه‌خانه‌ای در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی باشگاه خبرنگاران؛ درباره وضعیت کنونی این هنر سنتی گفت: نقاشی قهوه خانه‌ای یکی از قدیمی‌ترین هنرهای ایرانی محسوب می‌شود که هنرمندانی چون قلی آغاسی، مدبر، همدانی و ... تلاش کردند که این هنر سنتی را حفظ کنند.
 
وی افزود: این هنر سنتی و اصیل ایرانی جزئی از تاریخ و فرهنگ ایران است چرا که در آن داستان‌های حماسی، پهلوانی، مذهبی و... روایت می‌شود.
 
این نقاش قهوه‌ خانه‌ای بیان کرد: نقاشی قهوه‌ خانه‌ای موزه‌ای برای خود ندارد و آثار این هنر سنتی به ندرت در موزه‌هایی چون موزه هنرهای معاصر تهران که در برگیرنده گنجینه‌ای از هنر ایران جهان است هم دیده می‌شود.
 
تنها بازمانده نقاش قهوه خانه‌ای اظهار داشت: بخش عمده نقاشی قهوه خانه‌ای در دست مجموعه داران است در حالیکه این آثار باید در گنجینه‌ای به عنوان میراث فرهنگی ایران نگهداری شود اما متاسفانه هیچ اهمیتی به این هنر داده نمی‌شود.
 
وی تصریح کرد: هنرمندانی در طول سال‌های اخیر به این هنر می‌پرداختند مانند احمد خلیلی فرد، علی اکبر لرنی، محمد فراهانی، که از دنیا رفتند.
 
وفایی افزود: این هنرمندان جزء شاگردان هنرمندان بزرگ این هنر سنتی چون قلعه غاسی بودند.
 
این هنرمند بیان کرد: در زمان حیات آنها هیچ خبری و احوالی از آنها گرفته نمی‌شد بعد از فوت آنها هم هیچ خبری از آنچه که از هنر قهوه خانه‌ای باقی گذاشته‌اند گرفته نشده است.
 
وفایی که بیش از چهل سال است در زمینه نقاشی قهوه خانه‌ای فعالیت می‌کند گفت: محجوبیت هنرمندان این هنر سنتی از گذشته و انگار نقاشی قهوه خانه‌ای با مهجور بودن در هم آمیخته است.
 
وی خاطر نشان کرد: دیگر چیزی از عمر نقاشی قهوه خانه‌ای نمانده و در آینده‌ای نه چندان دور از بین می‌رود و پس از پایان این هنر هیچ کس سراغی از آن‌ها نخواهد گرفت.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: نقاشی ، قهوه خانه ، وفایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار