مدیر عامل شرکت خدمات سینمایی گفت: سیستم‌های دیجیتال بومی در رقابت با ساخته‌های هندی بهتر عمل می‌کند.

فریبرز نیک‌راد، مدیر عامل شرکت خدمات سینمایی در خصوص سیستم‌های دیجیتال ایران و استفاده آنها در جشنواره بین‌الملی فیلم فجر به خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به تحریم‌هایی که سال‌های گذشته با آن روبرو بودیم و سینماهای جهان از سال 2002 به سمت دیجیتالی شدن رفت این روند باعث مجهز شدن سینمای کشورمان به این نوع سیستم‌ها می‌شود. 
 
وی افزود: دیجیتالی شدن سینمای ایران علاوه بر افزایش کیفیت به کاهش هزینه‌ها و همچنین اکران آثار سینمایی به صورت همزمان در دورترین شهرهای کشور می‌انجامد. 
 
نیک‌راد اظهار داشت: سه سال پیش شروع به اجرایی کردن این سیستم در کشور کردیم که اولین آن در سینما آزادی به عنوان تنها سالن دیجیتال انجام شد و با همکاری‌های مدیر سینما آزادی موفق به امتحان مسترنیگ شدیم و با همکاری بنیاد سینما فارابی توانستیم آثار جشنواره سی‌ام فجر و جشنواره سی‌ام فجر و جشنواره بیست و پنجم کودک و نوجوان را به صورت دیجیتال برگزار کنیم. 
 
وی ادامه داد: هر دوی جشنواره‌ها جز تجربه‌های موفق از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد به لحاظ نظم و کیفیت آثار شناخته شد. 
 
نیک‌راد تصریح کرد: ما حتی به صورت موازی هم روی ساخت سرورها کار کردیم و در اسفند 90 موفق به ساخت سرور ایرانی شدیم و خرداد سال گذشته اولین سالن سینما شکوفه را با کمک مهندس "مصری" و علی سرتیپی" مجهز به این سیستم کردیم و تا به امروز با گذشت 19 ماه، 90 سالن را به این سیستم مجهز کردیم. 
 
وی افزود: در حال حاضر با حضور دولت جدید "حجت‌الله ایوبی" و "علی جنتی" و بیان این مطلب که کل سینماهای کشور باید مجهز به این سیستم شود قرار شده که سینماهای جشنواره مجهز به این سیستم شوند و پس از پایان جشنواره هم سالن‌ها همچنان مجهز به این سیستم باشند و آثار را به همین نحوه نمایش دهند. 
 
نیک‌راد در خصوص بومی بودن این سیستم‌ها ادامه داد: سیستم‌های ساخته شده کاملا بومی است و تمامی گزینه‌ها و اخطارهای بیان شده فارسی بوده که این کار را برای اپراتورهای اجرایی سینماها آسان می‌کند و بزرگترین حسن آن وابسته نبودن ایران به دیگر کشورها است. 
 
وی در خصوص امنیت این پنل‌ها عنوان کرد: در کنار سیستم‌های دیجیتال، سیستم دیجیتال هندی هم هست که از اهمیت پایینی برخوردار است به نحوی در پایین‌ترین دقیقه افراد می‌توانند به اطلاعات موجود در دستگاه دسترسی یابند و فیلم‌ها را به راحتی کپی و در بازار عرضه کنند، اما سیستم‌های تولید شده ما این قابلیت را دارد که تنها در سروری که برای آن معرفی شده به نمایش درآید و امکان هیچ کپی‌برداری از آن موجود نیست. 
 
وی در خصوص صدای دالبی فیلم‌های تولید شده گفت: سال‌های گذشته فیلم‌سازان برای اینکه بتوانند آثارشان را مجهز به صدای دالبی کنند با هزینه‌های بالا آثار را به کشور فرانسه فرستاده و آن را مجهز به صدای دالبی می‌کردند اما امروزه با زحماتی که مجموع تیم سازنده سیستم دیجیتال این امکان موجود است که بدون هیچ هزینه‌ای فیلم‌ها مجهز به صدای دالبی شوند. 
 
وی در خصوص سی‌امین جشنواره فیلم فجر بیان کرد: سال گذشته مسئولان علیرغم پیگیری‌هایمان برای برگزاری جشنواره با سیستم‌های دیجیتال کشورمان اجازه برپایی جشنواره‌ها را به ما ندادند و حتی امسال هم با نامه‌ای که به دبیر جشنواره "علیرضا داد" ارسال کردم هنوز جوابی به ما داده نشده است که امیدواریم این امکان برایمان مهیا شود. 
 
نیک‌راد ادامه داد: البته پیشنهاداتی هم در خصوص برگزاری کلید کارهای جشنواره در بخش نرم‌افزاری که شامل مسترنیگ تمام فرق‌های E و سینما D سینما است و سخت‌افزاری که شامل تجهیزات کلیه سالن‌های جشنواره به سیستم‌های خودمان به صورت کاملا رایگان است را داریم که هنوز با گذشت یک ماه جوابی به ما داده نشده است. 
 
وی خاطرنشان کرد: آمادگی تجهیز کلید سالن‌های سینما را ظرف مدت 6 ماه به سیستم دیجیتال را داریم که امیدواریم با موافقت مسئولان بتوانیم قدمی هرچند کوچک برای سینمای کشورمان برداریم.

انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۰۶:۴۱ ۱۱ آذر ۱۳۹۲
باسلام مگه تاره شروع به خریدکردین بایدخیلی وقت پیش این اتفاق میفتاد ولی کوگوش شنوا خداکنه ازاین به بعدشاهدکارهای خوبی باشیم
آخرین اخبار