"جبار آذین" منتقد سینما، در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما،
باشگاه خبرنگاران درخصوص فیلم سینمایی "استرداد" ساختهی "علی غفاری" گفت: درام تاریخی "استرداد" بخشی از تواناییهای "علی غفاری" را به عنوان کارگردان نشان داد و نشان داد این فیلمساز با شناخت بهتر سینما، افزایش آگاهیهای اجتماعی و تاریخی و تقویت قابلیتهای مسیر تجربه میتواند در جایگاهی شایسته درسکوی سینمای ایران بایستد.
وی افزود: "استرداد" با دستمایه قرار دادن یک واقعهی تاریخی که متاسفانه به حد کفایت درباره آن کار پژوهشی و تحقیق لازم صورت نگرفته، با استفاده از برخی قواعد ژانرهای سینمای جنایی و جاسوسی خواسته راوی جذب یک رخداد تاریخی باشد.
وی افزود: فیلمساز به خاطر ناآگاهی از تاریخ و مسلط نبودن به اصول و ساختار آثار تاریخی و جنایی به جزء بخش کوتاهی از آغاز فیلم به تصویرسازیهای خام دستانهی سوژههای جذاب فیلم پرداخته و به شکل سرهم بندی شده هم اثرش را به پایان برده است.
"آذین" اظهار داشت: "استرداد" فاقد انتخاب و چینش درست بازیگران، تحقیقات کافی تاریخی، بازیهای مقبول و به کارگیری مولفههای آثار جنایی و تاریخی است و هزینهی هنگفت هم نتوانتسه از آن یک اثر به اصطلاح فاخر بسازد.
وی در این باره خاطر نشان کرد: وجود این مسائل نشان میدهد که پول بدون شایستگیهای هنرمندانه نمیتواند کار هنری خلق کند و ماحصل آن هم هزینه و مخارج سنگین تولید فیلم متوسط با محتوای تاریخی تحریف شده است.
انتهای پیام/ اس