60 درصد علم جهان در اختيار 5 کشور آمريکا، چين، انگلستان، آلمان و ژاپن قرار دارد.

جعفر مهراد، رئيس مرکز منطقه‌اي علوم و فناوري ISC در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: از ابتداي 2013 تاکنون آمريکا، چين، انگلستان، آلمان و ژاپن به عنوان پنج کشور برتر توليدکننده علم جهان، حدود 60 درصد مقالات نمايه شده را در ISI ارائه کرده‌اند.

وي افزود: از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي تا به حال توسعه تحقيقات علمي در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشي کشور به يک سياست موثر علمي تبديل شده است که در پرتو سياست‌گذاري‌هاي علمي و تحقيقاتي و با توجه به اسناد بالادستي مانند سند چشم‌انداز ايران، نقشه جامع علمي کشور، قانون تاسيس "وزارت علوم"، تحقيقات و فناوري و قانون برنامه پنج ساله پنجم، موثر است ايران مقام اول علم و فناوري را در منطقه(جنوب غرب آسيا) به دست آورد.

مهراد تصريح کرد: البته چندين سال است که دانشگاه‌ها و مراکز تحقيقاتي کشور در تحريم بود و همين تحريم آثار منفي را در کشور نمايان مي‌کند.

وي در ادامه به موفقيت دانشگاه‌ها و مراکز تحقيقاتي داخل کشور در راستاي اسناد بالادستي اشاره کرد و گفت: ميزان توليد علم ايران طي سال‌هاي اخير به شرح زير است:

سال   تعداد مقالات
2007 -13 هزار و 378 مقاله
2008 -17 هزار و 285 مقاله
2010 -20 هزار و 29 مقاله
2011 -27 هزار و 358 مقاله
2012 -29 هزار و 117 مقاله

گرچه به پايان سال ميلادي مدت زمان زيادي باقي نمانده است اما معمولا ميزان آمار دقيق و قطعي توليدات علمي حداقل 6 ماه بعد از سال ميلادي تعيين و مشخص مي‌شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.